parasiet, wat te doen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sillemie

parasiet, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 10:21

Mijn 2 pony's zitten vol met beestjes, het is een soort vliegende bloedzuigende parasiet. De dierenarts is al geweest en heeft de beestjes gezien maar kent ze niet. Hij heeft een algemeen product voorgeschreven dat o.a. gebruikt wordt bij luizen, butox. Maar ondertussen zijn we al weer 3 weken verder en schuren mijn ponies nog steeds en er zitten niet echt minder beestjes. Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen? De beestjes zitten trouwens ook in de oren en dit baart mij het meeste zorgen.

Judje

Re: parasiet, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:40

Als eerste zou ik je eigen DA bellen om te overleggen dat wat hij meegegeven heeft niet werkt. Als hij niet met een andere oplossing komt (en dat lijkt me lastig als hij de beestjes niet kent) zou ik een andere DA bellen en langs laten komen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:25

Ik zou ook een andere DA langs laten komen. En anders je eigen DA wat beestjes laten meenemen en laten onderzoeken wat het is. Je paard heeft er last van, hij is de DA, dus lijkt me dat dat wel het minste is wat hij kan doen nu het andere middel niet werkt?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:23

Neocidol gebruiken, is officieel voor schapen,maar werkt super.

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 08:29

OK, dan maar weer eens de DA laten komen. Misschien kan ik dan al een paar beestjes proberen vangen in een potje zodat hij ze kan analyseren. Danku voor de reacties.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:38

Ik weet nog altijd niet hoe ze heten maar wij hebben er ook veel last van. De dierenarts kan niet veel doen want ze vliegen. Ik heb een middel tegen grasmijt opgespoten op de buik. Dat lijkt wel wat te helpen.
De oren zijn echter drama en het enige wat helpt is een vliegenkap of er een dikke laag zalf insmeren.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:39

Maak eens een foto van die beestjes en plaats die hier. Wie weet herkent iemand ze hier. Zelf gebruik ik sebacil tegen luizen enz. Maar in jou geval denk ik inderdaad dat je weer contact op moet nemen met je DA. Die gaat er (bij geen bericht) nu van uit dat de beestjes verdwijnen door dit goedje.. Succes.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:05

Hoeveel keer heb je het gebruikt?
Heb je ook hun spulletjes ermee schoongemaakt?

Persoonlijk zou ik de da toch weer eens bellen.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:41

bij mijn shetlander hebben er een tijdje ook van die kleine vliegetjes gezeten die steken en bloedzuigen, die zaten bij zijn koker. ik heb het in die tijd goed gewassen met betadine en nu heeft hij er geen last meer van, maar of dat dezelfde zijn?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:07

Hoe gaat het nu TS ? Nog steeds last van beestjes..

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 22:24

@ Kiki: Ik heb het product 2x gebruikt, zoals de DA voorgesteld had (met 2 weken tussen). Hun spulletjes heb ik er niet mee schoongemaakt. Butox is een soort creme dus ik denk niet dat ik die daarmee kan schoonmaken.
@ Robin: Bij mijn ruin zitten ze ook rond de koker, bij mijn merrie bij de uiers en bij beide ook in de oren. Eigenlijk overal waar er geen of niet zoveel vacht is.

En de beestjes zijn er nog steeds, ik heb gisteren geprobeerd foto's te maken maar op de paardjes zelf is het niet duidelijk genoeg en als ik ze op mijn hand wou houden waren ze ofwel plat ofwel al gaan vliegen :P . Maar ik heb ze wel nog eens heel goed bestudeerd. Het zijn hele kleine vliegjes en verzamelen bloed in hun achterlijf, dit is zwart met witte streepjes als ze nog niet veel bloed hebben gezogen en anders is het rood met witte streepjes.
Ik heb de DA terug gebeld en ik moest een aantal beestjes naar zijn praktijk brengen. Dat heb ik vandaag gedaan dus nu hopen dat hij kan uitzoeken wat ik er aan kan doen.

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:28

Toch weer contact opnemen met de dierenarts. Of een andere.
Ik heb helaas de ervaring met het overlijden van een pony dankzij een parasiet.
Jouw dierenarts ken dit niet of heeft hier niet voldoende kennis over maar jouw pony's hebben er wel last van. Ik zou voor een second opinion gaan

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:19

Dit topic is al bijna een week oud, ik ben benieuwd of het beter gaat met het paard van TS en of ze al met een DA heeft overlegd...