Ik had paar jaar terug 2 verzorgpaarden en 1 daarvan mocht ik rijden. Die ene is een oud paard en hij ging altijd hangen tijdens hoeven uitkrabben en is zelfs een keer bijna omgevallen. Nou durf ik ook alleen voorbenen te krabben aangezien ik een keer flink getrapt ben. Maar ik heb eigenlijk nooit geweten waarom die hangt. Was het om mij uit te testen of was hij dromerig of iets?
Ik heb redelijk wat problemen met paarden gehad, haha :'] Ik had zoveel vragen die ik niemand in mijn omgeving kon stellen, dat ik maar een bokt account heb aangemaakt. xD
Tigra_
Geplaatst: 14-06-12 20:48
Kan zijn dat omdat het een ouder paard is hij wat moeite had om evenwicht te houden(last van pijntjes ofzo), maar kan even goed zijn dat het nooit goed aangeleerd is en hij het daarom zichzelf gemakkelijk maakt om te hangen. Als mensen het een paard leren om hoeven te krabben moet je dit wel op de juiste manier doen dus zonder dat ze lekker gaan hangen. Bij jonge paarden willen ze nog weleens die steun zoeken maar dat moet echt beter worden als ze ouder worden. Maar is vanaf hier een beetje lastig in te schatten had meer problemen met hetzelfde paard?
thirteenn
Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-12 20:52
Nee niet met het zelfde paard, ik rij al 11 jaar paard en heb met verschillende paarden wat dingetjes gehad
Tigra_
Geplaatst: 14-06-12 20:57
mirthheee schreef:
Nee niet met het zelfde paard, ik rij al 11 jaar paard en heb met verschillende paarden wat dingetjes gehad
Okey dan denk ik niet dat het uittesten is geweest want dan had je dat in meerdere dingen gemerkt met het paard.
Hoe oud is hij? Het zou best kunnen dat hij zijn evenwicht niet meer zo goed kan houden door de leeftijd. Het beste kun je dan heel even krabben, neerzetten, weer oppaken en weer een deel doen. Als hij écht op je hangt zonder om te vallen, dus om lekker gewoon te hangen, dan kun je het beste gewoon even met je hoevenkrabber een tik op de buik geven, dan schrikken ze wel en gaan ze weer normaal staan. Hangen mag gewoon niet, dus daar mag je best voor straffen.
redenen voor hangen zijn afhankelijk van paard tot paard. Op de manege waar ik rij staat een pony die ontzetten hangt als je zijn hoeven uit moet krabben, gewoon omdat hij irritant wil doen. Dit doet hij bij sommige mensen wel en bij andere niet, dus het is puur de persoon uittesten dat hij doet
Maar het kan inderdaad ook aan de leeftijd liggen, of verkeerd aangeleerd, of misschien gewoon lui,...