Ruimte en tegendruk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viv1992

Ruimte en tegendruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 18:30

Heb gezocht naar topics hierover maar zo gauw niet wat kunnen vinden.

Ik heb een 3 jarige merrie E pony welsh/arabofries. Die erg leergierig en ontzettend lief is. Wel zijn er wat dingetjes die nog wat lastig zijn.

Wat ik vooral lastig vind is de hoevenkrabben en haar aan de hand meenemen. Bij het krabben van de hoeven gaat ze tegen leunen,
zo erg dat ik soms wel lost moet laten en weg moet anders dondert ze boven op me! Soms begint ze dan ook een beetje met haar hoef te maaien.
Dit doet ze niet op een gemene manier, lijkt meer op onbegrip.

Bij aan de halster lopen komt ze erg dicht op mij lopen op sommige momenten.
Ik probeer dan mijn ruimte te eisen door haar tegen de hals te drukken, met als resultaat dat zij heel erg terug duwt en soms zelfs dichterbij mij komt lopen.
Een tik of flinke por geven schrikt ze nogal van en werkt meestal in mijn nadeel. Wil het diervriendelijk en respectvol doen :)

Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Viv1992 op 09-06-12 19:15, in het totaal 2 keer bewerkt

_Gillian_

Re: Ruimte en tegendruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:05

Voor de hoeven heb ik niet meteen tips, heb dit zelf niet meegemaakt.
Wat de ruimte betreft :
Als ze heel dicht bij jou komt, moet je met het halstertouw schudden, eerst zachtjes beginnen.
Luistert ze niet bruusker worden met je bewegingen.
1) uit vingers
2) uit pols
3) uit hand
4) uit arm
5) met heel je arm, schouder

Dit heeft bij mij heel goed gewerkt.
Hier heb ik ook nog oefeningen verder op, wil je ze, stuur me even pb.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:24

Hoelang ben je al bezig met hoeven uitkrabben? Is dit iets wat regelmatig gebeurde of alleen bij de hoefsmid. Het is een jong paard wat waarschijnlijk nog wat steun zoekt mijn ervaring is dat het vanzelf wel beter wordt wat ik doe is meestal vaker de hoeven op tillen zonder hoeven te krabben maar gewoon even op tillen en dan steeds wat langer vast houden. Denk dat het gewoon een kwestie van tijd is.

Paard kent dus het principe van wijken voor druk nog niet daar zul je aan moeten werken. Jij geeft druk paard moet wijken, is hele simpele oefenen ook regelmatig oefenen pas dan zul je je eigen ruimte kunnen eisen.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 22:01

Ik weet niet hoe vaak ze het op stal met haar hebben geoefend, dus het zal inderdaad gewoon tijd nodig hebben. Goeie tip, ik ga het gewoon zo veel en vaak mogelijk met haar oefenen :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:13

Met hoefjes geven kan het zijn dat het paard zijn evenwicht nog niet lang kan houden op 3 benen. Veel oefenen in korte sessies. Probeer terug los te laten voordat ze begint te hangen. Zo zal je paardje niet meer denken dat ze jou kan laten stoppen met hoeven opnemen door te gaan hangen. Dan kan je langzaam de tijd terug opbouwen.
Wijken voor druk en persoonlijke ruimte door zwaaien met halstertouw werkt idd echt heel goed, maar opgepast. Bij jonge paarden kan het zijn dat ze met hun schouder tegen jou raken tijdens het wandelen (dus niet echt hard duwen ofzo), uit angst voor iets vreemds, en omdat ze bescherming zoeken bij jou (leider die te vertrouwen is). Weet dus zeker dat ze het niet uit angst doet, want anders kan het zijn dat je haar vertrouwen kwijtraakt. Natuurlijk moeten ze vanaf een bepaalde leeftijd leren dat dat ook niet meer kan, maar tot een leeftijd van 2 of 3 jaar (in uitzonderlijke gevallen 4) moet dat kunnen, zolang ze niet te hard tegen je leunen.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 14:47

jensvl schreef:
Met hoefjes geven kan het zijn dat het paard zijn evenwicht nog niet lang kan houden op 3 benen. Veel oefenen in korte sessies. Probeer terug los te laten voordat ze begint te hangen. Zo zal je paardje niet meer denken dat ze jou kan laten stoppen met hoeven opnemen door te gaan hangen. Dan kan je langzaam de tijd terug opbouwen.
Wijken voor druk en persoonlijke ruimte door zwaaien met halstertouw werkt idd echt heel goed, maar opgepast. Bij jonge paarden kan het zijn dat ze met hun schouder tegen jou raken tijdens het wandelen (dus niet echt hard duwen ofzo), uit angst voor iets vreemds, en omdat ze bescherming zoeken bij jou (leider die te vertrouwen is). Weet dus zeker dat ze het niet uit angst doet, want anders kan het zijn dat je haar vertrouwen kwijtraakt. Natuurlijk moeten ze vanaf een bepaalde leeftijd leren dat dat ook niet meer kan, maar tot een leeftijd van 2 of 3 jaar (in uitzonderlijke gevallen 4) moet dat kunnen, zolang ze niet te hard tegen je leunen.

De veiligheid is een mooi gegeven, zal daar rekening mee houden :) Enge dingen laat ik haar ook rustig samen met mij onderzoeken en daar reageert ze super goed op.
En ik denk dat het 'm in het evenwicht zit ja, ik zal het optillen korter maken, goeie!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:20

Veel plezier en succes ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:03

Dit paard toont helemaal geen respect.
Allereerst hier aan werken, dit zal ervoor zorgen dat er wederzijds vertrouwen komt, en zal de veiligheid aanzienlijk verbeteren.
Maar ik denk dat je dit niet alleen kan oplossen hier moet je eigenlijk een paar lesjes nemen.
Wat het hoefjes geven betreft, dit is dus nooit correct aan dit paardje geleerd, maar al bij de eerste training zou er een heel duidelijke verbetering moeten zichtbaar zijn, dus tjaaa das een kwestie van enkele dagen trainen, meer is dat niet hoor.
Op een week tijd geeft zo'n paardje zijn voetjes eigenlijk vanzelf.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:04

Misschien heb je iets aan de dvd Horse in Hand van Chris Irwin. Succes!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:41

aeolusnr1 schreef:
Dit paard toont helemaal geen respect.
Allereerst hier aan werken, dit zal ervoor zorgen dat er wederzijds vertrouwen komt, en zal de veiligheid aanzienlijk verbeteren.
Maar ik denk dat je dit niet alleen kan oplossen hier moet je eigenlijk een paar lesjes nemen.
Wat het hoefjes geven betreft, dit is dus nooit correct aan dit paardje geleerd, maar al bij de eerste training zou er een heel duidelijke verbetering moeten zichtbaar zijn, dus tjaaa das een kwestie van enkele dagen trainen, meer is dat niet hoor.
Op een week tijd geeft zo'n paardje zijn voetjes eigenlijk vanzelf.

Als het een jong paard is dat zo uit angst reageert, handelt die waarschijnlijk wel uit vertrouwen en respect. In de kudde zal een jong paard als hij angstig is bescherming zoeken bij een door hem gerespecteerd paard uit de kudde die hij vertrouwt door lichtjes met zijn schouder, bij het paard waar hij bescherming bij zoekt, dat paard aan te raken en mss een zeer lichte druk te zetten.

Als het niet uit angst is of het paard is niet jong is het gebrek aan respect, maar ik vind niet dat je kan bepalen dat het altijd gebrek aan respect is.

Met het geven van voetjes ga ik wel met je mee.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 23:32

Bedankt voor alle tips.

Ben vandaag weer geweest en het gaat ontzettend goed, ze respecteert mijn ruimte al veel meer nu ze wat gewend is bij haar nieuwe thuis. Heb ook wat freestyle longeren gedaan en dit deed ze heel goed, ze hield hierbij ook rekening met mijn persoonlijke ruimte.

Ook door het voetjes geven meer tijd te geven ging ze niet op mij leunen en kon ik ze, na heel wat proberen en draaien, ze alle 4 uitkrabben. Heb haar telkens goed beloond :)

Ik ben op haar gedrag gaan letten en het is inderdaad zo dat als ze iets spannend vindt ze dichtbij mij komt en dus haar veiligheid zoekt.