Vragen over de trailer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hemasa

Vragen over de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 19:04

Hee Bokkers,
Over 2 dagen gaan we een weekendje weg met pony en trailer, maar ik had een paar vragen.
1. Moet er stro in de trailer?
Het is een 1 paards trailer met een aluminium bodem, mijn pony heeft geen hoefijzers. We zijn ongeveer 2,5 uur onderweg, op de boot staat hij een half uur tot 1 uur, en daarna rijden we nog een half uurtje.
2. Waar en hoe moet ik hem vastmaken?
Ik wil graag het prettigste &veiligste voor mijn pony.
3. Hoe hoog moeten de bil-en borststang?
Mijn pony is 1.48 m hoog.
Hoor het graag van jullie!
xxx Roos

nikkie722

Re: Vragen over de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:31

1. ik doe nooit geen stro in de trailer, ik doe wel een net met hooi erin hangen, ik zou wel transportbeschermers om doen, gewoon voor de veiligheid van de benen.
2. als het goed is hangen er 2 kettingen aan de binnenkant van de trailer daar zet je je pony aan de zijkanten van zijn halster vast, en als er 1 ketting is aan de onderkant van het halster.
3. de bilstang moet onder de staart, de staart over de stang hangen. borststang hebben wij niet in de trailer, wel een stang voor maar die kun je niet verstellen.

veel plezier!!!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:36

Stro in de trailer daar zijn de meningen over verdeeld. De ene vindt het gevaarlijk, de ander juist fijn.
Zelf staat mijn pony zonder iets in de trailer, maar als ik met mijn stalgenoot meerijd dan ligt daar soms wel stro of zaagsel in, tis maar net wat je fijn vindt.

in een 1, of 1.5 paards trailer is het belangrijk dat je hem aan beide kanten vastzet, dus links en rechts. Dit is om te voorkomen dat je paard zich omdraait in de trailer. Waarschijnlijk zitten er ringen of in ieder geval mogelijkheden in de trailer om een halstertouw aan vast te maken, je paard moet niet te kort staan maar ook niet te lang. Gewoon kijken als hij erin staat, meestal wijst de lengte van het touw vanzelf wel.

Als je verstelbare bil/borst stang hebt zou ik hem op de onderste zetten (tenminste, als je 2 opties hebt, ik ken alleen trailers met twee opties, misschien zijn er met meer en kan het te laag zijn. Ook dit wijst eigenlijk wel vanzelf, je paard moet er niet onderdoor kunnen, maar de stang moet ook niet zo laag zitten dat hij er een soort van op 'kan zitten'

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 21:26

nikkie722 schreef:
1. ik doe nooit geen stro in de trailer, ik doe wel een net met hooi erin hangen, ik zou wel transportbeschermers om doen, gewoon voor de veiligheid van de benen.
2. als het goed is hangen er 2 kettingen aan de binnenkant van de trailer daar zet je je pony aan de zijkanten van zijn halster vast, en als er 1 ketting is aan de onderkant van het halster.
3. de bilstang moet onder de staart, de staart over de stang hangen. borststang hebben wij niet in de trailer, wel een stang voor maar die kun je niet verstellen.

veel plezier!!!

Bedankt voor je reactie! Heb er veel aan. :)
Transport beschermers heb ik gisteren aangeschaft, dus dat gaat goed komen. ;)
En over het vastzetten, met wat voor knoop? Zo eentje dat als je aan 1 touwtje trekt, hij los gaat? Of 1 die een mens echt los moet maken? Heb jij misschien een goede?
En de bilstang onder de staartwortel?
Dankjewel. :D

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 21:29

NinaCharlie schreef:
Stro in de trailer daar zijn de meningen over verdeeld. De ene vindt het gevaarlijk, de ander juist fijn.
Zelf staat mijn pony zonder iets in de trailer, maar als ik met mijn stalgenoot meerijd dan ligt daar soms wel stro of zaagsel in, tis maar net wat je fijn vindt.

in een 1, of 1.5 paards trailer is het belangrijk dat je hem aan beide kanten vastzet, dus links en rechts. Dit is om te voorkomen dat je paard zich omdraait in de trailer. Waarschijnlijk zitten er ringen of in ieder geval mogelijkheden in de trailer om een halstertouw aan vast te maken, je paard moet niet te kort staan maar ook niet te lang. Gewoon kijken als hij erin staat, meestal wijst de lengte van het touw vanzelf wel.

Als je verstelbare bil/borst stang hebt zou ik hem op de onderste zetten (tenminste, als je 2 opties hebt, ik ken alleen trailers met twee opties, misschien zijn er met meer en kan het te laag zijn. Ook dit wijst eigenlijk wel vanzelf, je paard moet er niet onderdoor kunnen, maar de stang moet ook niet zo laag zitten dat hij er een soort van op 'kan zitten'

Bedankt voor je reactie, heb er wat aan gehad. ;)
Ik doe dan geen stro in de trailer.
En ik zal mn pony aan twee kanten vast zetten, met wat voor een knoop?
En als de bilstang onder de staartwortel hangt met zijn staart eroverheen, is dat dan goed?
Dankjewel. :D

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:35

Absoluut een paardenknoop, sommige mensen noemen het paniek-knoop.

als je een knoop maakt die alleen mensen loskrijgen, en er gebeurt iets onderweg, dan ben je veel te lang bezig met losmaken, levensgevaarlijk.

en natuurlijk veel plezier :)

en als je de mogelijkheid hebt, zou ik een hooinet in de trailer hangen, dan kan hij lekker eten onderweg. Wel zorgen dat hij niet te laag hangt anders stapt ie erin

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:36

Ik zou opletten met de transportbeschermers. Mijn pony heeft heel wat jaren op dezelfde plek gestaan, vorige week sinds jaren weer op de trailer gezet om van stal te verhuizen. Hij ging volledig door het lint door de transportbeschermers. Wilde daardoor ook de trailer niet op, hij liep echt als een kikker met die dingen om. In zijn volledige paniek(hij probeerde ze uit te trappen) heb ik ze af gedaan en zo de trailer op gezet. Toen liep hij er zo op. Is dus zonder beschermers vervoerd. Probeer dit ff uit, want de mijne ging echt uit zn dak.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:37

Dat is inderdaad een goede tip, de pony laten wennen aan de transport beschermers.

Ik heb de mijne laten wennen door ze om te doen, dan stukje lopen, ze lopen dan altijd heel hoog met de benen, maar dat is niet erg en hem vastgezet, kijken of hij die dingen kon verdragen als hij stilstond.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:39

ik heb wel altijd stro op de bodem
en ik zet hem aan 2 kanten vast ,en heb paniekhaken
deze trek je zo los, een touw met de paardenknoop kan moeilijk losgaan als deze erg strak door stress gespannen staat
ik leg altijd een extra touw en mes in de auto
voor lange afstanden heb ik een hooinet

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:09

Ik zou het ook even oefenen voordat je weggaat! Je berichtje klinkt ernaar dat ook je pony niet veel op de trailer staat? Ga even proberen of hij wel makkelijk de trailer oploopt, en hoe hij zich tijdens het rijden gedraagd, blijft hij rustig of komt hij juist helemaal nat weer van de trailer af?

Voor het vastzetten kan je ook halstertouwen gebruiken met een paniekhaak, dan hoef je je niet zo druk te maken over de knoop. Neem dan wel een extra touw mee, voor als je knoop zo strak getrokken raakt dat je hem niet meer makkelijk loskrijgt.

Veel plezier, klinkt als een leuk uitje!