Voorlezer niet kunnen verstaan, wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Voorlezer niet kunnen verstaan, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:03

Tja niet meer uitleg nodig, toch?

Aukelizzy

Re: Voorlezer niet kunnen verstaan, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:05

Zorgen dat je de proef uit het hoofd kent... :D

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:05

Mijn proef de volgende keer beter uit mn hoofd kennen...

En op dat moment nog een keer heel hard; 'Wat???' roepen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:06

Ben ik mee bezig.
Maar geheid vergeet ik het door alles (zenuwe, druk paard, mensen die staan te kijken, ect) :+
Trouwens ik weet iemand die een luide en harde stem heeft, alleen moet die het nog wel willen :P
Laatst bijgewerkt door Sjors op 22-06-12 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:06

Idd de proef uit je hoofd leren...

Ik ben FNRS jury en zelfs als de voorlezer verkeerd leest hoor je wel je proef te kennen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:06

Een andere voorlezer zoeken

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:07

Gewoon toch uit je hoofd leren en evengoed voorlezer erbij, als je dan iets niet helemaal top verstaat dan weet je vast nog wel welke lijn je moet rijden. Maar het is iig nooit de schuld van de voorlezer :D

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:07

Ik heb de 8 jaar dat ik wedstrijd rijd al dezelfde voorlezer en zij kent mijn blikken door en door.. ze leest goed op tijd voor en als ik het niet gehoord/begrepen hebt ziet ze dat op tijd en leest ze het nog een keer :P en anders doe ik maar wat.. ik roep eigenlijk nooit WAT, want daar kun je voor gediskwalificeerd worden..

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:08

Ik kijk altijd naar mijn moeder en dan leest ze het nog een keer maar als ze dat niet ziet (1x gehad toen ik langs haar reed dus jury hoorde 't niet) roep ik he?
Laatst bijgewerkt door XxSasjuhh op 22-06-12 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:08

Een por naast me (ik men dus heb mn voorlezer vaak ook naast me zitten ;) ) of een schreeuw naar de kant. Is de voorlezer dan te laat halthouden en wachten tot je het wel hoor.

Laatste keren, nieuwe klasse, proeven thuis weinig geoefend dus dat ging niet zo als het moest. 1e keer verstond ik het niet, dus halthouden, overleggen en weer verder. Andere keer echt fout gereden, halthouden, overleggen en de draad weer oppakken tot waar het goed ging.
Rij echt voor de ervaring op het moment dus kan me er echt geen druk om maken, maar zelfs deze foutjes koste me geen winstpunten (misschien wel omdat ik me er niet druk om kan maken op het moment).

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:09

loesje166 schreef:
ik roep eigenlijk nooit WAT, want daar kun je voor gediskwalificeerd worden..

Ohja?

Dat stemhulpen niet mogen, logisch. Maar even een korte vraag om herhaling richting de voorlezen eigenlijk ook niet??

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:11

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat als jurylid niet zo op prijs stel. :o
Ja, in de lagere proeven vind ik het niet zo heel erg en knijp ik wel een oogje dicht maar bij de hogere proeven moet je gewoon weten waar je mee bezig bent en als het goed is heb je de proef al tig keer geoefend en zou je dus moeten weten waar je heen moet...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:15

Sjors schreef:
Maar geheid vergeet ik het door alles (zenuwe, druk paard, mensen die staan te kijken, ect) :+

Verdiep je eens goed in de opbouw van een proef.. Er zit eigenlijk een goede logica in.... Dat maakt het onthouden misschien ook wat eenvoudiger..

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:16

Ik heb daar ook last van, ben slechthorend aan beide oren en als de wind verkeerd staat hoor ik alleen maar ruis. Proef uit je hoofd leren en gewoon een voorlezer erbij dan is het vaak logisch hoe je moet rijden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:18

Als ik lees kijk ik altijd zoveel mogelijk naar de combi. Als het hoofd (van de ruiter) dan op een rare plek scheef gaat weet ik dat ze het niet horen en brul ik het nog een x.
Moet ik wel zeggen dat mijn stemvolume normaal over het hele terrein te horen is dus daar kan het niet aan liggen. Maar door de zenuwen zijn vele ruiters tijdelijk voorzien van oordoppen..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:21

loesje166 schreef:
ik roep eigenlijk nooit WAT, want daar kun je voor gediskwalificeerd worden..

Nee, niet gediskwalificeerd, en ook niet uitgesloten (belangrijk verschil!) Je bent vermoedelijk in de war met "hulp van derden". Als de voorlezer iets "leest" wat niet in het boekje staat kan dat als hulp van derden worden gezien en kan je worden uitgesloten.

Casca schreef:
Ohja?

Dat stemhulpen niet mogen, logisch. Maar even een korte vraag om herhaling richting de voorlezen eigenlijk ook niet??

In het reglement staat dat de deelnemer geacht wordt de proef te kennen. Je kunt dus wel aftrek krijgen voor een stemhulp.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:03

Ik ben zo'n oordoppen ruiter en oostindisch doof als ik een proef rij.
Wat links en rechts is is tijdens een proef ook volledig duister voor mij (tijdens autorijden ook, dus daar wijst men altijd naar links of rechts :+ ).

Als alles goed gaat in proef hoor ik het nog wel en ken ik hem uit mijn hoofd,
maar zodra er iets anders gaat dan ik had bedacht ben ik de weg kwijt.
En met beetje pech hoor ik dan niet wat er wordt voor gelezen, roep dan ook inderdaad zoals hier al geopperd: "WATTTT?????"
Kan me puntje kosten, maar ja, altijd nog beter dan verdwalen in proef.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:07

Ik tracht om als voorlezer alles 2x te roepen en dan ook goed luid. Meestal lukt dat wel, en wordt zeker op prijs gesteld (bij klasses B-L).

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 00:15

Bellatrix schreef:
.....en als het goed is heb je de proef al tig keer geoefend en zou je dus moeten weten waar je heen moet...

Dat vind ik een onzinnige uitspraak. Ik, en vele met mij oefenen nooit de hele proef, maar juist de onderdelen apart.
Ik ben het wel met men eens dat je je proef wel een beetje moet kennen. Paar keer doorlezen en doorgaans heb je de proef wel in je hoofd zitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:13

Ik roep ook naar de lezer.
Ik kan echt geen proeven onthouden, ik kan 5 dagen dezelfde 2 proeven starten en op vrijdag nog geen flauw benul hebben waar ik naartoe moet. Overigens heb ik dat op alle vlakken, ik heb nauwelijks herinneringen dus ik moet alle mondelinge afspraken echt opschrijven, ik heb nooit woordenrijtjes oid kunnen leren en ik vergeet ook mensen heel snel (sorry mensen ;) ) zodra ik ze niet meer tegenkom. Ik leer mijn proeven zelfs nog in de auto op voorhand maar ik ben ze kwijt zodra het boekje dicht gaat.
De opmerking over de hogere klassen vind ik trouwens wel raar, doorgaans hebben die mensen meerdere paarden in verschillende klassen lopen en in de proeven zitten veel meer onderdelen, duren langer en vergen veel meer rijvaardigheid (wat ten koste gaat van het concentreren op proefverloop). Lijkt me alleen maar lastiger.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:14

Ik zeg dat ie harder moet praten.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:18

Ik gil ook altijd naar de kant 'HUH?' of 'WAT?' 'LINKS?' of 'RECHTS?' :D
Hier waarschuw ik mijn voorlezers vaak ook wel voor, want vind het zelf wel erg aso overkomen tegen over de voorlezer :o Gelukkig vinden ze dit geen probleem ;)

Meestal ken ik de proef wel aardig uit mijn hoofd, maar rij nu sinds kort in de M en die proeven heb ik nog niet zo vaak gereden. Met mennen is het ook wel eens lastig dat als er meerdere combinaties tegelijk rijden, het soms lastiger te verstaan is met rammelende wagens e.d. Omdat ik een kleine pony heb wil ik niet (nog meer ;) ) te veel gewicht op de wagen en staan voorlezers bij mij aan de kant.

Punten aftrek heb ik nog nooit gehad, gelukkig. Wel een keer een opmerking op de coupon dat ik niet hele verhalen tegen de pony moest houden :o maar dat is wat anders ;)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:24

Ik rijd tegenwoordig bijna alles uit m'n hoofd en kan dat absoluut aanraden. Je kunt zo veel geconcentreerder rijden en alles een heel stuk beter voorbereiden.
Er zit inderdaad een logische opbouw in de (meeste) proeven, dus probeer het eens :j! En dan niet direct zeggen dat je het gaat vergeten, wanneer je gaat rijden kom je in een soort 'flow' en gaat het heus wel goed!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:34

_Sim_ schreef:
Bellatrix schreef:
.....en als het goed is heb je de proef al tig keer geoefend en zou je dus moeten weten waar je heen moet...

Dat vind ik een onzinnige uitspraak. Ik, en vele met mij oefenen nooit de hele proef, maar juist de onderdelen apart.
Ik ben het wel met men eens dat je je proef wel een beetje moet kennen. Paar keer doorlezen en doorgaans heb je de proef wel in je hoofd zitten.

Moet ik ook echt niet doen met die 2 van mij... na een paar keer eenzelfde proef achter elkaar rijden kennen zij de proef al uit hun hoofd en worden ze te meedenkend: "ow... volte in het midden en vrouwtje gaat doorzitten.... dat betekent galop :)* " en hop dan zit ik zo in de galop terwijl het dan nog niet hoeft := (reden waarom ik dan bij mijn ene paard ook regelmatig zit te mompelen: wachten... wachten... wachten :') )

Maar ben het er wel mee eens dat je de proef eigenlijk (grotendeels) uit je hoofd moet kennen. Als ik train ben ik meestal alleen en is er ook niemand om de proef voor te lezen dus dan moet ik 'm ook uit mijn hoofd doen (of in ieder geval stukken uit de proef).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:37

Ik oefen mijn proef nooit, zoals hierboven al gezegd die van mij gaat ook teveel meedenken en dat moet niet. Als ik een paar keer dezelfde proef heb gereden weet ie het al. Volte is galop, bij a afwenden is wijken, van hand veranderen is middendraf.