Wat vind jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thirteenn

Wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:09

Ik vind dat sommige mensen te luchtig denken over het nemen van een paard. Mensen die een shetlander kopen omdat ze geen pony kunnen betalen en 'dan maar' een shetje nemen. Of mensen die een paard/pony kopen en dan zo krap bij kas zitten en ze dan de DA niet kunnen betalen als er eens wat mis gaat.. Als ik ooit een eigen pony neem, zal ik toch echt zorgen dat ik minimaal 1000 euro achter de hand hebt voor de DA.

Ook vind ik het best wel zielig als mensen een paard/pony nemen en dan in een bouwval van een stal zetten..

Ik vroeg me af wat de bokkers hier van vinden. :)

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:11

Ik geef je groot gelijk. ;)

Judje

Re: Wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:14

Hier zijn op Bokt al héél veel discussies over geweest. Iedereen is het met je eens, maar een deel daarvan zit toch zelf ook in een dergelijke situatie...

Zelf zit ik momenteel ook niet breed in kas, maar heb ik wel mijn vader die mij kan helpen indien er ineens een dikke DA-rekening voorbij komt... Een groot deel krijgt hij dan van de verzekering terug en de rest betaal ik hem in delen terug.

Roziee4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:19

Ik vind dit ook niet kunnen,
Als je een dier koopt moet je ook zorgen dat je er goed voor kunt zorgen, als je al weet dat je krap zit dan zou ik er ook niet aan beginnen, en ik vind het ook raar dat ze ''dan'' maar een shetje nemen,..

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:21

@Judje
Ik dacht al dat er veel discussies over zijn geweest. Maar het is best goed om een discussie te starten, om zo naar elkaars kijk erop te luisteren.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:53

Iedereen kan met wat sparen een paard kopen, het onderhouden er van is het dure.... En helaas beseffen veel mensen dot pas als het te laat is.
Op een vroegere stal zei een nieuwe klant eens: moet je zelf een hoefsmid regelen? Ik dacht dat de staleigenaar dat deed! Ondertussen stond het paard er al bijna 4 maanden..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:09

Buiten dat sommige de kosten onderschatten, denken vele ook niet na over de tijd die het kost om een paard te hebben en er op de juiste manier mee om te gaan. Ze kopen en paard, verpesten hem en daar staat die dan kunnen er niets meer mee aanvangen zonde, heb al van een een stel weleens rare uitspraken gehoord toen ze hun paard kochten. Wat mij vooral "kwaad" maakte dat het gewoon een probeer paard was, was voor hun een goedkoop paard, en als die versleten was kochten ze wel een andere _-:(

vosje123m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:25

Tigra_ schreef:
Buiten dat sommige de kosten onderschatten, denken vele ook niet na over de tijd die het kost om een paard te hebben en er op de juiste manier mee om te gaan. Ze kopen en paard, verpesten hem en daar staat die dan kunnen er niets meer mee aanvangen zonde, heb al van een een stel weleens rare uitspraken gehoord toen ze hun paard kochten. Wat mij vooral "kwaad" maakte dat het gewoon een probeer paard was, was voor hun een goedkoop paard, en als die versleten was kochten ze wel een andere _-:(

idd,de tijd die ervoor nodig is,daar denken veel mensen ook niet over na...

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:18

vindt ik ook veel mensen onderschatten het hebben van een eigen paard, want het is zo leuk op de manege, maar ze vergeten dat je op de manege er alleen maar de leuke dingen van hebt vaak, en een eigen paard veel meer met zich mee brengt dan poetsen en rijden en af en toe misschien een stal uitmesten. /3

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:47

Ik heb zelf in een opwelling een NMPRSje gekocht op de markt en daar nooit spijt van gehad. Ik wist natuurlijk wel dat zn aakoop misschien goedkoop was maar de onderhoud n stukkie duurder is. En ja, ik koop nu absoluut geen overbodige dingen meer, zoals prullaria of kleding maar alleen dat wat noodzakelijk is. Zodat ik genoeg spaargeld heb voor als er wat is. Als je nu zonder paard al lastig rondkomt zou ik een paardje afraden....

Jes_Vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:33

Je hebt helemaal gelijk! Als je ervoor kiest een dier te nemen, dan moet je hier in alle tijden goed voor zorgen en wanneer dit aankomt op een bezoek van de Dierenarts, moet dit ook zeker kunnen!

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:02

Judje schreef:
Hier zijn op Bokt al héél veel discussies over geweest. Iedereen is het met je eens, maar een deel daarvan zit toch zelf ook in een dergelijke situatie...

Inderdaad!

lilyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:24

Mijn paarden hebben ook in een bouwval gestaan, echt verschrikkelijk niet dat we het geld er niet voor hadden. Ik zei echt de hele tijd tegen me ouders dat we een nieuwe stal moesten, weetje en oud stalletje wat niet helemaal mooi is ofzo dat kan gewoon hoor vind ik! Maar bij mij was het echt dat als het regende het door het dak lekte dat is natuurlijk niet de bedoeling. -_-. We hebben ondertussen al heel lang weer een nieuwe stal hoor. :)

Dafness

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:00

Ik geef je groot gelijk, veel mensen denken er inderdaad veel te makkelijk over.
Het lijkt allemaal goedkoper dan dat het in werkelijkheid is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:10

ik ben altijd beniewd: zijn er bokkers die hun paard hebben gestald in de volkstuinen bij den haag centraal en den haag NOI. En bij zoetermeer zit ook zo´n stal met containerboxen langs de weg naar benthuizen met een prutbak, kraal en een veels te kleine wei voor al die dieren. En bij berkel en Roderijs zit langs de weg een stal met een wei ter groote van een gemiddelde bak met minstens tien paarden en pony´s. Altijd een troep.

Ze zijn er best veel, die stallen waar je je van af vraagt: Simpel is niet erg. Ik heb ook geen binnenbak. Maar de basis moet goed zijn.
Maar kan nooit geloven dat er geen bokkers zijn die daar ook staan en vraag me altijd af wat de beweegreden dan is..

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:15

Maar dat is bij elk dier zo, elk dier kost meer tijd en geld dan waar mensen op rekenen.

Rommy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:55

Jes_Vandaan schreef:
Je hebt helemaal gelijk! Als je ervoor kiest een dier te nemen, dan moet je hier in alle tijden goed voor zorgen en wanneer dit aankomt op een bezoek van de Dierenarts, moet dit ook zeker kunnen!

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:21

Ik geef je gelijk. Je moet goed nadenken over het nemen van een paard of pony. De mensen die ''dan maar een shetje'' nemen zijn niet perse ''slecht''. Als de dieren maar goed verzorgd worden. Met een shetje kan je ook veel plezier hebben =)
En over de containerboxen als stallen. Dit hoeft niet perse slecht te zijn. Ik ken ook deze stallen en die zijn goed onderhouden en zien er netjes uit. Het liefste zie ik een goede stal. Maar het kan een prima oplossing zijn.

Extensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:33

Ben ik het totaal mee eens. Ik wil zelf graag een shetlander al heel lang om mee te mennen en wandelen en straks als mijn neefje iets ouder is hem te leren paardrijden... Ik heb een enorm zwak voor shetlanders maar ze vallen voor mij gewoon onder ''ponies''. Dan maar een shet is voor mij echt de reinste onzin. Dat mensen dat doen... 'T is toch ook een pony?! /3

VANiLLEVLA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:25

Extensa schreef:
Ben ik het totaal mee eens. Ik wil zelf graag een shetlander al heel lang om mee te mennen en wandelen en straks als mijn neefje iets ouder is hem te leren paardrijden... Ik heb een enorm zwak voor shetlanders maar ze vallen voor mij gewoon onder ''ponies''. Dan maar een shet is voor mij echt de reinste onzin. Dat mensen dat doen... 'T is toch ook een pony?! /3

Afbeelding

xamberx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:36

Geef je groot geijk er zijn genoeg mensen met paarden die er eigenlijk geen geld voor hebben en het paard is er dan de dupe van...

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:49

Ik heb een ppaard, het geld om hem te onderhouden...maar momenteel ook wat krap, ik werk nu fulltime bij mc maar verdien je niet veel mee, ik heb 300 vaste kosten aan mn paard per maand (stal). Ben ondertusse aan t solliciteren voor wat anders..maar om zo door te komen kan wel even.
Iedereen zit wel eens krap. Vorige maand door plotelinge stop geen geld binne gekrege, dus tijdelijk andere baan mc.
Had dus afgelope maand geen geld binne gekrege dus mijn pa schiet het voor en volgende maand krijgt hij het terug.

Met andere woorden.
Iedereen heeft slechte perioden.
Heb voor aankoop wel jaar overna gedacht of het haalbaar was met eventueele da kosten! dat was het ,als je dan opeens ontslage of dergelijks wordt ,helaas niks aan te doen.

Heb voor de rest altijd geld genoeg voor hem en eventuele extra kosten gehad!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:47

In principe heb je gelijk hoor, mensen, ook met te weinig/zonder verstand van paarden denk dat hen dat "wel eventjes" gaat lukken, of die denken dat een paard niet zo heel veel geld hoeft te kosten en met de hand op de knip voeren.
Maar 1000 euro zijn ook zo op. Als je paard geopereerd moet worden heb je daar dus echt niet genoeg aan!
Niemand kan in de toekomst kijken en wanneer heb je echt genoeg geld om een paard te kunnen onderhouden? mogen alleen mensen met een dikke beurs en een goed verdienende baan een paard hebben?
ik ben student, binnekort ga ik naar mijn 2de jaar,woon bij mjn vriend en krijg mijn basisbeurs uitwonend. het hoeft maar een keer uit te gaan tussen mij en mijn vriend, ik hoef mijn baantje maar te verliezen, Ik hoef maar problemen te krijgen op school, mag ik daarom geen paard?

edit: ohwja en die bouwval van een stal he. Denk je dat het een paard ook maar iets uitmaakt of de tralies van staal of van goud zijn? of dat het dak van hoogwaardig bla bla bla is ipv paar laagjes golfplaat? het is voor het oog misschien niet zo geweldig en mooi maar het gaat er toch om dat het paard droog en uit te tocht staat? sterker nog: ik ben ontzettend tevreden met mijn bouwval stal waar mijn paard tenminste in echt kuddeverband (15 paarden) 24uur per dag op wei mag staan 2/3 jaar! Hij kan schuilen onder de bomen, krijgt elke dag een flinke strook nieuw gras en heeft alle ruimte om paard te zijn!
op hoeveel stallingen mogen de paarden, ook in de zomer maar 6 uurtjes naar buiten op een postzegeltje waar maar weinig gras op staat? ik weet wel wat ik paard-vriendelijker vind!

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:30

Ik denk dat heel veel mensen zich niet realiseren wat het hebben van een pony/paard een verantwoordelijkheden, tijd en geld met zich meebrengen. Een pony/paard is altijd afhankelijk van zijn baasje. Wat betreft de bouwval van een stal, het zal een paard een worst zijn hoe zijn stal eruit ziet. Als het maar schoon en gezond is en het paard genoeg buiten is.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:42

Ik denk dat het onzin is dat je bakken met geld moet hebben. En het paard hoeft ook geen gouden stal met alle mogelijke luxe te hebben.

Wel ben je als eienaar verantwoordelijk voor voldoende voer en een gezond paard. Dus je zult daar geld voor moeten hebben.
En er vantevoren goed over nadenken lijkt me ook handig.
Maar tegenwoordig (en dat lees je dan vooral hier op bokt) wordt alles een beetje overtrokken. Niemand lijkt mee geschikt voor het hebben van een paard behalve de doorgewinterde bokkers die natuurlijk precies weten waar ze mee bezig zijn en bakken met geld hebben voor de meest dure operaties :P

Ik heb ook een paard gekocht als iemand die pas 4 jaar rijd en weinig verstand heeft van paarden. Maar ik heb er wel over nageda ht vantevoren en als mijn paard iets nodig heeft dan krijgt hij dat...en ik heb hulp van mensen die wel weten wat ze doen. En al doende leert men.