Hopelijk heeft hij nu meer respect gekregen voor mij!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saars

Hopelijk heeft hij nu meer respect gekregen voor mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:53

Hallo iedereen!
Misschien kennen sommige bokkers me nog wel van het topic vorig jaar, dat me heel veel tips heeft opgeleverd, maar toch ook wel heel confronterend voor me was.
Geen respect meer...

Dat was inderdaad ons ultieme dieptepunt. Ik zag in dat ik te lief was, te vergevend. Ik ben zo enorm blij met de kansen die ik krijg met dit verzorgpaard, dat ik maar een beetje aanmodderde...
Mijn zelfvertrouwen kreeg een flinke duw. Om eerlijk te zijn gaf het topic er nog ééntje bij. Maar aan de andere kant ging ik wel nadenken.

En vanaf nu staat Donatello weer 24 op 24 in zijn geliefde zomerweide. Ik had er al het hele voorjaar voor gevreesd en stiekem gehoopt dat de iets kleinere weide nog prachtig gras zou blijven geven :') Natuurlijk was dat niet het geval, waarom is de zomerweide er anders :)

De hele winter is hij ontzettend lief geweest. Hij kwam altijd met plezier uit de weide voor een ritje, leek het wel. Met mooi weer toch iets minder, maar weglopen heeft hij niet gedaan en eens we vertrokken waren was alles prima voor hem.
Ik werkte ook zoveel mogelijk aan de verhouding tussen ons. Ik moest weer baasje worden. En dat is me grotendeels gelukt. Van een paard dat niet eens een kruisje wilde springen voor me, zijn we nu onze allereerste foutloze jumping voorbij... Met veel hulp en lessen. Ik ben ongelooflijk trots op hem. Ik ben strenger geworden.

Nu moet ik dit dus doorvoeren naar de zomerweide.

Het kwam allemaal erg ongelegen. Ik kreeg, net op de dag dat ik springles had, een berichtje dat de paarden van weide waren verzet. Oei. Ik wilde het deze zomer anders aanpakken. Eerst enkele keren gaan om te poetsen en dan terug in de weide, of even een appel geven. Maar nu had ik les, dus ik moest hem er toch uit gaan plukken. Zou dat een invloed hebben op zijn verdere gedrag? Of denkt hij niet zo?

Ik heb heel erg lang getwijfeld. Maar ik besloot er het beste van te maken. Doen alsof ik het verschil niet merkte.
Maar toen ik eenmaal in de weide stond en Donatello al een gekke sprong naar achter maakte toen ik de wei nog niet eens was binnengegaan, moest ik toch even slikken. Ik stond te trillen op mijn benen van de stress, om weer in die weide te staan. Alles wat er gebeurd was, kwam zo duidelijk terug... :n
Maar... Donatello liep niet weg. Sorry, maar hij kreeg er een snoepje voor, ik was ook zo blij! :o
Toen natuurlijk een zware les gehad (hoe kan het ook anders :x Maar het ging ook wel érg goed!). We zijn tot 95 cm gegaan en ik bleef toch wel streng voor hem. Ik vroeg me af of ik daar goed aan deed of niet, want ik weet het nog altijd niet goed. Wat denken jullie?
Op de heenweg enkel wat hinniken op zoek naar zijn vriendinnetje. Op de terugweg besloot ik het erop te wagen: op stal, waar normaal het vriendinnetje staat, afzadelen (anders moet ik in de weide opzadelen en al mijn gerief met de fiets terugbrengen en da's niet zo veilig!). Hij was een beetje zenuwachtig maar nog steeds erg lief.
Daarna halster aan en te voet naar de weide. Daar had hij weer zijn typische bui... Hij kwam steeds enorm dicht lopen of liep me droogjes voorbij. Dit is de enige situatie waarin hij dat doet. Ik besloot dat ik niet bang mocht worden voor tenenverlies en bleef streng. Ik bleef hem consequent achteruit zetten of zwaaien met het halstertouw. Wat kan ik nog meer, of beter, doen? De tweede helft van de wandeling ging met een los teugeltje! :D
In de weide was hij meteen weg naar het vriendinnetje.
Toen ben ik hem nog een appeltje gaan geven en ook nu bleef hij staan! :) (terwijl het normaal: 'Niet wéér!' is).

Ik ben nog steeds erg nerveus... Ik heb nu een zware examenperiode dus Donatello wordt maar één keer per week gereden de komende 3 weken. Daarna neem ik het natuurlijk terug op. Woensdag ga ik even borstelen en terug weg. Is dat een goed idee?

Duimen jullie mee deze zomer? Hebben jullie nog tips voor mij om zijn respect voor mij te behouden?

Ik zal dit topic gebruiken voor mijn vooruitgang... En hopelijk niet te veel voor mijn problemen!

Bedankt voor het lezen! (En reageren!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:57

Wat goed van je dat je het toch doet. Probeer geduldig te blijven, er zal ook een keer komen dat hij niet wilt komen of vervelend is, maar denk dan goed na wat je het beste kunt doen, en blijf rustig en vooral geduldig!

Succes!!!!!

Brice

Re: Hopelijk heeft hij nu meer respect gekregen voor mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:31

Dat ziet er goed uit. Ik denk dat het een zeer goed idee is om af en toe eens op de weide te gaan met een appeltje of een ander snoepje, zonder hem er van te halen. Quality time ;D. Hoe meer ze je gaan kennen en hoe duidelijker jij grenzen stelt, hoe meer respect hij toont.
Inderdaad, veel succes toegewenst! :)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 22:51

Dankjewel jullie twee! Dat doet me echt superveel goed!
Want ik ben echt een stressbeest, ik was zelfs zenuwachtig om reacties te komen lezen 8)7

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 16:09

Hallo iedereen!

Ik dacht even dat het weer slechter zou gaan met ons...
Donatello heeft in een slechte bui op mijn voet gestaan (nu 3 weken terug) en ik voel het nog steeds wel wat...
Maar ik heb niet opgegeven!
Ik ben hem blijven bezoekjes brengen, appeltje, gewoon kriebels op zijn schoft en zijn borst (daar krijgt hij een trillipje en heel spastische hoofdbewegingen van, echt schattig <3 )...
En de laatste tijd gaat het véél beter!

Hij komt steeds vaker naar me toe gewandeld (iets wat hij zelfs in de winterweide niet meer deed, daar bleef hij gewoon staan!) en heel soms krijg ik zelfs een hinnik (zoals hij in de winter doet als hij nog op stal staat 's morgens!).
Ik ben zo blij!

Als hij op me af komt wandelen is hij wel nog wat wantrouwig. Dan lijkt hij aanstalten te willen maken om weg te lopen. Dan probeer ik rustig te blijven en ik blijf gewoon tegen hem babbelen. Hij wandelt dan meestal traagjes een paar meter weg. Als ik dan zijn naam roep, komt hij terug voor meer aaitjes en kriebels!

Begrijpen jullie dat nu? Hihi, ik ben allleszins héél erg blij! Ik kan nu zelfs weer gewoon met halster rijden (door omstandigheden, wond op verkeerde plaats voor hoofdstel) en zonder zadel galopperen, wat ik jarenlang niet heb gedurfd (door een val)!

Meer updates volgen en een fotootje of twee^^

Extensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:51

Wat fijn dat het nu goed gaat! Ik ben nieuw, dus geen idee wat er eerder aan de hand was, maar het is mooi om te horen dat mensen zich moeite doen om een band (opnieuw) op te bouwen!

Succes!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 11:06

Bedankt, Extensa! Ik ben met niets anders bezig!
Ik ben vanmorgen ook even zomaar langs gegaan en hij lag nog neer. Ik dacht, dit moet ik op foto hebben maar hij rolde nog even, stond recht en draafde naar me toe. Dit is weer een nieuwe grens die we overschreden hebben!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:22

Goed hoor!
Je hebt al echt heel wat bereikt, het lijkt misschien maar een beetje, maar als je eenmaal die eerste stap hebt gezet kan het alleen maar beter worden!
Wees niet teleurgesteld als iets weer even niet gaat, let gewoon telkens op of er verandering is bij je aanpak, gaat het beter weet je dat je op de goede weg zit.
En zo kan het ook weer eens wat minder gaan, maar dan probeer je iets anders.
Ervaring is gewoon makkelijk, ik heb dat inmiddels wel, daar wordt je gewoon zekerder van, dus dat zal jij ook steeds meer krijgen.
Succes!

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:34

Wat leuk om dit te lezen, ik word er zelf ook helemaal blij van :D
Ga zo door!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 20:12

Dankjewel voor de reacties!
Ik ben blij dat je dat zegt, Miranda, want het gaat net wat minder goed...
Voor het eerst deze maand is hij weer weggegaloppeerd als ik met het halster aan kwam lopen... Heel erg jammer... Ik voelde me die dag al niet goed (door een ruzie) dus ik hoop dat het daaraan ligt. Maar het breekt nog altijd iets in me.
Ik had mezelf beloofd niet op te geven en ondanks de tranen ben ik blijven proberen en na 3 keer weglopen bleef hij braaf stilstaan...
Hij heeft veel minder zin om te gaan rijden doordat hij erg veel last heeft van de dazen, dat is het ook wel een beetje...
Maar ik kom het vaakst gewoon om te knuffelen of iets lekkers te geven!
We zien wel hoe het loopt. Ik ga hem toch weer wat harder in het werk zetten...

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 11:02

En de laatste twee keren ging het weer redelijk, gisteren kwam hij zelfs weer aanwandelen, ik ben echt blij!
En het was nog wel voor een springles (we komen van een paard dat NIET sprong) en hij heeft geen één keer geweigerd!
TROTS!

Benitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:17

Je zou altijd nog kunnen proberen om soms voor of na het poetsen je paard aan een lang halstertouw rondjes te laten lopen waarbij hij die afstand tot jou moet bewaren. Op jouw teken moet hij dan stilstaan en probeer 'm ook op jouw teken een paar stappen achteruit te laten zetten. Het is altijd gemakkelijk als een paard sneller halthoud als je er naast loopt.

Verder zou ik niet te veel inzitten over kleine veranderingen zoals de wei. Je maakt jezelf al gauw zenuwachtig om iets wat misschien helemaal niet nodig is. En dat kun je weer overbrengen op je paard.
Succes ermee :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:28

dat lijkt de goede kant op te gaan! super van je, maar weet dat er nog dagen gaan zijn dat hij geen zin heeft om te komen of hij je voorbij gaat, gewoon consequent blijven. Het zijn nu eenmaal dieren, das elke dag weer anders, dus laat je daardoor niet ontmoedigen.
Wat ik mijn paarden leer in de weide is dat als ze weg lopen, ze moeten blijven lopen. Ik doe hen dan lopen tot ze bereid zijn bij me te komen. Niet jagen, maar gewoon zorgen dat ze in draf of alop blijven op jouw commando, tot ze het moe zijn. Meestal hebben ze dat na een paar keer wel door en komen ze wel. Doen ze het niet is het dan voldoende hen te laten lopen en dan weten ze het terug.
Maar ik geef vaak ook wel een beloning als ik hen uit de weide haal :j

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:27

Klinkt allemaal erg positief, ik heb niet alles gelezen in het andere topic, maar hopelijk wordt het zoals het hoort. :D

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 23:39

Benitaa: die dingen kan hij perfect... Eens ik hem gevangen heb! Ik heb daar veel op geoefend en als hij eenmaal naast me loopt is het een pareltje... Raar beest!
Feria: die techniek heb ik vorig jaar ook geprobeerd. Het werd er jammer genoeg enkel erger door. Hij ging sneller en verder weglopen en kwam uiteindelijk die dag gewoon niet meer. Zo van, ik moet dus lopen? Ik zal lopen! Arme ik :')
Bedankt Ferretery_GF, ik werk er constant aan!
Vandaag ook weer redelijk goed, hij kwam afgewandeld, wat twijfelend, maar hij stond stil zonder aanstalten te maken om weg te lopen!

Nu heb ik ook iets anders gevonden. Na het rijden laat ik hem eerst in de weide en loop daarna pas aan met zijn vliegendeken (het is sowieso een beetje moeilijk in mijn situatie om hem eerst vast te zetten aan een halster en dan pas op de weide te laten).
Dan loopt hij soms een paar keer weg (alsof ik hem nog eens zou willen rijden, sufkop dat het is :+ )
en als hij blijft staan krijgt hij een stukje hard brood (vindt hij echt heerlijk) en kan ik rustig zijn deken omdoen :)
Ook haal ik 'm nog steeds even bij me voor wat aaitjes en dan terug de weide op.
Maar ik begin wel stilaan wat meer op te bouwen. Hij loopt dan misschien wel wat vaker weg, maar het moet toch ooit eens!