Weekje naar de veluwe op vakantie, wat paard voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mizsz_Kitty

Weekje naar de veluwe op vakantie, wat paard voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 23:02

Ik ga in juli met mijn 5 jarige kwpn merrie op vakatie naar de veluwe samen met een paar vriendinnen.

Momenteel krijgen ze geen krachtvoer, enkel een handje vitamine/mineralen brok of muesli na het werken.
Ze gaan daar op de wei, maar deze zal minder vet/rijk zijn dan de weide thuis. Ze krijgen dan extra hooi bij

Geven jullie meer krachtvoer tijdens een week veel buitenrijden? Paarden werken normaal ook 5/6 keer in de week.

Ben benieuwd!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:54

Als ze op vakantie op de wei kunnen, zou ik het gewoon doen zoals altijd. Wat misschien wel handig is, is een zak krachtvoer meenemen, als je merkt dat ze het nodig heeft, kun je het altijd nog bij gaan voeren.

Zo heb ik het ook gedaan.

wendyenbram

Re: Weekje naar de veluwe op vakantie, wat paard voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:01

die zak hoef je niet mee te nemen op de veluwe zijn genoeg zaken waar dat te verkrijgen is indien nodig.

als ze nu gewend zijn met alleen gras, kunnen ze dat op vakantie ook wel. je geeft al extra hooi bij.
als je echt elke dag ritten van meer dan 2 a 3 uur maakt zou ik wel kijken voor een aanvulling.
Maar dat ligt ook aan hoe veel je nu met ze rijdt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:47

Als die wei zodanig "niet vet" is dat je hooi moet bijvoeren, kun je dus stellen dat er niet noemenswaardig veel gras staat. Dat kun je zien als bezigheidstherapie en niet als voeding.
Je zegt dat je thuis na het werk een handje voer geeft, ik zou dan gewoon een emmer (met deksel!) van dat voer meenemen, zodat je ze na het werken in ieder geval de normale hoeveelheid kunt geven en, indien nodig, iets meer. Als er goed hooi beschikbaar is zou dat voldoende moeten zijn. Als het hooi tegenvalt kun je altijd nog naar een voerboer op de Veluwe gaan, er zijn er hier zat ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:00

Wat is de arbeid die je normaal met het paard doet?
Je zegt 5-6 keer per week beweging, maar is dat buitenrijden of rijden in de bak? En ong. een uur per dag of meer?
Wat ben je van plan aan buitenritten te gaan doen als je op vakantie bent?
In hoeverre komt dat overeen met wat het paard normaal doet?

Allemaal zaken om wel degelijk rekening mee te houden. Ik zou niet op voorhand uitgaan van veel moeten bijvoeren, maar als je nu gemiddeld 30-60 minuten per keer in de bak lichte arbeid verricht en van plan bent om op vakantie stevige bosritten van 2-3 uur te gaan maken, kun je je voorstellen dat het dier wel een verhoogde behoefte heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:36

Ik voer meestal op vakantie wel ietsje meer dan thuis, vaak werken ze toch wat harder of hebben ze wat meer spanning door de vreemde omgeving...

Als je krachtvoer hebt waar je nu wat van geeft zou ik dat gewoon meenemen en daar zo nodig wat meer van geven.
Evt kun je nog lucerne of grasmix ofzo meenemen, dat voert makkelijk en is geen krachtvoer.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 20:49

Marije, werk meestal thuis in de bak en 1 keer in de 1 a 2 weken gaan we paar uur naar het bos. Ze is minder moe van dagje bos dan van bakwerk, onwijze conditie.

Daarom twijfel ik er ook over extra bijvoeren, al zal andere locatie en idd schraal gras wel anders zijn dan thuis. Vet heeft ze ook genoeg...

We gaan daar naar een groothandel, 5 minuten van ons huisje afgelegen dus dat scheelt weer vervoeren in de auto.