Waarom weeft deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Waarom weeft deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 17:54

Hallo,

Ik zit nu al een tijdje met een vraagje!
Bij ons op de ponyclub staat een merrie die, vooral 's winters, vaak weeft. Zij is een +- 13 jarige EV merrie, die in wel meerdere dingen een beetje... gek is. Wel lief :D Ze wordt sinds kort ook weer gereden, werd eigenlijk de laatste jaren meer als fokmerrie gebruikt.

Nu zullen jullie wel denken; Naar buiten met die knol!

Probleem is dat ze zowel zomers als 's winters 24/7 buitenstaat, ze wordt alleen even in een stal van 3 bij 6 opgesloten om rustig haar slobbertje op te eten zonder geterroriseert te worden door haar 3 jarige dochter :=

Waarom weeft ze dan? Ze staat met 3 andere merrie's en heeft 's winters ook contact met 2 jaarling ruintjes (haar zoon en diens halfbroertje) ze kan het hartstikke goed vinden met alledrie de merrie's, is de leider. Ook trekt ze regelmatig een sprintje, beweegt dus ook genoeg. Verveelt ze zich? Wil ze aandacht? Eten? Ze krijgen 's winters 3 keer per dag grote portie hooi en 's avonds nog SP slobber.

Zomers doet ze het niet of nauwelijks, behalve tegen het najaar als we weer bij gaan voeren dan staat ze rond etenstijd ook bij het hek te weven.

Wie kan deze vraag beantwoorden *\o/* ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:24

Het zou ook aangeleerd gedrag kunnen zijn. Dus iets wat ze in de jonge jaren deed bij bepaalde situatie's, stress of verveeld. En dat nog steeds er zo inzit. Vooral om dat je zegt dat ze dit vooral rond etenstijd doet, kan een vorm van stress/ongeduld zijn.

Ladyloe

Re: Waarom weeft deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:17

Ongeduld denk ik..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:22

Ik denk ook aangeleerd gedrag. Het weven wordt nu natuurlijk elke keer beloont met eten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 19:39

Ladyloe schreef:
Ongeduld denk ik..

:j Ze krijgt natuurlijk wel iedere keer aandacht/eten als ze dat doet! Dus dan zou het wel aangeleerd zijn ja.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:42

Het is inderdaad een gewoonte geworden lijkt mij :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:44

En stress..daardoor doen ze het ook..mischien betekent het even op stal staan veel stress voor haar waardoor ze het uit in het weven..

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:51

Ik ken deze merrie ook en stress is het absoluut niet. Het is gewoon ongeduld, wanneer ze weeft "heeft ze honger" dus krijgt ze eten. Een ongeduld dat aangeleerd is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 22:03

Elisa2 schreef:
En stress..daardoor doen ze het ook..mischien betekent het even op stal staan veel stress voor haar waardoor ze het uit in het weven..

Nouja stress lijkt me niet echt dat ze heeft... hooguit 10 minuutjes per dag in een grote stal om je emmer leeg te eten lijkt me niet echt stressvol := Ook gebeurt dat niet eens iedere dag. Ik denk dan inderdaad dat het aangeleerd is, maar kun je dit ook weer afleren? Echt goed voor de beentjes lijkt me het niet?

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:07

Een stukje uit mijn thesis:
Stereotypieën, bij paarden beter gekend als stalondeugden, wijzen erop dat het dier ooit in een situatie heeft gezeten waarin zijn welzijn werd verstoord. Een bepaalde stressituatie heeft ervoor gezorgd dat het dier afwijkend gedrag heeft ontwikkeld. Dankzij dit gedrag leert het dier 'copen' of omgaan met de omgeving waarin het zich niet goed voelt omdat het zijn natuurlijk gedrag niet voldoende kan vertonen. Zelfs als deze stresserende stimulus wordt weggehaald, is de kans groot dat het dier het gedrag zal blijven vertonen. Er werd een gewoonte ontwikkeld waardoor het gedrag ook zal vertoond worden buiten de context waar het zich ontwikkelde (Mason et al., 2007). Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat stereotyperende dieren zich beter zullen voelen omdat het herhalen van bepaald gedrag een kalmerend effect heeft of omdat het gedrag het natuurlijke gedragspatroon waartoe de dieren gemotiveerd zijn vervangt (Mason & Latham, 2004). Nertsen die stereotiep gedrag vertonen hebben een lager cortisolniveau en vertonen minder angstig gedrag (Jeppesen et al., 2003). Bij paarden vond men dat de hartslag significant daalde wanneer ze begonnen met windzuigen of kribbebijten. Hieruit blijkt dat stereotiep gedrag een kalmerend effect heeft. Het belemmeren van deze gedragingen is daarom niet aanvaardbaar (Minero et al., 1999).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:33

Ladyloe schreef:
Ik ken deze merrie ook en stress is het absoluut niet. Het is gewoon ongeduld, wanneer ze weeft "heeft ze honger" dus krijgt ze eten. Een ongeduld dat aangeleerd is.

Ongeduld is ook een vorm van stress.