M starten.. en de zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joukje_04

M starten.. en de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:24

Hallo,

Met mijn haf ben ik inmiddels L2+14..
Alle M1 oefeningen zitten erin, met zweepje gaan ze top, zeker voor een 7.
Nu is een wel bekend probleem de zweep. Ze weet wanneer ik de zweep kwijt ben. Inrijden gaat prima, maar op een gegeven moment wordt ze laks aan mijn been. Ik vraag vriendelijk. Geen reactie. Ik vraag nog eens. Geen reactie.. Ik geef een schop. Nauwelijks reactie.

Ik train zoveel mogelijk zonder zweep. Wanneer ik overgefrustreerd begin te raken, pak ik hem erbij om vervolgens weer weg te leggen nadat de oefening correct is uitgevoerd.

Hebben jullie tips om de overgang zonder zweep makkelijker te maken? Ze beheerst alle oefeningen en ik wil het ontzettend graag goed doen. Er hoeven echt niet meteen winstpunten gereden te worden, maar ik zou wel graag gewoon de baan door willen komen zonder dat ik me hoef te schamen als combinatie.

Arielle_

Re: M starten.. en de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:29

Had precies hetzelfde probleem, maar gebruik 'm nu gewoon helemaal niet meer, ook thuis niet. Dan moet je wel..

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:31

Probleem is dat pony dan gewoon niet reageert. Schijt aan alles. Wat enorme frustraties bij mij veroorzaakt, waardoor ik in mijn frustraties blijf hangen..

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:33

Mijn ruintje had dit ook, ik heb ook consequent de zweep weggegooid, want hij staakte gewoon in de ring. Heb toen een paar sporen met wieltjes gehaald, en die een paar keer laten voelen. Klinkt wreed, maar was bij die van mij nodig, nu is het goed en pak ik stompe spoortjes. En echt heel consequent zijn op je been ;) Les jij ook bij Wilma eigenlijk? (zie dat je niet zo ver weg zit, en komt me bekend voor haha ;) )

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:41

maessie schreef:
Mijn ruintje had dit ook, ik heb ook consequent de zweep weggegooid, want hij staakte gewoon in de ring. Heb toen een paar sporen met wieltjes gehaald, en die een paar keer laten voelen. Klinkt wreed, maar was bij die van mij nodig, nu is het goed en pak ik stompe spoortjes. En echt heel consequent zijn op je been ;) Les jij ook bij Wilma eigenlijk? (zie dat je niet zo ver weg zit, en komt me bekend voor haha ;) )

Ja ik les bij Wilma, Wilma komt bij ons op stal :) Haha! Op wedstrijd gebruik ik sporen van haar, die zijn iets langer. Zelf rijd ik met vrij kleine spoortjes. Ik probeer ook consequent te zijn, maar wat doe je als je paard je gewoon negeert?

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:43

een keer met wat scherpere spoortjes rijden als het echt niet wil. hij moet lusiteren voor je been

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:44

Ik reed eerst inderdaad met een iniminie spoortje, nu met zo'n hamerspoortje. Klinkt inderdaad 'hard' maar als je er op de goede manier en momenten goed been mee kunt geven krijg je ze echt wel sneller hoor.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:45

Terug naar de basis, goed thuis gaan oefenen dus :j

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:49

Haha dacht ik al! Heb je vorig jaar wel zien rijden in Oudkerk, daar reed Anna toen ook mee met een merrie die bij ons gefokt is. (ook haflingers vandaar dat het mij opviel;) ) Wij lessen namelijk ook bij Wilma.
Vraag haar maar eens daarnaar, die weet ook nog wel hoe we dat met Maes hebben opgelost. (en geloof me, het is even drie stappen terug, maar daar heb je later alleen maar profijt van!)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:51

Joukje_04 schreef:
maessie schreef:

Ja ik les bij Wilma, Wilma komt bij ons op stal :) Haha! Op wedstrijd gebruik ik sporen van haar, die zijn iets langer. Zelf rijd ik met vrij kleine spoortjes. Ik probeer ook consequent te zijn, maar wat doe je als je paard je gewoon negeert?

Je moet je pony gewoon beter voor je been maken, wees een luie ruiter! Een paard voelt een vlieg zitten en voelt jouw beendtruk dus ook echt wel ;)
1x been geven, geen reactie is ongelovelijk naar voren jagen en dan na een half rondje weer opvangen en het overnieuw proberen. Elke keer als je geen reactie op je allereerste beenhulp krijgt doe je dit. Je zal merken dat je pony heel snel vlotter voor je been zal worden

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:53

Heel veel kleine korte en snel op elkaar volgende overgangen rijden, binnen de stap en de draf en tussen de stap en de draf en je paard zo meer aan het been krijgen. Absoluut niet meer met zweep trainen, want dan blijft het probleem bestaan.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:53

mijn vriendin heeft/had hetzelfde probleem..
die is ook M, zodra de zweep weg gaat is het klaar.
gevolg was wedstrijdstop..
heel vervelend maar tis gewoon oefenen oefenen oefenen...
succes!;)

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 22:00

Bedankt allemaal =)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:19

Liselot schreef:
Een paard voelt een vlieg zitten en voelt jouw beendtruk dus ook echt wel ;)

Dat is nou exact wat mijn instructeur zei toen we het erover hadden dat ik met mijn linkerbeen minder sterk en minder handig ben dan rechts door een probleem in bekken en onderrug! Da's juist een pre zei hij, want reken maar dat die paarden echt wel weten dat jij je been eraan legt. Is juist een extra uitdaging voor jezelf!

Mijn paard heeft een tijd gestaakt en die ben ik toen op wieltjes gaan rijden. Een keer na het opstappen laten voelen dat de wieltjes aan waren en ik hoefde er de rest van de tijd niet meer aan te komen :+ Ondertussen loopt hij weer op kleine stompe spoortjes of kleine knopjes.
Andere optie die ik hier op Bokt wel eens gelezen heb: rijden met twee zwepen, gooi een zweep weg, paard wordt laconiek en tadaaaa een tweede toverstokje erbij! En als hij witte hekjes associeert met 'zweep is weg', dan HC starten met zweep en even heel duidelijk maken dat er ook in de ring nog steeds gelopen moet worden.