Paard vind rechtergalop niet fijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hikarii

Paard vind rechtergalop niet fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 22:16

Ik rij nu al een tijdje een schat van een pony, van 6 jaar. Helaas is ze te moeilijk voor de manege en gaat ze weg.. Maar dat duurt nog een tijdje.

De laatste paar weken merk ik dat ze ineens geen rechter galop wilt doen. Ze gaat stilstaan, bokken, steigeren, draaien enzovoort. En gister ging ze ook nog er keihard vandoor om voor een andere pony uit te komen en dan stil staan. Benen heeft geen zin, zweep, losse teugels, korte teugels.
Van mijn instructrice moet ik haar met korte teugels rijden, maar dan gaat ze met haar hoofd schudden.

Ik heb al veel met dr mee gemaakt, zoals vallen met NK carrousel, maar toch kon ik nog een tijdje geleden springen zonder zadel als ze niet te fris was. Dus ik zou graag willen weten van andere paardengekken, hoe ik hier het beste mee kan handelen, zonder haar pijn te doen in de mond ofzo. Of kan het zijn dat ze moeite heeft met de rechtergalop? Want links doet ze perfect.. :)

troi

Re: Paard vind rechtergalop niet fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:18

Meestal wijst dat op rugproblemen. Fysio of osteopaat kan laten zien fo het dier vastzit en daardoor dit soort gedrag laat zien.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:22

Mijn paard vertoonde ook dit gedrag, vooral steigeren en bokken. Mijn advies, laat naar de rug van je paard kijken én even een zadel-check! Heeft bij mij ook heeel erg geholpen, heb er een heel ander paard voor terug gekregen.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 22:28

Tja, maar het probleem is, dat het een manege pony is. Dus die osteopaat kan ook niet.. Zadel hadden ze al aan gedacht, maar ik rij haar dus ook met de carrousel, en dan doet ze wél een normale rechter galop.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:31

Misschien kan je vragen aan je instructrice of de manegebaas of er ooit iemand naar de rug van het paard heeft gekeken? Want helemaal kloppen doen het niet. Deze symptomen zijn waarschijnlijk niet uit dwarsheid aangezien hij het bij de caroussel wel gewoon doet, dus dan zou je kunnen denken aan pijn.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:33

Als je de manege een geld-besparende-tip wilt geven werkt altijd: zorg dat je een fysio/osteo in één hebt. Dan heb je beide skills in één behandeling. Dat dit paard een rugcheck nodig heeft lijkt me duidelijk...

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:58

dat heeft mijn pony ook.. dan is ze te los aan de linker schouder. dat kan je wegtrainen door te beginnen met longeren rechtsom (eventueel in galop) en met het rijden vaker rechtsom te rijden en dan haar naar rechts (binnen) te laten kijken. Als dat echt niet helpt ( duurt wel lang dus Geduld!) kan het toch wijzen naar rugproblemen, maar dat kan je goed zien als je aan het longeren bent

MyselfandI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:04

Ik longeer mijn paardje dan rechtsom, heb hier al een fysio behandeling gehad, heeft een beetje geholpen..

daisyhot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 00:13

Laat je zadel eventueel nakijken? en oefen de rechterhand aan de longeer! meestal helpt dat ook wel!