Doorzitten / lichtrijden in het L2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MonteKarlo

Doorzitten / lichtrijden in het L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:41

Hee Bokkers!

Ik heb een vraag over de L2 proeven.
Hier moet je dus de hele tijd doorzitten, behalve tijdens de middendraf en het halststrekken.
Nu heb ik het volgende probleem: Wanneer ik ga hand veranderen in middendraf, lichtrijden, raakt mijn paard een soort van in de war, ik weet niet goed hoe ik dit uit moet leggen, maar omdat ik dan weer licht ga rijden en gas geef, krijgt hij heel veel spanning en drukt hij zich eruit. Als ik door blijf zitten hebben we dit probleem echter niet.
Tijdens het halststrekken hebben we dit probleem niet, omdat we dan in hetzelfde tempo doorrijden.
Nu is mijn vraag dus; heeft iemand wel eens gewoon doorgezeten tijdens de middendraf, en kreeg je hier minpunten op ?
Natuurlijk wordt er in de training aan gewerkt :)

Sabine

Re: Doorzitten / lichtrijden in het L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:21

Ik kan je wel als tip geven om al te beginnen met lichtrijden aan het begin van de hoek die je inrijdt voor het van hand veranderen. Hier krijg je geen puntenaftrek voor en je geeft je paard de kans zijn balans te vinden. Je krijgt de mogelijkheid om hem netjes recht te richten en de middendraf in te zetten zonder balansverlies door de overgang doorzitten-lichtrijden. Ik had in de L2 dit probleem ook met mijn paard en op deze manier heb ik er geen last van gehad. Je krijgt wel puntenaftrek als je blijft doorzitten in de middendraf, dit wordt namelijk niet gevraagd.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:24

Wanneer je blijft doorzitten wordt er 1 pnt afgetrokken van je cijfer voor de middendraf.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:27

Ik heb het weleens andersom gedaan, blijven lichtrijden terwijl ik moest doorzitten, in de B en L1 heb ik dit gedaan omdat mijn paard toen spanning gaf op doorzitten in draf.

Het is afhankelijk van de jury maar ik ben er wel vaak op afgestraft ja.
In de L2 is het wellicht nog iets strenger dus houdt er rekening mee dat het best weleens punten kan kosten!

Ik heb toen besloten, omdat het verder erg goed ging, om dit voor lief te nemen en wel gewoon te starten, maar de 3en zijn me om de oren gevlogen. Als je bij middendraf en halsttrekken (beide 2x in een proef gevraagd) blijft doorzitten kan je dus wel 4 keer een laag cijfer verwachten, houd er rekening mee dat de rest goed genoeg moet zijn om het te compenseren, wil je nette punten halen.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:47

Sabine, dat is wel een goede inderdaad, dat ik dan eerder al ga lichtrijden, dan heb ik de hoek inderdaad nog.
Billie1, met het halsstrekken heb ik geen problemen als ik ga lichtrijden, omdat het tempo dan niet versnelt.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:47

ambre schreef:
Wanneer je blijft doorzitten wordt er 1 pnt afgetrokken van je cijfer voor de middendraf.

Bedankt !
Als ik hierdoor een zeven of acht kan rijden voor mijn middendraf kom ik alsnog hoger uit dan als ik ga lichtrijden en een vijf haal vanwege onbalans en tactfouten :)

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:13

Ik weet niet zeker of wat Ambre zegt altijd klopt hoor! Zou er niet vanuit gaan, want dat is jury afhankelijk :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:17

Nee, dat zou niet juryafhankelijk moeten zijn. Zie art 127 lid 1 van het dressuurreglement.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:19

Billie1 schreef:
Ik weet niet zeker of wat Ambre zegt altijd klopt hoor! Zou er niet vanuit gaan, want dat is jury afhankelijk :j

Nee, dat is niet jury-afhankelijk, staat gewoon in de reglementen. Bij doorzitten waar lichtrijden wordt gevraagd of omgekeerd, wordt het cijfer verminderd met 1. Niet alle juryleden zetten het op de protocollen, maar het is wel zo.
Wat door een ander al gezegd wordt, mag inderdaad. Iets eerder beginnen met lichtrijden, in de hoek dus al.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:20

Ok, dan zou het moeten kloppen, mijn excuses.
Geld dat ook voor andersom? Lichtrijden terwijl doorzitten is gevraagd? Anders ben ik aardig wat punten misgelopen :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:21

Ja, dat geldt andersom ook.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:21

Ja, daar geldt het ook gewoon voor, staat ook in mijn vorige post. Elk onderdeel wat je zo rijdt, kost je een punt, net als bij lichtrijden op het verkeerde been.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:22

Aha, jammer want ik heb daar vaak toch meer aftrek voor gekregen... beetje te laat nu maar ik ga deze zeker onthouden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:22

Ik heb juist de ervaring dat door bij de inzet te doorzetten en pas daarna te lichtrijden, je een meer gedragen middendraf krijgt.
Als je paard echt zo uit balans raakt, is er wss iets mis met je manier van lichtrijden.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:29

Ik ging altijd pas na een paar passen middendraf lichtrijden. Als ik dat al in de bocht deed, of nog erger, pas bij de aanzet van de middendraf dan had ik 3 stukken paard onder me. Voor hem was de beste oplossing helemaal blijven zitten (ook wel eens gedaan, dan maar een puntje minder, maar moet zeggen dat het de jury ook niet altijd opvalt dat je blijft zitten) of na een pas of 4 gaan lichtrijden.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:30

Billie1 schreef:
Aha, jammer want ik heb daar vaak toch meer aftrek voor gekregen... beetje te laat nu maar ik ga deze zeker onthouden.

Hoe weet je dat je daar meer dan 1 aftrek voor hebt gekregen dan? Ik moet zeggen dat ik het een beetje dom vind, het staat gewoon in de reglementen, dus je had het kunnen weten.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:11

kleinvosje schreef:
Billie1 schreef:

Hoe weet je dat je daar meer dan 1 aftrek voor hebt gekregen dan? Ik moet zeggen dat ik het een beetje dom vind, het staat gewoon in de reglementen, dus je had het kunnen weten.

Dit weet ik omdat mijn allereerst B wedstrijd een 3 heb gekregen voor ''doorzitten voor E, aanspringen tussen E en B''.
Ik bleef lichtrijden, maar verder was de halve volte gewoon gereden en is hij netjes aangesprongen. Als commentaar stond er bij: ''Lezer genegeerd, doorzitten vereist en niet getoond, jammer.''
Wellicht was de oefening geen 8 waard, maar hij was netjes genoeg om hoger dan een 4 te zijn.

Overigens heb ik heel de B en bijna heel de L1 met dat paard lichtgereden waar ik moest doorzitten en hierop vaker, ook persoonlijk commentaar op gekregen van jury's, zoals ik al zei de lage cijfers waren mij niet vreemd op die onderdelen.

Overigens, excuseer mij dat ik de reglementen niet uit mijn hoofd weet, ik heb hier verder geen aandacht aan besteed tot ik dit topic tegen kwam, komt nu toevallig boven en ik noem het terloops, beetje jammer om gelijk als dom te bestempelen, dan is TS haar topic ook dom want ze kan de reglementen toch lezen? :?

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:20

Sorry, maar ja, ik vind dat wel een beetje dom. Er zijn heel veel ruiters die bar weinig kennis van de reglementen hebben, en als je ze dan wijst op hun fout, nog in discussie gaan ook. (Niet dat dat in dit geval zo is.) De jury is dan vaak de kwaaie piet die zo streng is de reglementen te handhaven, terwijl het gewoon op te zoeken is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:25

Billie1 schreef:
Overigens, excuseer mij dat ik de reglementen niet uit mijn hoofd weet, ik heb hier verder geen aandacht aan besteed tot ik dit topic tegen kwam

Nou ja, je wordt wel geacht de reglementen te kennen als je wedstrijden rijdt.
Als je een ander spel of sport speelt dan kijk je toch ook eerst wat de spelregels zijn? :)

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:53

Ik snap wel dat je de reglementen hoort te kennen, maar ik ken ze nu eenmaal niet uit m''n hoofd en deze heb ik zeker weten gemist bij het stampwerk.
Zonder dollen, ik zeur toch niet dat de jury''s allemaal rotzakken zijn? Ik kom daar nu toevallig achter en het enige wat ik zeg is "jammer''.
Dat is het zelfde als een boete krijgen in het verkeer voor het eten van een koekje achter het stuur, dat mag namelijk niet en er staat 70 euro boete voor. Ik word geacht de wet te kennen, maar dat wist ik eerst niet hoor. Kan toch gebeuren?

Verder gaat dit veel te off-topic, maar vindt het gewoon jammer, dat als ik aangeef dat ik art. 127 lid 1 van het dressuurreglement blijkbaar niet (her)kende, ik gelijk maar dom ben.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:55

Hoho, ik zeg niet dat je dom bent, maar dat ik het dom vind dat de reglementen zo slecht gelezen worden.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:56

Point taken, laten we het hier maar verder bij laten.
Ik vergeet deze nooit meer in ieder geval :-)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:57

Nee, dat denk ik ook niet. :D