Wie ervaring met eigen paard naar Eifel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yentel1

Wie ervaring met eigen paard naar Eifel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 09:33

Wij zijn van plan een weekje met onze quarters naar de Eifel te gaan.
Eén staat echter niet op ijzers en dat zou ik graag zo willen houden!
Hij heeft goede, sterke hoeven en we maken regelmatig een lange rit zonder problemen.
Maar...in de Eifel is de ondergrond steniger. Wie heeft hier ervaring mee en evt. tips?
Hoefschoenen is voor mij geen optie gezien de kosten en de gewenningsperiode.

araber

Re: Wie ervaring met eigen paard naar Eifel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:42

zonder ijzers is helaas geen optie in de eifel je zou er echt wat onder moeten doen of hoefschoenen of kunststof of gewoon ijzers. De paden zijn er kei hard en er kunnen nog wel wat stenen en schotten op de wegen liggen. Wil je dit niet dan raad ik het je af

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:01

Hier t zelfde gehad, zonder ijzers naar de Ardennen, na 2 dgn niet meer kunnen rijden, ze hadden teveel last helaas.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:09

De ondergrond is in beide(Ardennen en de Eiffel) idd vaak enorm hard met veel steentjes op de paden. Het is niet te vergelijken met de ondergrond in NL. Ik zou er niet aan beginnen als je geen ijzers of hoefschoenen wilt gebruiken. Het is het risico op blessures niet waard.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:07

Als je paard niet snel gevoelig loopt is een dag nog prima te doen maar langer niet. Wij gaan ook regelmatig naar de Ardennen en Eifel voor TREC wedstrijden of gewoon een weekendje weg, vroeger kregen de paarden dan ijzers voor een korte periode tegenwoordig gebruik ik hoefschoenen. Er zijn ook hoefschoenen waar je amper een gewenningsperiode voor nodig hebt.

Yentel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 18:13

Delphi2, met welke hoefschoenen hebben jullie dan goede ervaringen?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:49

Easyboots bevallen mij t best, cavallos voor kort rondje ook wel.
Marquis vind ik erg slecht.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:18

Yentel1 schreef:
Delphi2, met welke hoefschoenen hebben jullie dan goede ervaringen?

Ik heb de Easyboot Epics, de Easyboot Glove, de Renegades en de Equine Joggingshoe, eigenlijk bevallen ze allemaal wel, is ook een beetje per paard verschillend wat goed past en goed blijft zitten.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:20

Wij gaan deze zomer ook die richting uit met de vereniging. Die mensen komen er heel veel en de paarden moeten beslagen zijn, of in ons geval met hoefschoenen.
Ik heb goede ervaring met Cavallo hoefschoenen al ga ik er ook wel die sokjes bijkopen, zo kunnen er ook geen steentjes in de schoenen komen (wat me overigens nog maar 1 keer is voorgevallen in een jaar tijd, maar better safe than sorry).
Dus ja, bescherming is nodig als je daar een paar dagen wilt trekken. Toch maar voor 1 keer terug ijzers onder?

Yentel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 14:00

Mijn paard is inmiddels natuurlijk bekapt, dus op korte termijn ijzers eronder is ook niet echt meer een optie.
Ik kan wel hoefschoenen lenen maar heb twijfels over pasvorm en gewenningsperiode. Dus...miscchien een andere bestemming kiezen. Iemand leuke alternatieven???

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:09

Yentel1 schreef:
Mijn paard is inmiddels natuurlijk bekapt, dus op korte termijn ijzers eronder is ook niet echt meer een optie.
Ik kan wel hoefschoenen lenen maar heb twijfels over pasvorm en gewenningsperiode. Dus...miscchien een andere bestemming kiezen. Iemand leuke alternatieven???

Schoenen moeten idd passen en liefst toch ook wat uitgetest worden. Misschien ben je er al heel veel geweest maar de Veluwe, of richting België daar kan je Zandvliet, de Kalmhoutse heide en zo helemaal naar het noorden richting Nederland rijden. Ook een aanrader dus. Richting Limburg, met de knooppunten ook verschillende mooie ritten (goed te doen zonder beslag weet ik uit ervaring). Denk dat er zo nog wel veel mooie plekjes zijn hoor.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:11

De Veluwe? Eigenlijk voldoet alles wat niet hard/stenig is natuurlijk.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:21

En sommige stukken Veluwe zijn juist behoorlijk stenig ;)
Ik heb mijn paard speciaal voor de weekendjes veluwe moeten laten beslaan i.v.m. de stenen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:24

Ja, maar dat haalt het echt niet bij Eifel of Ardennen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:29

Silence schreef:
En sommige stukken Veluwe zijn juist behoorlijk stenig ;)
Ik heb mijn paard speciaal voor de weekendjes veluwe moeten laten beslaan i.v.m. de stenen.

Welk deel heb jij dan gedaan? Ik heb toch een heel weekend zonder enig probleem zonder ijzers gereden. Er zijn allicht wel een paar paden met wat kiezels maar het overgrote deel was toch gewoon zand hoor.

Yentel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:15

Bedankt voor jullie tips en waarschuwingen. Van de eigenaresse vd B&B waar we naar toe zouden gaan heb ik inmiddels ook het advies om zonder ijzers of schoenen niet te gaan rijden. Balen. Ga kijken naar een andere bestemming....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:18

Dat is een goed advies wat ze heeft gegeven, zonder ijzers/schoenen is het echt geen doen hoe sterk de hoeven ook mogen lijken :n Mijn paard heeft achter ook geen ijzers maar ik ga wel ieder jaar een aantal weken naar de Ardennen met haar, voorgaande jaren gebruikten we Old Mac hoefschoenen en deze bleven supergoed zitten tijdens de ritten. Alleen heb ik er vorig jaar toch voor gekozen om er ijzers onder te laten zetten voor de tijd dat we daar waren door een bevriende (en goede) hoefsmid, dat geeft toch even wat minder gedoe met aan/uittrekken.

Onlangs ben ik in Frasselt (DE) geweest, net over de grens bij Nijmegen. De ondergrond waar wij toen hebben gereden was erg goed te doen, misschien is dat iets voor je? De Veluwe is ook prima te doen, hier en daar kom je misschien een steentje tegen maar vergeleken met de Eiffel/Ardennen stelt het niks voor.

Yentel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:22

@buckskey, heb je een leuk adresje in Frasselt dan?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:36

Ik woon in de Eifel (ook hier zijn er vakantiemogelijkheden).

Ik heb er alleen voor ijzers op zitten, achter doen we zonder. Vriendin van me heeft ze wel ijzerloos rondlopen. Bij ons is er een groot verschil in de ruiterpaden. In het natuurpark kom ik nu vrij weinig ivm de dazen.
Er zijn hier nog voldoende wegen en bermen waar je ijzerloos door kan.
Oktober gaan hier de ijzers weer af.

Mij paard heeft dunne hoefzolen, ik moet er dus mee oppassen)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:35

Ik ben een paar jaar terug met groep paarden naar de Eifel geweest en geen van alle waren beslagen. Het was voor mij de eerste keer, anderen waren al aantal keer geweest, tevens met onbeslagen paarden.
We hebben paar ritten gemaakt en vrij rustig tempo gehad, dat wel maar geen problemen met de hoeven. Maar het waren bijna allemaal Rocky Mountain Horses misschien dat dat wat uitmaakt :P

zazuJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:42

outback riding (outbackriding.de) waar ik in België ging rijden zijn sinds kort verhuisd met de paarden naar de Eifel.
je kan er ook met je paard overnachten en, onder begeleiding tochten maken, misschien kan je eens op hun site gaan kijken.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:28

Yentel1 schreef:
@buckskey, heb je een leuk adresje in Frasselt dan?

Ik weet wel wat adresjes en vanaf het najaar kan er ook bij ons overnacht worden met paard.