Wat voor wild komen jullie tegen tijdens een buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Wat voor wild komen jullie tegen tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 23:33

Wat kom jij nou tegen tijdens het buitenrijden/ wandelen of mennen. En dan heb ik het niet over loslopende honden of katten, maar echt wilde/ verwilderde dieren in Nederland/ Duitsland of België.

Laat ik beginnen:
Op afstand 2 volwassen zwijnen, 2 moeflons en een vos. Van dichtbij herten, reeën, konijnen, hazen, een groep opgejaagde jonge zwijnen (maar nog steeds erg groot :') ) eekhoorns, hagedisjes, vleermuizen, uiteraard veel verschillende vogels, de roofvogels weet ik niet bij naam. En ik heb meerdere keren gereden tussen een kudde verwilderde paarden.

Het gaafste en vooral engste was een slang. We gingen foto's maken van mn shetlander en ik zag iets waar hij pontificaal op ging staan :+ Op dat moment drong het tot me door dat het een slang was. Dus ik probeer hem van die slang af te duwen en die slang flink pissed. Pony had niks hoewel de slang wel uithaalde, de slang kroop vervolgens weg in het bosje.

Ik heb tijdens een buitenrit een hert achter me aan gehad. Ik was aan het draven en ineens gaat mn fjord stilstaan, hij rook wat maar wist niet wat. Ik had haar echter al zien staan. Een schitterend hert links van ons. Heel behoedzaam loopt mn fjord door, nog altijd geen idee wat er was. Toen we haar voorbij waren kwam ze uit het bos en liep een stuk achter ons aan. Aangezien niemand me zou geloven wilde ik een foto maken, dus ik pak mn telefoon en draai langzaam mn fjord om. Tja toen hij haar zag schrok hij zich een ongeluk :(:) Helaas liep het hert toen het bos weer in.

De opgejaagde zwijnen was ook iets wat ik niet graag over zou willen doen. Was in het bos tegenover stal en in het voorjaar waren er 10 zwijntjes geboren. Meerdere stalgenoten hadden die gezien. Het gekke is dat het stukje waar ik was eigenlijk al aan het rand van het bos was. Dus ik verwachtte niks. We hoorden ineens veel lawaai en mn fjord ging stilstaan (godzijdank is het geen renner) en toen zagen we ze. Van rechtsvoor een grote groep zwijnen (ik heb ze niet geteld maar ik gok erop dat het om die jongen ging) Ik zat te bedenken wat ik zou doen, eraf gaan en hopen dat ik hem kan houden of erop blijven en god's knows what next :=
Ineens zwenkte de groep af en rende niet meer recht op ons af. Toen zag ik ook de honden die erachteraan liepen.
Verstijfd van angst zijn we doorgestapt. Het pad erna heb ik hem flink laten draven en toen was ik het bos alweer uit. Op stal ben ik met knikkende knieën afgestapt. Dat hoef ik echt niet nog eens te beleven.

Ik zou nog graag een uil, een das of een vos tegen willen komen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 06:53

Zwijnen zitten hier niet, dus die kan ik ook niet tegenkomen. Ik kom zeer regelmatig reeën tegen en ik heb ook een aantal keer gehad dat ze een eindje met ons meewandelden op enkele meters afstand, echt een prachtig gezicht is dat! Maar inderdaad, zodra je je camera pakt, zijn ze weg helaas. Verder veel konijnen, hazen, eekhoorns, uilen, buizerds, haviken, spechten, vlaamse gaaien en nog vele andere vogels waar ik de naam niet van ken. Hagedisjes heb ik ook een paar keer gezien. Een vos ben ik te paard nog niet tegengekomen, alleen tijdens een wandeling. Verder loopt hier regelmatig een kudde schapen over de hei, daar komen we nog wel eens vlak langs.
Een keer reed ik in het bos, ging een bochtje om en vloog er bijna een buizerd in mijn gezicht. Het was dat mijn paard een meter opzij sprong, de buizerd week namelijk ook pas op het laatste moment uit. De buizerd kwam vanaf de andere kant en had ik dus bijna in mijn gezicht.
Verder hebben wij hier ook dassen zitten, maar die ben ik helaas nog niet tegengekomen.
Ik kom de meeste dieren tegen als ik alleen ga rijden. Met z'n tweeën ben je toch vaak aan het kletsen en daardoor verjaag je de dieren. Maar het blijft een prachtig gezicht om wild tegen te komen tijdens je buitenrit!

Onali

Re: Wat voor wild komen jullie tegen tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 07:08

Oei dat was ook even schrikken die buizerd. Da verwacht je niet zo snel.

Idd alleen kom je veel meer tegen. Was wel laatst met een vriendin aan het rijden en ik liet haar zien waar het meeste wild zit. Afgelegen stukken hei waar fietsers en wandelaren niet komen. Ik zat in de verte te wijzen naar waar de herten meestal stonden toen we een ree zagen. Beestje stond een paar meter van het pad af duidelijk zichtbaar.

Kudde schapen hebben wij hier ook :j

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 07:13

Hier in ons dorp niks anders dan paarden , koeien en schapen :')

maar op buitenrit , van die hooglanders ? weet niet precies.

en op vakantie met de bosrit , herten en zwijnen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:57

Roofvogel, konijnen, fazanten en eenden. :+
Niet veel dus, maar er is hier dan ook geen bos oid te vinden. :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:35

Met grote regelmaat reeen, diverse soorten gevogelte, af en toe zwijnen, wel eens een vos (er schijnen jonge vosjes te zijn nu, heb ze nog niet gezien) in ons huidige bos, in boswachterij Kootwijk afgelopen winter een enorme kudde edelherten echt vlakbij en een paar jaar geleden in het bos bij Bennekom een das.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:53

Elanden! Maar liever niet eigenlijk...

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:55

Reeen, ook echt van een paar meter afstand, veel vogels, schapen bij havelte waar we doorheen moesten rijden ( en niet aan de kant wouden...), schotse hooglanders (liever niet) En op de veluwe een keer een zwijn, nou ieeeee wij snel weg, enge beesten. Savonds vleermuisjes, en ja bulten gevogelte,

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:56

Met regelmaat Edelherten, wild zwijn, reeen, konijnen en hazen. Soms een vos of eekhoorn

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:59

Geregeld kom ik op buitenrit reeen tegen, heb uiteraard wel eens een konijntje gezien en prachtige roofvogels :-) verder geloof ik nog niks gezien, maar er loopt hier ook niet zoveel los!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:00

Berggeiten, adelaars, aasgieren, konijnen, kleinere vogels, slang,prachtige soorten vlinders, vleermuizen,en nog wat kleinere diersoorten. Dit op wandelingen, ik heb een 3jarige paard, die nog ingereden moet worden dus wandelen we veel met de honden, bos of bergen in. De ervaring met de berggeiten was echt gaaf, we konden heel dichtbij komen :)

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:00

Fazanten, patrijzen, gigantisch veel roof- en watervogels, reetjes à volenté, vossen, verwilderde koeien en paarden (koniks) die hier staan vanwege een begrazingsproject maar dat telt zeker niet :p , konijnen, hazen, eekhoorntjes, uilen en sinds kort ook een bever gezien :D Hier zitten ook everzwijnen maar die ben ik helaas/gelukkig nog niet tegengekomen. Oh en ook edelherten maar da's in Luxemburg, niet hier.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:01

Buizerds, reeën, hazen, nijntjes, eekhoorns, een fred (stond wel even raar te kijken), een ontsnapt hert (we stonden alle drie raar te kijken), de uitlaatclub van Heijen (1 ree gevolgd door 5 honden) en een keer een vos bijna van zn sokken gereden. kwamen in volle galop over het ruiterpad toen vlak voor onze neus die vos uit de struiken schoot. Paardje ging zowat op zn bek van schrik, stond daarna heel beduust te kijken :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:39

Meest bijzondere wat ik ooit tegenkwam was een roodwang schildpad op het ruiterpad. Ben later terug gegaan met een emmertje water en heb de DB gebeld.

En verder van alles vooral grootwild blijft leuk oa edelherten, zwijnen (gelukkig op afstand) reeen. Dat blijf ik bijzonder vinden, helemaal omdat je het wild nauwelijks verstoord en dus dicht kan naderen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:41

Herten
Haasjes
Konijntjes
Adders

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:42

Reeën, konijnen, soms een buizerd of een uil....

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:43

Reetjes,
Edelherten
Zwijnen,
Vos,
Hazen / konijnen.
Buizerd.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:44

Auto's

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:45

:')

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:48

Ohja, ook koeien en schapen als we over een beschermd natuurgebied rijden.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:57

Reeën, roofvogels, eekhoorns, fazanten, hazen, wilde koeien, schapen en pony's. Een keer stak er vlak voor mij een vos over. Toen ik in Australië woonde voor een half jaar kwam ik iedere rit kangoeroe's, wallabies, reuzenspinnen en kookaburra's tegen. Af en toe een slang.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:00

Ieuw, reuzespinnen?!
Nooit bang geweest dat er 1tje op je zou vallen oid?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:02

Zwijnen, eekhoorns, reeën/edelherten, konijnen, hazen, ijsvogels, diverse soorten roofvogels, fazanten een enkele keer een verwilderde kat.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:02

Haha nee, ze zaten gewoon bij hun nest. Maar die nesten zijn ontzettend groot en hangen tussen de bomen, dus het was wel oppassen dat je daar niet doorheen reed. :') Ik was banger voor de kleine redbacks, die je bijna niet ziet maar dus wél gevaarlijk zijn. :))

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:03

Hmm, ik zou graag rijden in Australië, maar met al die spinnen enzo.. :=