Paard langer op de wei, veeeel meer energie wat moet ik doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Paard langer op de wei, veeeel meer energie wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:05

Hallo Allemaal,

Ik zit met een probleempje,
Nu ik sinds 3 weken van stal ben verhuisd, staat mn paard hier van sochtends tot savonds op de wei.
Heerlijk voor mij minder leuk voor mij.
Sinds ze hier staat is ze 1 bonk energie, zit wilt niet uit de wei gehaald worden, als ik haar wel uit de wei haal is ze niet te hanteren.
Ze raced terug naar de wei ( waar ze dan niet in kan) blijft ze voor het stroomdraad staan dansen, dan pak ik haar weer en loop weer terug.
Soms rent ze meerdere keren terug waarop ik haar weer steeds moet terug halen.
Dan zet ik haar in de stal om te poetsen, buiten de stal gaat niet dan is ze steeds opgefokt, en blijft ze consant hinniken.

Met rijden is ze ook totaal niet meer ontspannen, ze blijft constant dribbelen. Pas na een half uur galloperen/draven is ze weer rustig en kan ze normaal ontspannen lopen.
Met uitstappen is ze weer druk bezig en dramt ze steeds naar de uitgang. Als ik dan de bak uit ga zet ze dr nek erop en zit weer te dringen en dribbelen om naar het weiland te gaan.

Zo ken ik haar totaal niet!
Hiervoor stond ik op een manege, waar ze niet tot nauwelijks naar buiten kon.
Daar was ze altijd erg lief en rustig kon dr zo los meenemen over het erf.
daarna ben ik verhuisd naar een andere stal, waar ze meer naar buiten ging ( paar uurtjes per dag in de paddock of de hele dag op het land als het weer mee zat)
Deze stal heb ik een maandje gestaan, maar was toch te ver voor mij, dus ben ik naar mn huidige stal verhuisd.
Op deze stal was ze ook braaf, soms wel wat drukker maar met rijden erg rustig en in de omgang ook. Ze had daar alleen af en toe een bui dat ze wat drukker was.
Ze heeft altijd maar als ze naar buiten ging met ze 2e gestaan. ( op de manege en mn vorige stal)
Nu staat ze in een kudde.

Ze is pas 4 geworden, ik rij haar ongeveer 4 x per week.
Ze krijgt savonds nog een kuil, en brokken. en sochtends krijgt ze ook brokken voordat ze het land op gaat.

Mijn vraag is dus, wat moet ik aan dit gedrag doen? Want zo is het dus helemaal niet leuk meer als ze constant zo opgefokt is.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:13

Ik lees dat je een jong paard hebt...hoelang sta je nu al op deze stal?
Ik ben zelf ook verhuist met jong paard en soort gelijk probleem gehad...
Hij vond het ook vervelend bij de kudde weg te gaan..
Geef het paard de tijd om te wennen ...dit kan even duren...

Maureen95

Re: Paard langer op de wei, veeeel meer energie wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:15

Misschien moet je haar longeren voordat je gaat rijden.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:33

Sanniejtjuh schreef:
Ik lees dat je een jong paard hebt...hoelang sta je nu al op deze stal?
Ik ben zelf ook verhuist met jong paard en soort gelijk probleem gehad...
Hij vond het ook vervelend bij de kudde weg te gaan..
Geef het paard de tijd om te wennen ...dit kan even duren...

Ik ben al 3x verhuisd met in de 2 jaar dat ik haar heb :o
Maar zo is ze bij de andere 2 keren dat ik ben verhuisd niet geweest.
Zou het gewoon puur komen omdat ze nu in een kudde staat?

Howel als ik terug denk, de eerste stal waar ik met haar stond, stonds ze ook in kudde verband buiten, toen was ze 2. Maar ook toen was ze erg lief en rustig. Duurde een weekje voordat ze beetje gewend was.
Daar moest ik weg, want heel veel stallen moesten weg van de gemeente en ben ik van daar naar de manege verhuisd, en van de manege naar een andere stal omdat ze op de manege nauwelijks naar buiten kon.
Andere stal gevonden waar ze wel naar buiten kon, maar na een maand was het toch te ver voor me. kon dr maar uiteindelijk 1 x per week heen.
Toen ben ik naar mijn huidige stal verhuisd, sta er nu 3 weken maar zo is ze nog nooit geweest.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:33

maureen16 schreef:
Misschien moet je haar longeren voordat je gaat rijden.

Longeren helpt ook niet, dan rent ze zich suf en als ik erop ga is ze weer een bonk energie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:35

Dit is heel erg normaal gedrag. Jouw paard is enorm opgebloeid van het in de wei staan en is alle schade aan het inhalen. Het heeft geen zin om dit af te straffen oid, door ritme en regelmaat zal ze er achterkomen dat die wei echt niet meer wegloopt.

Zijn zelfs meerdere onderzoeken naar geweest.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:38

Ja daar dacht ik zelf ook aan, dat ze het zo naar dr zin heeft dat ze niet meer wil weggaan :)
Maar moet ik nu gewoon een periode wat minder doen, tot ze een beetje is bij gedraaid? of moet ik gewoon doen wat ik altijd doe

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:39

Het is een kwestie van wennen. Zowel aan het gras, als aan de gewoonte dat jij haar op haalt en weer terugbrengt. Weer vertrouwen opbouwen, regelmatig ophalen en terugbrengen. En misschien wat minderen in brokken?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:42

Blijven doen wat je doet, zoveel mogelijk in een vaste volgorde als dat kan. Ze moet weer even rust in t koppie krijgen. Je mag wel stiekem blij zijn dat ze zo gelukkig is.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:43

Ja veel krijgt ze al niet, ze krijgt sochtends een kwart en savonds een kwart.
Voorheen kreeg ze 3x per dag een kilo, dus het is al heel wat minder :)

Ja blij ben ik zeker voor haar! Vind het heerlijk om te zien dat ze zich helemaal op dr plekkie voelt in het land, alleen in de omgang gaat het nu wat moeizamer, wat ik erg jammer vind want ze is juist altijd zo lief en rustig :)
Laatst bijgewerkt door Sammy_xxs op 11-06-12 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:43

Als ze nu de hele dag gras kan eten, zou ik in ieder geval een stuk minder krachtvoer geven. Verder is je paard gewoon happy omdat ze veel buitenkomt en daar ook samen met vriendjes staat en zal er aan moeten wennen dat ze daar bij wegmoet. Geef haar wat tijd om te wennen, is natuurlijk hele andere stal/ritme dan voorheen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:56

Ja inderdaad dat is zo, ik ga er ongeveer 4x per week heen, soms wat minder dan doet een vriendin van me haar.
En kan ik dan anders beter voorlopig niet rijden? want rijden met zo'n stresskip is ook niet echt fijn voor haar en voor mij.
Of gewoon blijven rijden, want ze moet toch wennen...

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:09

je hoeft toch niet persee te rijden om met haar te werken? maar zou r wel in beweging houden, anders groeit ze misschien de pan uit met hele dagen weiland :P

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 20:29

nee ik hoef ook niet perse te rijden, maar met longeren is ze net zo'n bom, dan luisterd ze ook niet naar mn stemhulpen meer...en ze moet wel wat doen anders word ze echt te dik, ze moet al afvallen dus helemaal niks doen wordt m ook niet.
Dus zit nou beetje te twijfelen hoe ik dit moet iplossen, gewoon alleen eruit halen om wat te poetsen enzo, of ook echt wat gaan doen want ze moet wel afvallen, maar om nou met zo'n stresskip iets te doen lijkt me niet goed voor haar spieren.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:54

Ze zal er toch doorheen moeten, dus toch aan het werk houden. Met longeren heb je zelf minder last van haar stress...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:56

Grappig, je paard vertoont paardengedrag en jij trekt aan de bel ;-)
Ik zou het even wat meer tijd geven dan 3 weken, sowieso lijkt brok bijvoeren als ze volle dagen in het gras staat mij ook wat overbodig.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:01

Heb ik ook gehad, de eerste keer dat mijn paard naar de wei ging toen ik hem kreeg. trok zich los en rende terug naar de wei, moeilijker hanteerbaar... Hij was inderdaad ook bang dat hij niet meer terug mocht. Het is even wennen maar na een tijdje hebben ze door dat ze echt altijd terug naar de wei gaan, en niet weer terug op stal gezet worden.

Dit jaar gaat het een stuk beter, en is hij prima hanteerbaar. :) het is dus gewoon wennen en vertrouwen hebben dat ze altijd terug mag. Maar dan wel op jou termen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:06

Ik zou inderdaad ook gewoon de normale dingen blijven doen paard moet gewoon wennen aan de nieuwe situatie en inderdaad de wei niet wegloopt. Als je dit elke keer oefent als je komt zou je toch vrij snel verbetering moeten zin.
Heb je wel de voeding aangepast met de verhuizing?
Het best wat je imo kan doen is met je paard bezig blijven tot ze ontspant en dan pas terug in de wei. Vooral niet opgefokt terug zetten. Ik vindt zelf dat je dingen altijd goed moet afsluiten. Dus is het paard bijvoorbeeld heel onrustig met het poetsen ga dan even wandelen over het erf als dat haar meer ontspant of even longeren en zet ze daarna terug op de poetsplaats. Bij mij mogen ze in ieder geval niet terug naar de wei vooral leer ze zich normaal gedragen en absoluut niet gestrest.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:18

Dit is heel normaal paardengedrag, en jij raakt er bij in paniek, wees blij dat je paard nu echt paard is.
Wat nu nog wel heel belangrijk is, is dat jij nu wel de leider gaat zijn, geef het paard een job te doen.
En niet steeds loslaten als je het dier van de weide afhaalt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:24

Het je het voer voor je paard aangepast op de nieuwe situatie?
Gras is volwaardig voer. Je paard heeft (veel) minder brokken/hooi nodig dan voorheen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:31

aeolusnr1 schreef:
Dit is heel normaal paardengedrag, en jij raakt er bij in paniek, wees blij dat je paard nu echt paard is.
Wat nu nog wel heel belangrijk is, is dat jij nu wel de leider gaat zijn, geef het paard een job te doen.
En niet steeds loslaten als je het dier van de weide afhaalt.

Amen. Kudde = veilig, mens = (nu) geen vervanger en dus onveilig. Logisch dat ze terug naar de andere paarden wil en achter elke scheve grasspriet een tijger ziet.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 00:07

Hhaha ja ik ben ook blij dat ze zich nu weer paard voelt hoor! Ben super blij met de stalling.

De voer is wel aangepast. ze kreeg eerst op de manege 3x per dag een kilo daarna naar de andere stal 2x per dag brok en 3x kuil en nu op mn huidige stal krijgt ze 2x een kwart en 1 savonds kuil om de nacht door te komen.
Maar misschien kan ik beter idd het krachtvoer even schrappen, energie heeft ze toch wel genoeg.
Kan ik dan ipv krachtvoer penen geven ofzo? heeft ze toch wat te eten als alle andere paarden ook eten krijgen.

Ik probeer haar weer ontspannen terug te brengen, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt. Vandaag ook was klaar met rijden wou dr nog ff laten rollen in de paddock, maar toen ging ze er vandoor naar het land. en stond bij t hek te te dribbelen dat ze het land in wou.
Heb ik haar maar gewoon erin gelaten, wou eigenlijk terug lopen met haar en haar normaal brengen op mijn manier. Maar zag dat ze zich echt druk maakte ( leek wel of ze kon janken) dus heb ik haar maar gewoon laten gaan.
Nou toen gelijk hinniken en galloperen naar dr groepie.

Maar ik zal proberen om haar zo ontspannen mogelijk voortaan te krijgen en lekker bezig met haar te zijn, voordat ze weer het land op gaat.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 00:25

Het paard kan eindelijk zichzelf zijn, leeft in natuurlijkere omstandigheden. Zie je wel vaker dat het brave stalpaard na een tijdje in de kudde veel sterker en soms dominanter wordt. De ware aard kan eindelijk tot uiting komen.

Dus probeer haar niet te veranderen maar ga aan je eigen kunde werken. Ga een paar workshops loswerken of grond werk volgen bijvoorbeeld want het lijkt erop dat ze iets te pittig wordt voor je, dit gedrag moet je gelijk de kop indrukken.

Krachtvoer zou ik trouwens wel mee stoppen! Je kan haar beter alleen na het werk wat geven.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 00:42

Ja als ze zo blijft, is ze idd te pittig voor me ik kan haar gewoon niet houden, ze kan zich zo sterk maken niet normaal.
Ja ik kijk haar gedrag nog wel ff aan, mocht ze echt zo blijven dan ga ik wel aan een workshop beginnen inderdaad.
En ze was zoo braaf dacht echt ff dat ik dr goed hadd opgevoed, dat is ook in 1 klap weg :=
Maar denk als ze eindelijk snapt dat het weiland niet weggaat dat ze wel weer wat rustiger word :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:14

Fijn dat je paard ervan geniet om in een kudde op de wei te staan! Even lastig voor jou inderdaad, maar het is gewoon een kwestie van wennen voor je paard. En weer even opvoeden ;) .

Sammy_xxs schreef:
Vandaag ook was klaar met rijden wou dr nog ff laten rollen in de paddock, maar toen ging ze er vandoor naar het land. en stond bij t hek te te dribbelen dat ze het land in wou.
Heb ik haar maar gewoon erin gelaten, wou eigenlijk terug lopen met haar en haar normaal brengen op mijn manier. Maar zag dat ze zich echt druk maakte ( leek wel of ze kon janken) dus heb ik haar maar gewoon laten gaan.
Nou toen gelijk hinniken en galloperen naar dr groepie.

Eerlijk gezegd was dat 'een beetje dom'.... Je hebt haar nu zèlf naar de wei laten rennen èn vervolgens haar in opgefokte toestand erin laten gaan. Hier heeft het paard een les uit getrokken helaas. Je eerste gedachte om toch terug te lopen met haar was de juiste en dat moet je echt niet meer nalaten.

Verder moet je nu zoveel mogelijk zien te voorkomen dat ze naar de wei wìl rennen. Door haar na het rijden in de paddock te zetten lokte je het toch een beetje uit. Je weet namelijk dat haar wens om de weide in te gaan véél groter is dan in die paddock te gaan. Dus probeer dit soort dingen echt te voorkomen totdat ze meer rust in haar koppie heeft.

Ritme en regelmaat is prima, maar het paard geeft duidelijk aan dat ze erg moet wennen dus doe het rustig aan. Het kan op allerlei manieren, er is helemaal niet maar 1 juiste manier voor.
- Je kunt blijven rijden als dat je goed bevalt, maar houd het daar dan ook even bij. Houd het simpel en leuk voor beiden. Als ze langzaam steeds rustiger wordt weet je dat je op de goede weg zit.
- Je kunt ook opbouwen vanaf 0, door eerst alleen maar in de wei met haar bezig te zijn (aandacht vragen, halster om, meelopen etc. en weer weg) en als dat goed gaat neem je haar mee de wei uit (blijf eerst bij het hek, doe daar oefeningen en zet haar pas terug als je haar aandacht hebt en ze rustig is). Dit bouw je uit met heen en weer lopen over het pad, als dat goed gaat naar stal en terug, later ook poetsen en nog later het rijden (en de paddock in ;) ). Ook hier geldt weer, als ze steeds rustiger wordt en je steeds verder komt, weet je dat je op de goede weg zit.

Veel succes en geniet van je genietende paardje :) .