Het onderwerp zegt het al Mijn paardje is bang in de trailer!! Het laden heeft opzich geen probleem ondanks dat ze bang is! Als ze eenmaal in de trailer staat gaat ze trillen op de benen! Ik heb vanavond bij der in der trailer gestaan omdat ze altijd zo erg aan het trappen is.. Maar mijn paard laat zich vallen in de trailer!! Ze zakt door der rechterbeen en laat zich dan vallen!!! We laden der altijd aan de linker kant! Toen ik der net had gekocht had ze absoluut geen problemen.. Maar de afgelopen 2 x begint ze heel hard te stampen! Waardoor het mij nieuwschierig maakte waarom ze aan het stampen was.. Zodoende dat ik bij der in de trailer ging staan, Wie weet wat ik hier mee kan doen?
Mijn paard deed dit plots ook. laden geen probleem, onderweg in de bochten brak ze de trailer af (bij aankomst waren de stangen eruit, tussenschot eruit, touw kapot, benen kapot, etc. heb er ook eens bijgestaan, en bleek dat simpelweg te weinig plaats had, waardoor ze moest leunen in de bochten, maar daar ze nogal met veel geweld leunde (trekpaard) bewoog het tussenschot een beetje. waarop ze panikeerde, en begon te stampen en zich heen en weer te gooien tot ze tegen de grond lag, en dit iedere bocht.
oplossing: tussenschot eruit halen, en vervoerd met 2 lange stangen. nooit geen probleem meer gehd, ze ging netjes schuin staan, en kon overstappen in de bocht. Momenteel vervoer ik ze in een 1.5 paardstrailer, binneruimte is maar net 1 M; maar die 20 cm meer ruimte zorgt dat ze ook rustig staat!
Sommige paarden vinden het verschrikkelijk als ze klem staan.. en raken zelfs in paniek. Ik zou dus ook gaan proberen met het tussenschot eruit of een 1,5 paards trailer.
NinaCharlie
Geplaatst: 10-06-12 08:58
Ja dat tussenschot eruit is zeker het proberen waard, hier ook een ervaring ermee. Niet met mijn eigen paard maar op stal wel.
Tussenschot eruit of tussenschot "open" zetten. Mijn paard reist altijd met tussenschot open. Hij vindt het fijn om schuin te staan en de voeten breed. Hij verzet geen stap onderweg. Staat als een huis. Vooral de oude houten tussenschotten zijn een probleem. Dan heeft het paard echt niet voldoende breedte.. voor zijn gevoel. De rubberflappen geven wel plaats om de voeten te verzetten indien nodig.
hmm misschien is dat wel wat voor mij...mijn paard staat gewoon te bokken op de trailer. sinds vorig jaar is er een vast schot tussen gekomen omdat het veulen erbij in moest. normaal zaten er alleen stangen in en tussen ook een stang, maar toen kon ze nog wel breder staan...
CalvinenGino
Geplaatst: 12-06-12 11:59
Hangt ze zich "op" aan het touw waar mee ze vast stad? Ik had namelijk met mijn paardje (calvin) die echt veel ervaring had in de trailer, dat die zich oko opeens gewoon liet omvallen in de trailer. Waardoor er veel spanning kwam op het touw... hij hong zich het ware op.. OPlossing: we hebben hem "vast" gezet met een binnenfietsenband. Dit rubber blijf mee gaan waar door die zich niet kon ophangen en zich dus ook "niet" kon laten omvallen. Ik heb er een jaar mee rond gereden. En het probleem is opgelost, hij staat nu weer met de ketting vast.
Mijn pony laat zich standaard door zijn knieeën zakken in 2-paards trailer met tusseschot eruit is er niks aan de hand.
Met anderhalf-paards trailers gaat het ook goed. Sommige paarden staan graag wijdbeens om goed hun evenwicht te bewaren.
grace1989
Geplaatst: 12-06-12 12:10
Ik heb inderdaad ook gehoord dat een paard zich fijner in de trailer voelt als hij meer ruimte heeft. Maar dan nog een andere vraag. Ze je hem aan 2 kanten vast of bevestig je ze beiden midden onderaan het halster. Ik heb het idee dat als ik mijn paard aan beide kanten vast zet, ze haar hoofd niet goed omhoog kan doen. Dus eigenlijk tegen gehouden wordt. Dat zag ik laatst, dus nu dacht ik dat het misschien beter was dat ik ze midden onder vast maak. Iemand ervaring mee? En hoever moet je paard achterom kunnen kijken, hoe lang maak je ze?
linky
Geplaatst: 12-06-12 12:12
Inderdaad schot aan de kant, of er uit. Sommige paarden zijn claustrofobisch, anderen vinden het juist heerlijk om steun te hebben. Wij zetten ze zo vast dat ze wel eten kunnen, maar ze hoeven echt niet helemaal achterom te kunnen kijken. Vooral niet als het schot er uit is, je wilt niet dat ze proberen om te draaien.
Wat linky zegt! Het schot schuinzetten ipv eruithalen dan issie niet zo geneigd om te draaien.
Flo123
Geplaatst: 25-06-12 21:52
Hoihoi! Ik ken wel iemand bij jou in de buurt die je wel kan helpen met dit soort problemen als je zou willen! Als je hulp wilt laat het maar even weten!
IrisGr
Geplaatst: 25-06-12 23:15
Ik ben het wel eens met wat hierboven geschreven wordt. Tussenschot eruit of een 1,5 paards trailer. En heel voorzichtig rijden in bochten enz.!
Afentoe laden als jullie niet weg gaan ? Ff wat eten geven en er weer uit.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 27-06-12 11:48
Wij hadden er dus eentje die het juist deed omdat hij te ruim stond en geen steun had. Hij liet zich gewoon vallen tegen het schot aan. Dier ging al ruim 15 jaar mee op wedstrijd, bij een nieuwe vrachtwagen was het ineens mis, na 15 jaar probleemloos te zijn vervoerd. Uiteindelijk dus krapper gezet, en geen problemen meer gehad.
Ik heb exact hetzelfde probleem. In een eenpaardstrailer en anderhalf altijd goed gegaan, in een tweepaards met een ander paard ineens in paniek en zich laten vallen, hij leunt gewoon tegen de zijkant aan en laat zich dan door de benen zakken.
Kan je dus helaas niet helpen maar vraag me wel af of er mensen zijn die een oplossing hebben zodat hij weer op de tweepaards kan? Momenteel start ik niet meer door dit probleem, maar ging altijd samen op wedstrijd ivm zelf geen trailer hebben en kan nu dus niks meer.
babel: eerst uitzoeken waarom hij zich laat vallen. vind hij zijn balans niet meer? (hoeveel krapper is je vak van de tweepaards dan die van de eenpaards?, bij mij scheelt het 20 cm (80 cm in tweepaards, in mijn huidige eenpaards heeft ze 1 m) is hij bang voor het andere paard? (hoe reageert hij alleen of met een ander paard ernaast?) staat het schot goed vast ? (een bewegend schot kan de oorzaak zijn) is het schot dicht tot vanonder, of is de onderkant open (of met rubber => wat doet hij zonder de rubber?) eventueel eens proberen om ze met twee erop te zetten, zonder tussenschot?
Nee het komt niet door de balans, later, toen hij op de trailer stond terwijl mijn zusje haar wedstrijd reed deed hij het ook, het is dus echt gewoon angst. Op de terug weg hebben we het schot eruit gehaald en hem alleen vervoerd. Ik ben toen heel eigenwijs achterin bij hem gaan staan om te kijken wat hij doet. Hij laat zich tegen de wand leunen aan een kant en trekt dan heel dom beiden benen aan die kant op. Dus als hij tegen links leunt tilt hij gewoon zijn linker voor en achter been op. Heb steeds tegen m staan roepen dat ie verdomme zn poten neer moest zetten en daar was ie iedere x zo van onder de indruk dat hij zn voeten dan wel snel neerzette en dan was er ook niks aan de hand.
Hij staat niet te flippen of te stuiteren, gewoon te beven als een rietje en als ie kon huilen zou ie tranen met tuiten hebben gehuild, vreselijk sneu.
jvuitb
Geplaatst: 30-06-12 21:04
zorg anders dat hij zich niet verveeld. genoeg eten liksteen?