Verhuizing paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liempje

Verhuizing paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 22:14

Wat is jullie ervaring met de verhuizing van jullie paard. Ik heb best medelijden met mijn paard die erg moet wennen en aldoor verwacht dat we weer naar "huis" gaan.

Logisch dat hij moet wennen, maar hoe lang duurde het bij jullie voor het paard weer een beetje de oude is?

Calanddra

Re: Verhuizing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:18

Mijn vorige pony was altijd binnen een weekje of 2 wel gewend :)

En mijn pony nu was binnen een paar dagen al gewend :') hij heeft 7 jaar op dezelfde plek gestaan en kwam toen bij mij, vanaf dag 1 voelde hij zich eigenlijk al thuis en heeft hij niet echt anders op de nieuwe plek en paarden gereageerd :)

Maar ik ken ook paarden waarbij het maanden duurde totdat ze gewend waren.

Ik denk dat t dus heel erg wisselt per paard :)

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 22:30

Ik hoop maar dat hij ook snel gewend is. Hij is best down, en ik vind het zo zielig om hem dan "alleen" achter te laten.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:40

Dat duurt een week of twee drie ...geef hem wat tijd.komt goed!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:44

mijn nieuwe paard is 2 weken geleden gekomen. Hij was echt compleet van de kaart. De 1e dag ging nog wel want toen was hij overdonderd. Hij weigerde alleen zijn box in te gaan, maar dat is uiteindelijk met hulp wel gelukt.
De dag daarna was hij helemaal over de rooie en de dagen daarna , maar we zijn nu 2 weken verder en hij begint heel snel te kalmeren. Ik denk dat hij over een week of wat wel weer zijn oude zelf zal zijn.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:47

Mijn paarden zijn binnen een dag gewend, maar dat komt omdat ze vaak een paar nachtjes ergens anders slapen met weekendjes weg enz.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:56

Mijn shet is heel vaak verhuist, voelt zich overal gelijk thuis. Mijn paard moet soms heel erg wennen op een nieuwe stal. Hij wendt sneller als de shet in de boks ernaast staat of als die naar buiten kan kijken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:09

Ik heb mijn paarden een paar keer verhuisd, en dat ging altijd zonder problemen. Gewoon inladen, daarheen rijden, en gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Nu was het verhuizen wel altijd met maatje, of naar een al bekende stal (kwam daar al voor de lessen). Het was dus ook niet EN nieuwe omgeving, EN nieuwe paarden. Er was altijd een min-of-meer stabiele factor.

Romy_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:02

De eerste keer was hij nog maar een jaarling, toen ging het vrij snel. Tweede keer had hij toch wel wat weken nodig, vond het verschrikkelijk hem zo te zien. Kwam ook wel omdat hij niet geaccepteerd werd in de kudde.

yumi01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:10

ik had mijn oude draver jaren thuis staan en toen zijn we samen verhuist naar een andere plaats,na een paar jaar kwamen we weer thuis wonen en toen hij bij zijn oude stal kwam zuchte hij heel diep en was weer helemaal de oude.(achteraf gezien was hij op die andere stal toch anders in gedrag)nu staat hij alweer een jaar of 2 op een nieuwe stal(gewoon bij mij thuis)en daar is hij gelukkig niet veranderd wat gedrag betreft.het scheelt wel net wat angela ook zegt dat zijn maatje meeverhuist is.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:13

Mijn Haflinger was snel gewend.. Ze vond alles wel heel spannend :=

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 22:23

Het is nu een week later en hij is daar helemaal op zijn gemak. :-) Hij heeft het daar ook een stuk beter, dat zal ook schelen....

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:24

Mijn vorige paard was binnen een dag al gewend! Ze ''kende'' de leider van de kudde al wat haar enorm heeft goed gedaan :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:29

Bij mijn huidige stal was mijn pony binnen een dag op dr plek. De kudde heeft een week of 2 nodig gehad om te vormen (in een keer drie nieuwe), maar ze voelde zich gelijk thuis. Is ook wel eens anders geweest, op een vorige stal heeft ze zich nooit echt thuisgevoeld := daar ben ik na een half jaar ook weer weggegaan. Dan is verhuizen minder schadelijk dan blijven staan :(:)

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:29

Binnen een paar dagen zijn ze meestal wel gewend hoor!
Ze zijn makkelijker dan de mensen.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 01:04

Ik heb mijn paard vanmorgen verhuisd naar een nieuwe kudde om het te overbruggen voordat we gaan verhuizen naar de vaste plek. Dit is de 2de keer (eerste keer bij de fokker vandaan nu is hij 2) en staat lekker op het land. Alleen met een draadje ertussen. Over 2 dagen gaat hij erbij. De verhuizing zelf ging super en hij gaat over precies een maand weer weg. Maar man man man wat maak ik me een zorgen. Niet dat hij hij het niet leuk vind. Maar gewoon. Of hou allemaal wel goed gaat en hij niet teveel in de stress raakt. Bij zijn nieuwe plekje krijgt hij een leuk maatje en is een mooie plek! Ik hoor echt dat het allemaal goed komt!

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 01:07

Waar hij nu even staat is het ook onwijs mooi! Ik ga trouwens volgende maand 30 km wonen. En dit was de haalbaarste oplossing en de beste voor buffel.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:26

Fijn dat ik dit topic tegen komt!

Ik ga per 1 augustus mijn pony verhuizen naar een nieuwe stal. Ik heb helemaal geen ervaring met verhuizen en hoe of wat, dus als er tips zijn?

Mijn pony staat al 13 jaar op deze stal en is een echte zenuwpees dus ik ben best een beetje huiverig.

Hoe moet ik dit aanpakken? Eerste dag op stal laten, of de wei op kennis laten maken met vriendjes of gewoon hetzelfde ritme hervatten als op de huidige stal? Gelijk rijden of eerst een paar dagen rust gunnen?

Alvast bedankt :)

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 18:10

Ik heb hem de eerste dag op stal gelaten en de volgende dag is hij gewoon in het ritme mee gegaan. Na twee dagen merkte ik zelf dat hij al rustig genoeg was om bereden te worden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:46

Hier zet ik hem juist gelijk buiten, mijn pony is niet gewend om binnen te staan en wordt hartstikke gek als ze alleen is. Ik begrijp er de meerwaarde ook niet van, ze kunnen maar beter gewoon kennis maken toch, nu ben je er nog bij. Als ze morgen de wei op gaan vaak niet.

Rijden doe ik pas na een paar dagen, maar mijn pony is het ook niet gewend om op andere locaties te rijden oid. Ik vind dat ze eerst de tijd moeten krijgen om te wennen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:18

Toen ik mijn vorrig paardje verhuisde kreeg ik na een dag of 6 m'n oude meissie weer terug.
Eind december is ze naar haar nieuwe baasje gegaan en heeft daar toch zeker wel een maand nodig gehad.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:22

Zo verschillend.
Mijn ruin is nu 3x verhuisd en begint zich pas thuis te voelen na een jaar!!
Mijn hengst had een paar weken nodig.
Een van mijn merries merk je nooit wat aan en de andere is altijd al een stresskip.
Die is nu eindelijk ook helemaal lekker thuis na 1 1/2 jaar.
Tja, soms zijn het net mensen :D

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:12

Mijn pony was na een weekje gewend, mijn paard ook zoiets. Een tijdje terug heb ik ze samen moeten verhuizen, en dat ging echt heel snel. De volgende dag deden ze alsof ze er altijd al gestaan hebben. Heb toen ook al gewoon in de bak gereden. Het hangt volgens mij heel erg af van het karakter van het paard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:16

Mijn paard is net een zigeuner paard, we hebben al heel wat stallen gezien in onze 18 jaar samen zijn.
Haar kan ik vandaag hier naartoe doen en morgen ergens anders, ook maakte we vroeger wel eens trektochtjes en alles.
Voor haar staat eten op 1 als dat er is voelt ze zich volgens mij overal thuis.

Maar dat is voor ieder paard anders, de een heeft meer tijd nodig dan de ander.
Doe leuke dingen met je paard, dat went beter. :D

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:18

Fijn topic. Ik wil mijn paard ook verhuizen.
Hij staat momenteel heel goed alleen staat hij wel in een kudde.
En daar wordt hij strontvervelend van.... Krijgen hem amper gevangen en als we hem dan hebben is er niks mee te beginnen.... omdat hij maar terug wil naar die groep. Zo is hij nooit geweest... dat is pas gekomen sinds hij daar staat. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe stal :)