Hoe ziet een week van een springpony er uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hlcca

Hoe ziet een week van een springpony er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 10:26

Hoi!
Ik vroeg me af wat jullie zien als een goede trainings week voor een springpony?
Weekends heb ik vaak wedstrijd.
Door de week train ik in het begin rustig dressuur en later de week intensief, met wissels e.d en balkjes.
1 keer longeren 1 keer vrij en vaak 2/3 keer springen?
Hoe zien jullie dit is dit een goede week of is dit te rustig of juist zwaar?
Groetjes
Tips zijn altijd welkom :D

Dit is ongeveer mijn trainings week

Bijde L.
Maandag: rustig dressuur, laag en ontspannen en rechtrichten
Dinsdag: heb ik vaak springles en dat is 3 kwartier intensief springen parcours van een meter ongeveer.(ik heb een D pony)
Woensdag: is longeren? Of dressuur
Donderdag: 3 kwartier goed dressuren
Vrijdag: is vaak in de paddock, land, longeer cirkel spelen of aan de hand springen
Zaterdag of zondag wedstrijd vaak is dit springen
Zondag rust

Liever plan ik inderdaad ook ergens een buitenrit want ik en de pony vinden het bijde heerlijk.
Maar mijn pony vindt het wat spannend om alleen te gaan, dus komt dit er vaak niet van.
Aan huis hebben wij ook een crossterrein met wat boomstammen, rioolbuis, en blokken e.d
Waar ik wel is na het rijden nog over heen ga omdat mijn pony het ook zo leuk vindt.

Dat ik dan wel 3 keer in de week spring is 1 keer intensief les en wedstrijd en de rest zijn wat huppeltjes.
Laatst bijgewerkt door hlcca op 23-06-12 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Re: Hoe ziet een week van een springpony er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:29

Waarom zoveel springen? 1 keer in de week is genoeg imo als je in het weekend ook nog wedstrijd hebt.
Maak ook eens een lekkere buitenrit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:29

Kun je iets specifieker zijn over het wedstrijd- en trainingsniveau, zwaarte en duur van je trainingen, voeding en manier van paard houden?
Anders is er echt niets van te zeggen of je goed bezig bent, en waar ruimte zit voor verbetering.
Zo op het eerste oog vind ik dat je opvallend veel springt. Maar is dat een afsluitend huppeltje na een dressuurles, of wat boompjes in het bos, of echt een uur springtraining?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:37

Ik zou het springen wat minder doen, als je veel wedstrijden hebt springt je paard 3/4 keer in de week, niet erg goed.
1x in de week trainingen is goed genoeg hoor.
Ga ook lekker buiten rijden, wandelen. Mijn pony is een springer, maar doe genoeg andere dingen. Dressuur is ook belangrijk voor een springpaard, dat is de basis :).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:42

Mijn springpony (niet in volgorde, dat weet ik niet meer):
3 keer dressuren
1 keer springen
1 keer bosdag
1 keer rustdag
1 keer wedstijd springen

Mijn springpaard (niet in volgorde):
2 keer dressuur
1 keer springen
1/2 keer bosdag
1/2 keer rustdag
1 keer longeren (waarvan 1x in de twee weken ongeveer vervangend door een springwedstrijd)

Ten eerste is nodig om te weten wat je niveau is, en hoe zwaar de trainingen zijn.
Ik sprong dus niet meer dan 2x per week. Als ik jou was zou ik niet veel meer dan 2/3x per week springen (incl. wedstrijd) Verder zou ik proberen na een springtraining altijd de volgende dag een niet te zware dressuurtraining te doen. Een rustdag niet geven de dag na een intensieve training. Na een erg zware training ging ik de volgende dag altijd longeren, lang en laag. Verder zou je een dagje longeren eens kunnen afwisselen met een recreatief dagje, afwisseling is ook goed voor je paard.

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 10:44

Sonja schreef:
Kun je iets specifieker zijn over het wedstrijd- en trainingsniveau, zwaarte en duur van je trainingen, voeding en manier van paard houden?
Anders is er echt niets van te zeggen of je goed bezig bent, en waar ruimte zit voor verbetering.
Zo op het eerste oog vind ik dat je opvallend veel springt. Maar is dat een afsluitend huppeltje na een dressuurles, of wat boompjes in het bos, of echt een uur springtraining?

Sorry,
Bijde L.
Maandag: rustig dressuur, laag en ontspannen en rechtrichten
Dinsdag: heb ik vaak springles en dat is 3 kwartier intensief springen parcours van een meter ongeveer.(ik heb een D pony)
Woensdag: is longeren? Of dressuur
Donderdag: 3 kwartier goed dressuren
Vrijdag: is vaak in de paddock, land, longeer cirkel spelen of aan de hand springen
Zaterdag of zondag wedstrijd vaak is dit springen
Zondag rust

Liever plan ik inderdaad ook ergens een buitenrit want ik en de pony vinden het bijde heerlijk.
Maar mijn pony vindt het wat spannend om alleen te gaan, dus komt dit er vaak niet van.
Aan huis hebben wij ook een crossterrein met wat boomstammen, rioolbuis, en blokken e.d
Waar ik wel is na het rijden nog over heen ga omdat mijn pony het ook zo leuk vindt.

Dat ik dan wel 3 keer in de week spring is 1 keer intensief les en wedstrijd en de rest zijn wat huppeltjes.

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 10:48

_Sim_ schreef:
Waarom zoveel springen? 1 keer in de week is genoeg imo als je in het weekend ook nog wedstrijd hebt.
Maak ook eens een lekkere buitenrit!

Heb even de tekst aan gepast hoop ik is dit duidelijker ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:32

Als ik jouw schema zo zie, heeft jouw pony (mits 'ie buiten de trainingen om niet alleen op stal staat natuurlijk) een leuk leven. Lekker afwisselende werkjes, en hij wordt niet overvraagd. Ik zou die woensdag idd lekker longeren; onbelaste arbeid is fijn voor je paard en jij kunt lekker kijken hoe 'ie loopt. Ik zou 'm wel licht bijzetten zodat het een werkje is, en niet alleen 'rondslingeren'.
Ik vind dat je het goed doet :j

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 21:19

Bedankt voor het compliment sonja! :D ja mijn pony staat eigenlijk de hele dag buiten en gaat savonds weer Op stal;)