Sporen 25 of 30 mm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissyM

Sporen 25 of 30 mm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 18:14

Hallo, ik heb een vraagje... wat is het verschil tussen 25 mm en 30 mm van sporen? maakt het veel verschil? en kan iemand met nog niet heel veel ervaring wel met stompe sporen 30 mm rijden?
En wat is de beste tip tegen het afzakken van de sporen? ik rijd nu met 25 mm en ik heb een hele smalle voet waardoor de sporen steeds afzakken en bijna onder mijn voet komen.

Groetjes Marije

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:44

Dan moet je andere maat sporen kopen, dames spoortjes zijn al smaller (en kun je nog iets smaller buigen), en anders sporen voor kinderen proberen? Daarnaast: hoe hoger op je hak, hoe sneller je het paard zal raken. Juist een laag spoor is in het begin fijn, zodat je goed onderscheid leert te maken tussen het geven van een beenhulp, en het geven van een spoorhulp.

Hoe langer de spoor, hoe sneller deze het paard ongemerkt zal raken. Als een gevorderde ruiter op een gegeven moment met een spoortje gaat rijden, dan eerst zo kort mogelijk, om te voorkomen dat het paard ongemerkt toch geraakt wordt. Spoortjes zijn vanaf 15 mm overal te krijgen.

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:34

Ik ben zelf met een stomp spoortje van 1,5 cm begonnen maar toen kwam ik niet eens met het spoortje bij de buik van mijn paard haha :P Dus heb toen 1tje gekocht van 2 cm volgens mij of 2,5 cm weet niet precies, maar hier rij ik nogsteeds mee. Deze is ook stom.

Het ligt er ook aan hoe stil je been is. Want als je telkens met je spoor je paard/pony aanraakt worden ze er of stomp op (zoals die van mij snel doet xs) of ze worden narrig en gaan naar je been slaan (zie ik heel vaak bij mensen :S).

Tegen het afzakken heb ik dames spoortjes en deze wat verbogen en ik heb goed passende riempjes er omheen. Want bij mij zakken mijn spoortjes ook af als ik met andere sporenbandjes rij haha. :P

Dus je kunt beginnen met 2 cm en als het goed gaat ook met 3 cm denk ik. Als je een stil been hebt en er goed mee overweg kan is er niks mis mee vind ik! :)

Laat anders iemand, bijvoorbeeld als je les heb ofzo? even kijken of die gene het er goed uit vind zien en of het wel helpt dan weet je het het beste denk ik.

Succes groetjes, lauraa