Paard niet uit de wei krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horlynnses

Paard niet uit de wei krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:31

Hoi,
ik weet dat hier al heel veel topics over zijn maarja
ik haal altijd 2paarden tegelijk uit de wei.
maar het probleem is dat je eerst pony 1 moet pakken want als je eerst pony 2 pakt die gaat bokken stijgeren en rent weg.
het probleem is dat pony 2 heel dominant is hij gaat heel de tijd voor het draad lopen zodat je die anderen niet kunt pakken.
ik vind dit heel vervelend want pony 2 heeft al een paar keer naar mij gestampt je kan ook niet ze om de beurt uit e wei halen want dan slaat de ander op hol of breekt de enen uit. pony een die moet je dus eerst pakken die komt altijd wel naar het hek toe maar als je haar moet pakken gaat pony 2 ervoor staan en rondjes om pony 1 lopen dus dan lukt het gewoon niet afleiden met eten dat werkt heel even maarja. hebben jullie tips of weet je wat ik beter kan doen voordat ik dadelijk een keer getrapt wordt uiteindelijk lukt het meestal wel maar dan duurt het zeker 20 minuten oja het is moeder en dochter dus misschien vandaar
nou hopelijk snappen jullie het verhaal een beetje voordat het uit de hand loopt vragen kan altijd
groetjes

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:23

Pff, dat klinkt niet al te veilig joh!

Ik zou pony 2 (onder begeleiding) eens opvoeden. Dat pony 2 niet normaal gepakt kan worden is op z'n zachtst gezegd 'niet handig'. Dat je pony 2 niet weg kunt sturen van jezelf (en pony 1) lijkt me ook een punt om aan te werken. Als beide punten aangepakt zijn kun je voortaan gewoon kiezen of je in alle rust pony 1 of pony 2 eerst pakt.

Andere opties: weide openzetten en zelf naar stal laten lopen of een sluis maken waarin je pony 1 of 2 op kunt sluiten zodat je er daarna 1 kunt halsteren.

Debola_89

Re: Paard niet uit de wei krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:32

Wij hebben er eentje die niet/moeilijk te pakken is... Daarom halen we ze nu enkel uit dmv worteltjes, is het enige wat een kans maakt boven de voorkeur naar vers gras ;-).

Meestal komt ze nog niet meteen af hoor, maar als we het andere paard worteltjes geven, komt ze even snel piepen en dan is het 'nu of nooit'. Nu doen we dit al een hele tijd (lees enkele jaren) en nu kunnen we haar ongeveer wel steeds pakken. Ik moet erbij vermelden dat ik dan ook de enige ben die haar kan uit de weide halen. Anders moeten ze de poort openzetten en de bende paarden in 1 haal naar binnen laten rennen.

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:54

ik gebruik altijd wat voer, brood of worteltjes, het werkt bij mij ook niet altijd maar misschien eens handig om dat te proberen

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:30

Kan je ze niet met zijn 2en er tegelijk uithalen? Dat je op elkaar wacht en samen eruit gaat? en misschien lokken met eten ja?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:20

Deze beide paarden zijn gewoon onopgevoed.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:26

ik zou proberen met een zweep.dus de pony die schopt en je de wei niet in laat weg sturen met de zweep dan heb je een mooi verlengde arm .reageerd ze niet op een aanraking dan tik je haar.ze moet respect krijgen voor jou nu bepaald zij wat er gebeurt.opvoeding is erg belangrijk zorg dat jij boven haar in rang staat.dan pak je de lieve pony en stuurd die ene steeds weg met je zweepje.is ze rustig dan pak je haar ook.en als het allemaal niet lukt om boven haar in rang te komen (wat ik niet denk)zou ik de andere pony halster om en de andere los laten lopen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:46

TS...Ik lees een heleboel dingen die bij mij in het zwarte boek staan hoor.De pony's zijn absoluut niet van je onder de indruk en niet opgevoed.Jouw de pas afsnijden en opdrijven is absoluut "not done".

Zelf zul je ook veel moeten leren over het opeisen van je persoonlijke ruimte en het afdwingen van respect.

Een paard hoort ten alle tijde jouw persoonlijke ruimte te respecteren,moet netjes leren wachten en leren komen als je hem roept.
Hekje opendoen en dichtdoen is ook een kwestie van oefenen.

Zoek een deskundig iemand die je hiermee kan helpen en houd er rekening mee dat er veel tijd in gaat zitten.
Uiteindelijk zul je er heel veel plezier van hebben en de pony's ook,iedereen weet waar hij aan toe is.Wees consequent,geduldig,beloon op het juiste moment...net als dat je "afstraft"op het juiste moment en er is rust en orde.

Hier wachten de pony's rustig op hun buurt wanneer het halster om wordt gedaan of touw wordt aan geklikt.Met 2 stuks kan ik hek open- en dicht doen en met 2 tegelijk over de weg.Er wordt niet geklooid want elke poging wordt onmiddelijk '"afgestraft"...klooien doen ze maar in de wei in hun vrije tijd ;)

Veel succes hoor... :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:49

Ik denk dat Tinky12 het zelfde verwoord heeft als wat ik wilde zeggen.