Hoe trainen jullie je paarden om ze verkeersmak te maken? Bn eerg benieuwd naar jullie manieren.
_Dune_
Geplaatst: 17-06-12 01:18
Ik ben eerst begonnen met wandelen aan de hand met een verkeersmak paard erbij. Daarna ben ik alleen gaan wandelen, vervolgens onder de man met een verkeersmak paard erbij en daarna alleen. Verder heb ik ook schriktraining in de bak gedaan en elke kans genomen om mijn paard kennis te laten maken met nieuwe dingen.
En als ze aan de hand al in het prikkeldraad springen? Hoe ga je vandaaruit verder?
_Dune_
Geplaatst: 17-06-12 10:10
Niet in de buurt van prikkeldraad gaan werken maar in een veilig en goed omheinde bak?
RomySmink
Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-12 10:11
Akhal_Teke schreef:
En als ze aan de hand al in het prikkeldraad springen? Hoe ga je vandaaruit verder?
ja zo ken ik er ook 1, de haflinger van mijn moeder is echt een ramp. Die is zo ontzettend bang. Ik denk rustige paden uitzoeken en misschien niet met 1 maar 2 andere rustige paarden en dan de bange in het midden laten lopen.
Waratje
Geplaatst: 17-06-12 10:42
Springen ze dan ook al in het prikkeldraad op het erf? Verkeersmak maken begint met de normale omgang op het erf. Als een paard daar al alle kanten opspringt van een prikkel, dan zul je eerst eens moeten uitzoeken waarom het paard zo overreactief is. Er kan bijvoorbeeld een stofwisselingsprobleem zijn (b.v. magnesiumtekort), of te weinig rust voor het paard om maar een paar oorzaken te noemen. Maar een paard dat op het erf normaal reageert op prikkels kun je met behulp van andere paarden vaak heel behoorlijk verkeersmak krijgen. Hier ook gewoon eerst wandelen met ander paard erbij, daarna rijden met ander paard erbij, net zoals Dune het ook doet.
waar mijn paard eerst stond kon je buiten op het terrein uitstapen, maar daar reden wel auto's. zo heeft hij dat eerst geleerd. toen hij naar huiskwam ben ik er mee gaan wandelen. maar na 1x wandelen ben ik er opgaan zitten. nu loopt ik thuis soms langs stilstaande vrachtwagens om hem dat te leren