ruiterbewijs verlengen of niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke_Britt

ruiterbewijs verlengen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 15:44

Ik zat er al op te wachten, mijn acceptgiro voor het verlengen van mijn ruiterbewijs.
Nu vraag ik mij toch echt af wat voor nut dat ding voor mij heeft.
Ik heb hem al zo'n 10 jaar denk ik en hij ligt alleen maar in de lade.

Nu is mijn vraag zijn er meer mensen die er over denken om hem maar af te zeggen??
Of zie ik een belangrijke reden over het hoofd om hem toch maar te houden??
En daarbij ken ik geloof ik meer mensen die zonder rijden dan met.
Groetjes Ineke

Maiska

Re: ruiterbewijs verlengen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:45

Ik heb nu al een jaar of 8? geleden mijn ruiterbewijs gehaald. Door omstandigheden niet verlengd toen dat moest. Ik heb nog nooit een situatie gehad waarin ik hem nodig heb gehad...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:48

Ineke_Britt schreef:
Ik zat er al op te wachten, mijn acceptgiro voor het verlengen van mijn ruiterbewijs.
Nu vraag ik mij toch echt af wat voor nut dat ding voor mij heeft.
Ik heb hem al zo'n 10 jaar denk ik en hij ligt alleen maar in de lade.

Nu is mijn vraag zijn er meer mensen die er over denken om hem maar af te zeggen??
Of zie ik een belangrijke reden over het hoofd om hem toch maar te houden??
En daarbij ken ik geloof ik meer mensen die zonder rijden dan met.
Groetjes Ineke

Ik zit in dezelfde situatie. Toch maar weer braaf betaald en verlengd, al heb ik 'm in de 15 jaar dat ik 'm heb nog nooit nodig gehad. Ik denk dan toch telkens: "ach zo duur is het ook weer niet en je weet maar nooit wanneer je 'm nodig hebt". (Misschien wil ik ooit een buitenrit maken op een manegepaard en willen ze dan toevallig dat je hem kan tonen? Al heb ik dat die paar keer dat ik dat heb gedaan ook nog nooit meegemaakt. En er zouden gebieden zijn waar het ook verplicht is om hem te hebben, wil je buitenrijden, is mij ooit gezegd, maar nog nooit tegengekomen.)
Maar goed, misschien dat ik hem bij de volgende verlenging wel niet meer verleng...

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:54

Ik heb op die.manier mijn koetsiersbewijs jaren betaald. Nooit gebruik van gemaakt en het lidmaatschap van de Knhs bood ook niets. Nu toch beiden maar opgezegd.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 15:57

Thanks Maiska en Jasper
@ Visitor Dat was ook steeds mijn motivatie, maar ja toen ik daarnet wilde betalen dacht hmm eerst even bokt vragen. goedkoop moet toch eigenlijk niet de reden zijn om te verlengen.

Trouwens ook zoiets, ik men regelmatig en heb geen koetsiersbewijs. nog nooit last van gehad.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:01

het is wel je verzekering he als er iets gebeurd buiten. Wij hebben een keer de paarden op hol gehad met de kar erachter. mijn vader heeft ze te pakken gekregen vanuit de auto, maar er zat 2000 euro schade op de auto. is allemaal vergoed door het koetsiersbewijs. Dus om die reden alleen zou ik wel een ruiterbewijs willen hebben

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:13

Een verzekering? Weet ik niks van.
Edit: ik ga het eens opzoeken, wat dat ruiterbewijs nou precies is eigenlijk :=
Edit2: even snel gekeken op site SRR. Ruiterbewijs inderdaad in sommige bossen verplicht en WA-verzekering er aan gekoppeld (zal misschien meer vergoeden dan je 'gewone' WA verzekering? Anders snap ik de meerwaarde ervan niet).
Laatst bijgewerkt door Visitor op 14-06-12 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:14

Ja, je bent wel degelijk verzekerd en ook tot een flink bedrag! Om die reden zeker de moeite waard om hem te verlengen. Tenzij je ook WA verzekerd bent, dan is het meestal dubbel op.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:24

Bij de meeste doorsnee WA-verzekeringen mag je tot één paard gratis meeverzekeren.
Heb je meer paarden of ga je bijvoorbeeld met een meerspan onderweg en je hebt ook je koetsiersbewijs ervoor dan heb je een flinke verzekering. Ik weet de huidige bedragen zo niet uit het hoofd, maar eerder was het zelfs tot € 700.000 per ongeval! Voor dat bedrag wil ik best blijven betalen voor mijn ruiter- EN koetsiersbewijs.

Daarnaast, maarja, dat is lang niet voor iedereen van toepassing, is het bij sommige bedrijven verplicht als je huifkarren wilt huren, als koetsier voor hen wilt dienen of voor hen bosritten wilt begeleiden. Tevens wordt het nog wel eens verplicht gesteld bij de huur van een paard zonder begeleiding.
En zoals gezegd is het op een aantal plekken in Nederland wel verplicht.

Het kost weinig, je bent goed verzekerd en mocht dan EINDELIJK eens doorkomen dat het helemaal verplicht gaat worden op de openbare weg (hoe lang dat gaat duren geen idee, maar het idee is er al JAAREN) ben je waarschijnlijk minder geld kwijt door hem verlengd te hebben dan tegen die tijd volgens de nieuwe eisen hem weer te moeten halen...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:28

Ik heb het 20 jaar geleden gehaald, en nooit verlengt. En ook nog nooit gemist. Je WA verzekering is in het grootste deel van de gevallen voldoende, dus ook de verzekering voegt niks toe.

Als je niet in een van de gebieden wil rijden waar het ruiterbewijs verplicht is, is het hele ruiterbewijs een waardeloos ding.

Ik zou er geen geld in steken.

joyce83Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:31

Ik heb het tot nu toe wel steeds verlengd. Mijn vriend is er nu ook mee bezig maar merk toch dat het iets (niet veel) moeilijker is dan 6 jaar geleden.

Gebruikt heb ik hem tot nu toe niet.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 16:32

Kijk daar heb ik wat aan.
Dat van die wa verzekering wist ik al, idd beetje dubbel zo. Heb 1 paard van mezelf dus dat zit wel goed.
Hier in de buurt ben je niet verplicht, en een paard huren is niet echt wat voor mij dus twijfel nog even door haha.

Ik heb hem gehaald omdat ze het idd willen verplichten, maar ja das al 10 jaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:26

rooswita schreef:
het is wel je verzekering he als er iets gebeurd buiten. Wij hebben een keer de paarden op hol gehad met de kar erachter. mijn vader heeft ze te pakken gekregen vanuit de auto, maar er zat 2000 euro schade op de auto. is allemaal vergoed door het koetsiersbewijs. Dus om die reden alleen zou ik wel een ruiterbewijs willen hebben

Maar de verzekering van het koetsiersbewijs heeft dat doodleuk op jouw AVP verhaalt! Merk jij niks van, maar het gebeurt ondertussen wel.

Judje schreef:
Bij de meeste doorsnee WA-verzekeringen mag je tot één paard gratis meeverzekeren.
Heb je meer paarden of ga je bijvoorbeeld met een meerspan onderweg en je hebt ook je koetsiersbewijs ervoor dan heb je een flinke verzekering. Ik weet de huidige bedragen zo niet uit het hoofd, maar eerder was het zelfs tot € 700.000 per ongeval! Voor dat bedrag wil ik best blijven betalen voor mijn ruiter- EN koetsiersbewijs.

Joh, beetje AVP gaat voor 2.500.000 euro per geval.........

Daarnaast, welke verzekeraar heeft de restrictie van een paard? Ik ben nog in geen enkele polis die voorwaarde tegengekomen. Zolang dieren hobbymatig zijn, kan er veel........
Als jouw verzekeraar die voorwaarde stelt, zou ik 'm buiten schoppen en een betere nemen.
Judje schreef:
Daarnaast, maarja, dat is lang niet voor iedereen van toepassing, is het bij sommige bedrijven verplicht als je huifkarren wilt huren, als koetsier voor hen wilt dienen of voor hen bosritten wilt begeleiden. Tevens wordt het nog wel eens verplicht gesteld bij de huur van een paard zonder begeleiding.

Het kost weinig, je bent goed verzekerd en mocht dan EINDELIJK eens doorkomen dat het helemaal verplicht gaat worden op de openbare weg (hoe lang dat gaat duren geen idee, maar het idee is er al JAAREN) ben je waarschijnlijk minder geld kwijt door hem verlengd te hebben dan tegen die tijd volgens de nieuwe eisen hem weer te moeten halen...

Het ruiter- en koetsiersbewijs kan nooit verplicht worden in de openbare ruimte. Daarvoor deugd de opzet niet en de wijze van opleiding gaat al helmaal nergens over. Voordat ze dat op de juiste manier hebben geregeld zijn we enkele decenia verder......

Dat begeleidingsverhaal is ook zo'n hardnekkig broodje-aap-verhaal; dat bestaat helemaal niet, lees de site er maar op na.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:59

Als je het bedrag kunt missen en de kans bestaat dat je ooit naar een regio verhuist waar je een vergunning nodig hebt, dan zou ik 'm zeker niet opzeggen. In het gooi/utrechtse heuvelrug heb je voor een aantal gebieden een ruiterbewijs nodig om een vergunning aan te vragen. En een ruiterbewijs dat je een aantal jaar geleden opgezegd hebt/hebt laten verlopen weer reactiveren, daar doen ze niet aan :+ dus kun je 'm opnieuw halen. Dat kost vast meer dan het verlengen van je ruiterbewijs.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:40

ikke schreef:
rooswita schreef:

Maar de verzekering van het koetsiersbewijs heeft dat doodleuk op jouw AVP verhaalt! Merk jij niks van, maar het gebeurt ondertussen wel.

Wat is AVP? :o Waren wel blijd at het vergoed werd want het waren en onze paarden en onze auto alleen op de openbare weg. Dit kon verzekerd worden omdat de KNHs optrad als derde ofzoiets

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:44

Ik heb hem gehaald toen ik 12 was, en ik geloof 2x twee jaar verlengd. Daarna zag ik het nut er niet meer van in, ik ben toch WA verzekerd en heb hem nooit ergens hoeven laten zien.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:49

Ik blijf gewoon verlengen, heb hem gehaald in 1999
Op de stal waar ik toen stond werd het gedaan en iedereen deed mee

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:51

AVP is je aansprakelijkheidsverzekering.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:58

Ik heb mijn koetsiersbewijs wel weer verlengd, ik men ook weleens met paarden van een ander of jonge onervaren paarden. Het geeft mij een prettig gevoel dat ik dan geen sores heb mocht er wat gebeuren, ben dan niet afhankelijk van de aansprakelijkeheidsverzekering van de eigenaar van het paard.

Als je altijd alleen met je eigen paard ment dan is het niet echt een noodzaak.

Kennis heeft pas zijn koetsiersbewijs gehaald, die heeft een zorgboederij en de verzekering stelde dat als eis om met cliënten te mogen gaan rijden met de huifkar.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:59

Ik verleng hem ook nog steeds. :j
Op de hei waar je een vergunning nodig heb, moet je hem namelijk kunnen laten zien om je vergunning te krijgen. Teminste dat zij het natuur reservaat hier. :)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 00:11

Ik ga mee met jespri, hier in het gooi, moet je je ruiterbewijs tonen om een pas te krijgen om buiten te mogen rijden helaas. Geld klopperij dus.... |(

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:44

Iemand die weet hoe een verlopen bewijs weer kan worden geactiveerd? Of moet ik nu mn hele ruiterbewijs opnieuw halen :) Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Ik wist dat je wel verzekerd kon zijn via ruiterbewijs, maar wist niet hoe dat precies zat. Zonder koetsiersbewijs mag je de weg niet op, zoiets had ik ook gelezen... Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk... Gewoon buitenrijden met eigen paard mag zonder welk-bewijs-dan-ook wel toch? Of ga ik nu illegaal de weg op ? ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:53

ikke schreef:
rooswita schreef:

Judje schreef:

Joh, beetje AVP gaat voor 2.500.000 euro per geval.........

Daarnaast, welke verzekeraar heeft de restrictie van een paard? Ik ben nog in geen enkele polis die voorwaarde tegengekomen. Zolang dieren hobbymatig zijn, kan er veel........
Als jouw verzekeraar die voorwaarde stelt, zou ik 'm buiten schoppen en een betere nemen.
Judje schreef:

Het ruiter- en koetsiersbewijs kan nooit verplicht worden in de openbare ruimte. Daarvoor deugd de opzet niet en de wijze van opleiding gaat al helmaal nergens over. Voordat ze dat op de juiste manier hebben geregeld zijn we enkele decenia verder......

Dat begeleidingsverhaal is ook zo'n hardnekkig broodje-aap-verhaal; dat bestaat helemaal niet, lees de site er maar op na.

De restrictie van één paard noem ik niet, ik zeg alleen dat je meestal één paard GRATIS mee kan verzekeren met de meeste WA's.

Wat betreft het begeleiden:
dit is GEEN broodje-aap-verhaal. Ik heb zelf 2,5 jaar op een Huifkarcentrum gewerkt en daar werd door de verzekering WEL verplicht dat je je ruiterbewijs moest hebben om ritten te begeleiden en het koetsiersbewijs voor het rijden van huifkartochten met klanten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:04

Judje schreef:
Wat betreft het begeleiden:
dit is GEEN broodje-aap-verhaal. Ik heb zelf 2,5 jaar op een Huifkarcentrum gewerkt en daar werd door de verzekering WEL verplicht dat je je ruiterbewijs moest hebben om ritten te begeleiden en het koetsiersbewijs voor het rijden van huifkartochten met klanten.

Maar dat is dan een voorwaarde die een specifieke bedrijfsverzekering stelt, in de gebieden waar je een ruiterbewijs moet hebben, moet ELKE ruiter dat ruiterbewijs hebben. In gebieden waar een ruiterbewijs niet verplicht is, hoeft een ruiter geen ruiterbewijs te hebben, tenzij de ruiter een paard huurt van een bedrijf dat de eis stelt. Dan is het een voorwaarde die door het bedrijf wordt gesteld, het heeft verder nog steeds geen wettelijke grondslag.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:09

Ik quote mijzelf nog even, omdat mijn antwoord uit het verband getrokken wordt:
Judje schreef: