De titel zegt eigenlijk mijn vraag al. Wat weegt mijn paard denken jullie?
Nu is het zo dat ik opzoek ben naar een nieuwe trailer. En nu heb ik iets op het oog maar het max. laadbare gewicht is niet zo hoog. Nu heb ik ook geen gigantisch paard maar het moet wel veilig zijn.
Dus vandaag ben ik aan dat slag gegaan met een mijn meet lint. En heb ik mijn merrie opgemeten en volgens de formule(((Borstomvang in cm x 4,3) + (Schofthoogte in cm x 3)) - 785 kg = Gewicht in kg.) zou ze 576.9 kilo moeten wegen (hier mee zou ze wel in de trailer kunnen overigens). Zelf lijkt mij dat veel want wanneer ik de gemiddelde tabellen er bij pak. Zou ze tegen de bovenkant van het gemiddelde aan moeten zitten. Terwijl het een best smal paardje is.
Even wat informatie op een rijtje:
Mijn paard is 4 jaar oud.
1.63/1.64m groot
En de borst omvang (over de schoft en achter de voorbenen langs) is 203. (losjes gemeten. Dus wel er tegen aan maar niet strak getrokken)
Dit is mijn merrie. Deze foto is iets ouder. En ze is nu iets dikker/breder maar niet heel veel.

Volgens de tabellen
Gewichtsindicatie naar aanleiding van schofthoogte
Schofthoogte Indicatief gewicht
1,57 - 1,649 m 500 - 550 kg
Dus hier zou ze boven het gemiddelde gewicht zitten.
Gewichtsindicatie per ras
Ras Gewicht
Volbloed 460 - 600 kg
Warmbloed 500 - 700 kg
En hier zou ze redelijk goed zitten.
Dus wat denken jullie? Want soms is jaren lange ervaring betrouwbaarder dan tabellen en formules!
. Eigenlijk best erg als dat niet zo is, omdat 600 of 700 kg laadvermogen voor grote paarden best weinig is.