Jaarling bang van vreemden (vooral mannen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Jaarling bang van vreemden (vooral mannen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 23:12

Mijn Welsh A hengstje van net een jaar oud is bang van vreemden, en dan vooral van mannen.

Ik heb hem een maand of 2 geleden gekregen als gezelschap voor mijn shet, mijn grote paard is naar een pensionstalling gegaan en mijn kleintje moest een maatje hebben. Simba kwam van een handelaar en zijn voorgeschiedenis is onbekend, we weten de afstamming en de fokker maar we weten niet waar hij ondertussen geweest is. Hij was op dat moment 10 maanden oud. Mijn mama, die graag paarden ziet maar zelf nooit de kans had gehad om er een te nemen, had via een kennis gehoord dat die handelaar zo'n leuk veulen staan had en was gaan kijken. Zij heeft als kind thuis paarden gehad maar daarna nooit meer, ze ziet ze wel graag maar heeft niet zo veel ervaring ermee. Ze heeft dat veulen dus gekocht voor bij mijn shet, zij gaat wel elke dag langs voor een knuffel en ze geeft ze wat hooi, maar het echte verzorgen doe ik.

Hij was in het begin al heel schuw, we konden hem niet altijd even makkelijk vangen en hebben dan ook met veel geduld en boterhammen zijn vertrouwen moeten winnen. Tegenwoordig kunnen we hem overal aanraken, zijn hoefjes oppakken en zelfs met hem gaan wandelen langs de weg. Alleen kunnen we niets met hem beginnen als er vreemden in de buurt zijn. Hij begint enorm te stressen, het ene moment probeert hij zich los te trekken en het volgende moment kruipt hij weg in een hoekje en sluit hij zich volledig af. We denken dus dat er iets moet gebeurd zijn maar we weten niet wat.

Opvallend is wel dat hij in het bijzonder enorm schrik heeft van mannen. We proberen hem te laten wennen door af en toe mijn broer mee te nemen, of de buurman komt de pony's water geven, maar tot nu toe nog geen verbetering. Van vrouwen heeft hij soms ook wel veel schrik, maar alleen als ze te direct op hem afgaan of hem onmiddellijk willen vangen (de dierenarts bijvoorbeeld)

Probleem is nu vooral bekappen en inenten. De hoefsmid is eenmaal geweest omdat zijn hoeven veel te lang waren toen hij aankwam, maar dat werd een groot gevecht. Na het 3e been ofzo viel hij ineens stil en reageerde hij gewoon niet meer, hij kroop weg in een hoekje met zijn hoofd naar beneden alsof hij echt heel bang was. Daarna ben ik 2 weken niet in zijn buurt kunnen komen, maar het was echt dringend nodig dus ik had niet echt veel keuze. Ondertussen is het weer tijd voor de smid, en moet hij ook zijn inentingen krijgen (hij is nooit ingeënt geweest)
De dierenarts kwam vandaag om zijn papieren in orde te doen, maar ze kon dus opnieuw echt niet bij hem komen. Ik heb zelf zijn chip gescand maar we konden hem dus niet inenten.

Wat kan ik nu het beste doen? Gewoon wachten met bekappen en inenten? Of het toch doen met het idee van 'hij moet er maar aan wennen' ? Of op een of andere manier zelf die inentingen proberen te geven met aanwijzingen van de dierenarts? Verdoven voor de smid komt? Zelf een cursus bekappen volgen zodat ik nog een jaartje kan wachten met de smid? Ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken aangezien het voor mij ook de eerste keer is dat ik dit probleem heb, ik heb wel wat ervaring met 'probleempaarden' door mijn arabiertje dat zeer angstig was voor allerlei dingen, maar ik vind dit veel moeilijker omdat ik er niet in slaag zijn vertrouwen te winnen. Hij komt wel hinnikend op mij af als ik aankom op de wei, maar als ik iets te snel dichterbij kom vlucht hij toch nog weg. Kan ik hem het beste tijd geven, of is dit iets waar we gewoon door moeten?

tamary

Re: Jaarling bang van vreemden (vooral mannen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:27

Je bent verder dan ik in 2 maanden, maar opsluiten is hier lastig. Voor de voetjes kan meer op het harde lopen ook helpen met afslijten.

Aan vreemden laten wennen die dan meteen binnen 5-30 min. allerlei enge dingen willen als voetjes optillen (en dus niet weg kunnen) of die met grote dingen lopen te zwaaien en ook nog eens raar ruiken is in dit geval veel te snel. Niet teveel willen, als je smid/DA/etc. de keren dat ze toch moeten komen voor de andere pony deze even wat lekkers geven en misschien even plekken waar ze zijn moeten kunnen aanraken (als pony dat al aan kan) is het even zat. Je kan je smid vragen om instructie zodat je zelf kan beginnen met vijlen.

Wat ik hier ook doe is pony laten kiezen : of brokjes en mens die aan je prutst of geen brokjes. Brokjes zijn leuker dan ik eng ben en ik stop altijd voordat de emmer leeg is (en hij rustig staat te eten). Ik gebruik wel een vaste emmer voor hem en die kent hij inmiddels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:31

Er hoeft niets gebeurd te zijn.
Ik heb ook zo'n stresskip en die is echt 100% goed behandeld geweest.
Met 2 jaar kon er nog geen vreemde of man bij in de buurt komen.
Uiteindelijk is hij een paar maanden iedere dag door een man uit een emmer aan de hand gevoerd op de wei. De eerste week kwam hij niet eens in de buurt maar nu is hij helemaal gek op mannen die hij een jaar geleden nog zijn stal uit zou meppen. Oefenen dus.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:33

Mijn shet was ook banger voor mijn man dan voor mij. Wat ik deed, is: shet vangen, touwtje aan mijn man geven en hem de shet laten mee nemen naar paddock of weiland. Ik liep dan mee met het paard.
Mijn man gaf dan de shet een brokje en deed het halster af. Zo associeerde ze mijn man alleen met leuke dingen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:36

Kom op het is een A ponytje, die kun je toch wel klem zetten? Dan is hij zo geent en bekapt.
Wij hebben ook een A hengstje (inmiddels 3) was ook erg angstig altijd, begint nu wat minder te worden. Gewoon elke dag pakken, en niet miepen over trauma's en 'dat hij als hij jou wel vertrouwd vanzelf gaat komen'. Hij heeft gewoon te luisteren en als jij eerlijk bent en beloont als nodig is, gaat hij vanzelf snappen dat er niks aan de hand is. kan weken duren kan jaren duren. Als hij dit op zijn 4/5 nog heeft denk ik dat je er een andere oplossing voor moet zoeken maar zover is het nog niet, dus gewoon doorpakken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:36

Oefenen, eerst zal het paard vertrouwen moeten hebben in jouw. Pas daarna kun je andere introduceren met jouw erbij en dan gewoon heel simpel beginnen laat vreemde hem iets lekkers geven, gewoon alleen dat en niet meer. De aanwezigheid zal toch een kwestie van gewenning zijn.
Ik zou niet direct denken dat er iets gebeurt is. Mannen zijn van zichzelf al krachtiger en vrouw is vaak wat zachtaardiger in hun voorkomen, wat dus voor een onzeker en wantrouwend paard erg angstig kan zijn zeker als deze mensen ook nog vanalles willen terwijl hij ze niet vertrouwd. Zoals met het bekappen. Zelfde met een DA die zijn vaak toch wel zelfverzekerd en kan ook te krachtig zijn in hun houding waarvan het paard weer wantrouwend wordt.
Mijn paard een 5 jarige die is ook vrij eenkennig en zeker mannen zijn niet helemaal haar favoriet maar vreemde in het algemeen kan ze ook erg apart op reageren en zich afsluiten. Met haar is nooit iets naars gebeurd dat is gewoon haar karakter zij is ook totaal anders als ik met haar alleen ben of als er mensen bij staan, als ik alleen ben is ze relax maar komt er iemand bij staan is ze vaak toch een stuk alerter. Nu niet dat ze helemaal de pan uitflipt maar je merkt wel dat het geen allemansvriend is.
Dus stapje voor stapje. Tja wat te doen met de enting en bekappen ik denk dat je het gewoon nog even wat tijd moet geven eventueel begeleiding erbij om jouw te helpen hoe je dingen het beste aanpakt. Het is moeilijk dit over internet te zeggen zeker omdat het nog een jong beestje is moet je rekening houden dat hun concentratie nog niet erg lang is en je er niets mee opgaat schieten om dagelijks een half uur/ drie kwartier te oefenen. Hoe vaker en korter hoe beter. Hoe het dus kort en leuk. Dus laat je broer bv 3 per het paard iets lekker geven en meer niet. In het begin zul je er wel zelf bij moeten zijn maar ze moet positieve ervaringen krijgen met mensen die ze niet goed vertrouwd. Als een paard eenmaal in de stress zit leert het paard niets meer.
Maar ook moet je grenzen kunnen aangeven en vooral zelf van dingen geen probleem gaan maken. Want ook jij al begeleider brengt heel veel over als jij al denkt onee he de DA komt kun je al een slechte invloed inbrengen. Je moet het simpel houden en niet te veel gaan em hoe zeg je dat gewoon doen wat je wil en er geen probleem van maken want dan maak je het alleen maar erger.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:21

Het kan zijn dat er iets mee gebeurd is, maar het kan ook gewoon de aard van het paard zijn. De speciale angst voor mannen komt mss voort uit het feit dat een hoefsmid meestal een man is, en iemand met weinig geduld.

Wat kan helpen:
Leg een strikte dagelijkse routine vast, het liefst van 1 persoon die de verzorging doet en ev. een andere persoon die ook af en toe iets bij het paard doet.
Overhaast NIETS. Als ik het goed begrijp is het paard die keer met de hoefsmid geestelijk ingestort omdat het allemaal haastig is gedaan. Probeer wat naar je paard te luisteren en rekening met hem te houden. Zet hem indien mogelijk samen met een ander paard op de wei.
Het zal nu meer tijd kosten om het vertrouwen te winnen dan daarvoor. Als de dierenarts vind dat het echt nodig is de inentingen te geven, dan vraag je het best een keer na of de intramusculaire inentingen (in de spieren) door jou gegeven kunnen worden op een moment dat het paard niet gestressd is. Daar is eig niets moeilijk aan. Ontwormen zou ik de eerst volgende tijd niet doen en bekappen ook proberen uit te stellen.
Als het paard zich op zijn gemak begint te voelen kan je beginnen met dingen vragen zoals voetje geven. Bouw dit langzaam op.
Probeer zo mogelijk de eerste maand strikt je routine te volgen en er hooguit 2 mensen bij te laten (jezelf en iemand anders). Ga vaak maar kort naar je paard. Het best is een routine van 3-5 keer per dag op vaste tijdstippen bij je paard te komen, waarbij je 1 keer per dag iemand anders naar het paard laat gaan. Maar alles op vaste tijdstippen.
Het paard zal zich dan stilaan beginnen veilig voelen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 23:13

colette_007 schreef:
Kom op het is een A ponytje, die kun je toch wel klem zetten?

Dat is het juist, dat wil ik niet zomaar doen. Zoals jensvl zegt is het ponytje de vorige keer bij de hoefsmid echt ingestort, en wil ik hem dat niet opnieuw aandoen. Ik had de smid laten komen omdat het echt dringend was, en ik wist ook niet dat hij zo zou reageren. Maar zoals het toen is gegaan, dat wil ik niet opnieuw doen.

Ontwormen lukt wel gemakkelijk omdat ik dit zelf kan doen, net als poetsen of inspuiten met vliegenspray. Voetjes uitkrabben is ook geen probleem. Hij is helemaal geen bange of nerveuze pony, hij gaat gewoon mee op straat wandelen en heeft van niets schrik (korte stukjes uiteraard, gezien zijn leeftijd maken we een ommetje van max. 10 min), hij loopt zo langs auto's, vrachtwagens en zelfs een keer een boot :)
Het hangt er inderdaad enorm van af hoe mensen hem benaderen, laatst kwam een omatje met haar kleindochtertje langs en vroegen ze of ze hem even mocht aaien. Ik dacht eerlijk gezegd niet dat hij dit zou toelaten, maar zowel het kleine meisje als haar oma waren heel rustig en niet te direct, en zij mochten hem dus wel aaien. Ik denk dat jensvl gelijk heeft, dat hij niet specifiek bang is voor mannen, maar gewoon voor mensen met weinig geduld. Ik weet zeker dat het wel goedkomt, maar ik zit gewoon een beetje met het probleem hoe ik het nu op dit moment best kan aanpakken.

Wat de inentingen betreft zal ik dit eens aan een andere dierenarts vragen, of ik het eventueel zelf kan doen als ze uitlegt hoe het moet. Of het eigenlijk echt wel zo dringend is. Bekappen laat ik maar even voor wat het is, ook al is het eigenlijk wel nodig omdat zijn stand nog moet gecorrigeerd worden, zijn hoeven waren helemaal omgekruld toen hij aankwam. Ik zou toch deze zomer enkele weken met een hoefsmid meelopen (ik werk regelmatig met hoefbevangen shetlanders en wil me wat meer verdiepen in hoefverzorging) dus wie weet kan hij me ook begeleiden terwijl ik het zelf doe.

Ik kan dus het beste proberen zo weinig mogelijk te overhaasten? Intussen zijn we al met 4 mensen die hij vertrouwt, kan ik het beste met diezelfde mensen verder werken of af en toe iemand nieuw meebrengen?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:35

Inderdaad. Neem voor alles rustig de tijd. Als hij 4 mensen vertrouwt is het goed deze alle vier op te nemen in de routine, en voor een maand een zelf gekozen routine met die 4 mensen op te bouwen.
Zoiets als jij 2 keer per dag naar het paard en de andere 3 mensen 1 keer per dag, en alles op vaste tijdstippen. Hou deze routine een maand vol en breng dan eens iemand mee die hij niet kent.
Kijk hoe hij daarop reageert. Luister naar je paard. Als hij je laat merken dat hij er nog niet klaar voor is, dan zet je geen extra druk (een beetje aanmoediging als het paard twijfelt kan echter geen kwaad), maar laat je de persoon gewoon weer weg gaan. Hou dan de routine nog een tweetal weken vol, maar breng om de dag 1 keer iemand onbekend (voor het paard) mee.
Ik vermoed dat je na die maand of anderhalve maand de routine stilaan kan verbreken.
Doe dat rustig aan. Hoe je die het best doorbreekt, is afhankelijk van hoe het paard op alles reageert, en kan jij dus het beste bepalen.
Veel succes nog :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:28

ik zie het wel vaker dat jonge dieren wat bang zijn voor vreemde mannen.
vaak zijn ook net de hoefsmid of de dierenarts man hé? ;)

veel geduld hebben en wat wel helpt is ervoor zorgen dat je zo vaak mogelijk een man meeneemt die hem eventueel wat lekkers aan biedt.
de liefde van een bang paard gaat toch wel dor de maag!
dus man mee,en inderdaad dan eerst een en dezelfde persoon.
die moet zich niet al te groot maken,desnoods op hurken gaan zitten en niks forceren!
laat die man het dier wat eten aanbieden eventueel even laten ruiken en weer weggaan.
zo steeds een stapje verder gaan.
op een gegeven moment komt het dan wel goed,maar dus niks gaan forceren!

en je kunt als er toch geënt of bekapt moet worden best wel iets bij de dierenarts halen waardoor hij wat suf word.
is echt niks mis mee en het helpt wel :j

Barcoootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:33

wij hebben op stal ook een paard dat alleen bang is voor mannen. wij proberen hem er zoveel mogelijk aan laten wennen, en het gaat ook elke keer een stuk beter. De smit kan hem nu pakken. misschien is het door de artsen en hoefsmeden?