Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
loulou schreef:bij die van mij is het uiteindelijk opgelost door mijn hand als praam te gebruik, dus duim en wijsvinger om lip en knijpen en dan het bit in doen.
nu was die van mij wel echt een probleemgeval met hoofdstel aandoen.....
en daarbij is 3 jaar idd een heel prille leeftijd, ik zou zoveel mogelijk bitloos proberen (als je probeert te rijden of longeren) en geloof je niet dat daar doorgroei mogelijkheden in zijn (dat je niet mooi collectief/ontspannen kan rijden, niet netjes kan aanspringe ) dan moet je zeker deze site eens checken! :http://www.everyoneweb.com/NALANTA/

Ik zit nog een stap eerder 
ze hebben het echt heel snel door. amsterdam_30 schreef:Is bitloos tijdelijk iets? Dan hoef je er nu even geen punt van te maken en kijken hoe ze reageert na een tijdje? Wellicht gaat het dan beter als ze iets meer gewend is?
Edit: bovenstaande vind ik ook een erg goede tip!
), maar als je uiteindelijk met bit wil gaan rijden is dit ook geen lange termijn oplossing. dé tip heb ik helaas niet voor je, mijn paard was niet om te kopen. als je paard makkelijk om te kopen is met eten kun je het proberen met honing of appelstroop/appelmoes. maar mijn paard vond dit allemaal niet lekker en dat werkte dus ook niet.