Pony uit de wei halen, een echte drama!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukWelsh

Pony uit de wei halen, een echte drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 10:15

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 20-07-24 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Najoveh

Re: Pony uit de wei halen, een echte drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:19

Haal je haar altijd uit te wei om te gaan rijden of werken?
Dan zou het best kunnen dat ze daar geen zin in heeft. Ga eens naar je pony, haal hem uit de wei en ga een wandelingetje maken, poets hem, laat hem aan de hand grazen, dat soort dingen. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:23

Waarschijnlijk ziet je poown het als een spelletje. Dus ga er niet op in, geef pony's aandacht die wel naar je toe komen. Dan gaat die van jou vanzelf denken 'Hee, misschien loont het toch wel om langs te komen'

Een pony houden is niet alleen maar rijden hè :) Je zult af en toe ook tijd moeten steken in grondwerk om jezelf van goede omgang en daarmee je rijden te kunnen verzekeren.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:25

Gebruik de zoekfunctie eens,zat zoveel onderwerpen met tips over niet te vangen pony's.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:25

Wij hebben ook zo'n leuk paard die dat doet.....nu niet meer trouwens :+
We hebben er een week achteraan gerend zodat ze niet meer kon eten en uiteindelijk de punt af was dat ze dacht pak me nou maar. Tegenwoordig kunnen we haar zo uit de wei pakken. Nu moet ik zeggen als ze op een nieuwe wei staat is dit nog steeds een probleem, maar na 3 rondjes rennen is ze het eigenlijk toch al beu. Vergt wel een goed conditie trouwens :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:28

Ook een goeie: geef haar voortaan biks op stal. Of appels/wortelen. Zodat ze de stal gaat associeren met iets leuks (eten :Y) ) en dan zal ze zich graag laten vangen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:34

Het is echt een spelletje voor ze. Ze vinden het extra leuk als baasje gaat rennen of schreeuwen.

Met mijn paard hebben we het zo gedaan:
we nemen altijd iets lekkers mee. Meestal ging hij ervandoor als hij me zag aankomen. Ik wandelde dan rustig achter hem aan. Ik ga nooit zelf rennen. De bedoeling is gewoon dat hij niet meer de kans krijgt om te gaan grazen. Ik blijf achter hem aan wandelen tot hij zich laat pakken. In het begin duurde dat een half uur, nu doet hij nog 1 rondje galop en laat zich dan pakken. Hij krijgt het lekkers als we de wei uit zijn.

Het is belangrijk dat je geen enkele keer opgeeft. Elke keer dat jij de wei ingaat MOET je weer buiten stappen met je pony, hoe lang het ook duurt. Als ze eenmaal merken dat ze je kunnen lozen door te blijven weglopen is de zaak verloren. Als het heel lang duurt en je hebt geen tijd meer om te rijden dan is dat maar zo. Je zal merken dat het steeds iets minder lang duurt naarmate zijn lol in het spelletje verdwijnt.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 10:35

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 20-07-24 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:52

En dit is al 2 jaar een probleem? Sow wat een geduld heb jij ik zou er na 2 weken toch echt klaar mee zijn. Maar goed haal je je paard ook weleens uit de wei voor alleen te eten of poetsen. Of loop je ook weleens zo de wei in even een kriebel en weer weg?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:16

Als je haar uit de wei hebt op stal altijd even wat brokken geven. Hebben ze zo door en ze komen zich spontaan melden :j .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:18

Die van mij doen dat ook weleens, maar ze weten ondertussen dat ik gewoon achter ze aan blijf lopen tot ik ze heb, dus na 5 minuten zijn ze het beu. Ik wissel werk en leuke dingen af (grazen in de wei met halster om), dus meestal komen ze wel gewoon. Maar ik blijf dus gewoon achter ze aan sjokken, ze rennen weg en ik volg. Niet gaan rennen. Het kan ook werken om slingerend op ze af te lopen ipv in een strakke rechte lijn, tussendoor sta ik soms stil als ik denk dat ze weg willen lopen (dit gevoel moet je een beetje krijgen) en dan heb ik ze zo.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:50

Als je aangeeft dat het ook met buitenrit is, dan ligt het dus niet alleen aan dat ze de stal niet met iets leuks associeeert. Jouw pony weet waarschijnlijk dat ze het toch wewl gaat winnen ( want rennen betekend niet meer naar buiten) dus daarom doet ze het elke keeer weer. Het is lastig om vanaf de pc te beoordelen, maar zoals ik het hier lees speelt jou pony een spelletje met je omdat ze weet dat ze wint.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:54

Zo nu en dan -gewoon is de wei in gaan, wat lekkers geven en weer weg- helpt niet?
Wel altijd je halster om je schouder want op een gegeven moment zien ze absoluut dat je met of zonder halster komt en dat ze mee moeten als ze een halster zien.

Ze neemt wel een beetje een loopje met je he?
Heb je wel is hulp gevraagd van mensen met veel ervaringf? Want dit is wel heel vervelend voor je.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:05

Als je je paard niet te pakken kunt krijgen heeft het weinig nut om aan rijden te denken; dit trainingsprobleem heeft voorrang.

Mijn nieuwe merrie komt ook niet uit zichzelf en een halster omdoen vond ze ook niet leuk. Dus heb ik haar even apart gezet en elke dag geoefend net voor het voeren :o ik ging gewoon terug naar af, zoals ik dat bij veulens doe die nog niet halstermak zijn.

Nu staat ze weer bij de rest in. Gelukkig komen de anderen altijd op me af, maar zij is nog steeds sceptisch. Ik neem nu elke keer een handje brok of een worteltje mee, als ik haar mag aaien en bij het halster pakken krijgt ze iets en ga ik weer weg.

Trainen is niet alleen rijden, het grondwerktrainingsschema vormt zichzelf. Jou eerstvolgende trainingsdoel is blijkbaar; een paard dat naar je toe komt. Daarna kun je weer nieuwe doelen stellen. Tenminste, zo zie ik het :)

MyselfandI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:02

Ik had dit ook met mijn shetlander, sinds ik VD is dit minder, maar dat is niet voor iedereen een optie ;)

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:21

Doet ze dat ook als iemand anders haar van de wei haalt?
Sta je op een manege/privé stalling?

Bij ons op stal hadden we ook zo een merrie. Eigenares kon haar nooit eraf krijgen, maar wanneer wij als stalhulp haar van de wei
moesten halen, hadden we geen enkel probleem. De paarden weten ook donders goed van wie ze hun eten krijgen :P
Maar in overleg hebben we toen besloten dat ik elke keer het paard op stal zette, voordat de eigenares kwam rijden.
Voor mij was het 5 minuten werk om haar te halen, en de eigenares kon gewoon lekker haar merrie van stal halen om te rijden.
Later ging de merrie gewoon terug op wei, als het niet te laat was.

Dus stel, je paard laat zich wel door iemand anders vangen, dan kun je kijken of zij je paard na jou schooltijd even op stal
willen zetten. Dan kun jij gerust rijden.