Mijn 2 pony's zijn hun hele leven bij elkaar geweest (10 en 12 jaar, broertjes). Nooit zonder elkaar, eigenlijk ook nooit nodig geweest om ze te scheiden. Als de een ontsnapte uit het weiland rende de ander er vrolijk achteraan ondanks dat de rest van de kudde wel in het weiland bleef staan. Staan in tweespan en als ik met enkelspan weg ga dan gaat de ander er "los" mee ernaast.
Nu zit ik een beetje in tijdnood vanwege de komst van onze 2e spruit en wil ik af en toe gaan fietsen met ze. Alleen is dit een drama.
Ze breken door alle omheiningen heen (met een flinke klap stroom), lopen iedereen omver die ze proberen tegen te houden. Gewoon een blinde waas voor de ogen lijkt het wel. Niets kan ze tegenhouden. Gister weer geprobeerd, maar ik was het weiland nog maar net uit of de ander rende door de bedrading heen, zelfs palen zijn finaal door te midden gelopen. Ik had hem juist in een volle wei gezet (worden schraal gehouden) zodat hij bezig zou zijn, maar helaas...
Komt dit ooit nog goed en hoe?
Heb geen stal die dicht kan tot mijn beschikking plus ik zou dan bang zijn dat hij zichzelf verwond.
Rustig aan beginnen met apart zetten in de weide dmv stroomdraad en dat verder opbouwen met de tijd. Ieder met meerdere paarden in een weide zetten. Wel naast elkaar maar dat ze niet samen kunnen zijn.
Zulke dingen kosten heel veel tijd en geduld,wil niet teveel in 1x.
Ze staan niet meer in een kudde, omdat ik nu een eigen wei heb (gehuurd). Dus dat zal helaas niet lukken. Ik kan ze wel apart zetten, maar ik ben bang dat dat weinig uitmaakt voor ze. Ik heb nu een track rond mijn wei en 1 wei ( binnenin is verdeeld over 4 weides) per keer open en dan staat de ene aan de ene kant en de ander helemaal aan de andere kant. Dat maakt niet uit voor ze. Het gaat puur erom wanneer je uit de wei loopt met een van ze.
Agnes75
Geplaatst: 21-06-12 11:25
Dat komt omdat de ander dan alleen achter blijft. Kun je niet zorgen dat er nog een pony bij komt te staan? Dan blijft er nooit eentje alleen achter en zal hij waarschijnlijk ook minder panisch doen.
Probeer een paar keer de paarden bijv 10 meter afstand van elkaar te zettendat ze elkaar wel kunnen zien, langzaam opbouwen, dan moet het wel goedkomen!
Ieder paard zal onrustig worden als 'ie alleen wordt gelaten en geen andere paarden meer ziet, dat is ook natuurlijk gedrag. Misschien zou je het kunnen probereen te associeren met iets leuks, niet met iets negatiefs (in de steek gelaten worden). In het begin kan je het 5 min proberen en vlakbij blijven, terrwijl je de pony die achterblijft wat lekkers geeft waar ie wel even mee bezig is, stukje appel of wortel verspreid verstoppen/ neerleggen? Als dit goed gaat kan je het misschienproberen steeds meer uit te bouwen. Succes!