druk druk in die inrijpiste

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

druk druk in die inrijpiste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 17:56

Elke keer weer heb er toch weer wat problemen mee... Het inrijden gebeurt meestal in een hal, of buiten op een zandpiste met beperkte afmetingen. Als er dan twee ringen zijn, is het er behoorlijk druk. Ik heb dan echt moeite om correct los te rijden, ik kijk rond en probeer de voorrangen juist te geven, niemand in de weg te rijden, ... Ik kom zelden aan de normale losrijprocedure die ik thuis heb, en zo nu en dan eens de handrem optrekken om een botsing te voorkomen is niet bevorderlijk voor de soepelheid.

Hoe rijden jullie los in een zee van andere paarden en ruiters??

Angela

Re: druk druk in die inrijpiste

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:00

Kijk niet naar de ruiters, maar kijk naar de gaten ertussen. Je zult zien: er is meer gat als dat er ruiters zijn. Natuurlijk niet ideaal om je figuren helemaal netjes te kunnen maken, maar wat mij betreft is er voldoende ruimte over om wel te kunnen rijden. Maar misschien scheelt het dat ik naast mijn privelessen ook nog altijd in groepslessen (tot 8 ruiters op 20 bij 40) rij. Dan ben je het toch een beetje gewend om op de gaten te rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:46

Mijn paard was altijd ontzettend bang voor andere paarden, zo erg dat ik zelfs een tijd thuis alvast losreed.. Dan was ie los en kon ik hem op de wedstrijd nog even oppakken en dan de ring in. Dan was ie wel ontspannen. Op een gegeven moment ging het beter en reed ik wel gewoon op de wedstrijd los, maar ik zocht altijd een rustig hoekje uit. Op de parkeervelden bijvoorbeeld :+

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:51

als springruiters inrijden gebeurt altijd in 1 richting. Is dat niet zo bij dressuurruiters?

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:55

Dakario schreef:
als springruiters inrijden gebeurt altijd in 1 richting. Is dat niet zo bij dressuurruiters?

Nee helaas niet... En steeds vaker rijden de paardenruiters bij de pony's in,
Ik kan me daar echt dood aan ergeren, want mijn pony is bang voor andere paarden, dan heb ik de hele tijd een hoofd in mn gezicht -O-

Anoniem

Dakario schreef:

Nee de gemiddelde dressuurruiter rijdt zelfs met oogkleppen op :+ Overigens wel blij dat je wel alle kanten op kan rijden ;)

Nibbit

Gelukkig niet Dakario ;) Ik vraag me altijd al af hoe de springruiters het voor elkaar krijgen als ze niet af en toe van hand kunnen veranderen of figuren kunnen rijden om het paard losser te krijgen.
KNHS heeft wel richtlijnen over het losrijterrein, maar daar staat geloof ik niet veel meer in dan dat het minimaal 15x30 meter moet zijn en veilige bodem

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:44

gewoon op grote terreinen starten..dan heb je zeeen van plek...(vroeger lagen er wel 20 ringen uit....)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:27

Dakario schreef:

Dit is ook niet waar hoor, ik rij als springruiter links en rechtsom los. In het parcours moet je ook links en rechtsom.

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:53

Ik heb er ook altijd grote moeite mee! Maar goed, al doende leert men!

Wat ik vooral erg jammer vind, is dat sommige ruiters de voorrangsregels niet lijken te kennen. Als ik iemand tegemoet rijd; pas ik automatisch de voorrangsregels toe. Maar sommige ruiters willen dan ineens ook via de hoefslag inhalen, terwijl ze op rechts rijden :o. Achja, ook dat moet ik leren!

Van de zomer ga ik ook wat springwedstrijden rijden, maar daar zie ik wel erg tegenop. Ik moet altijd heel veel achtjes rijden om hem lekker los te maken, en dat kan dan waarschijnlijk niet. Ook heb je dan altijd nog van die troela's die gewoon vlak achter de hindernissen langs rijden, ook zo heerlijk!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 21:54

't is niet altijd makkelijk om plaats te vinden om rustig los te rijden. De parking is meestal verhard, langs de weg of langs het bos. Op een andere plaats inrijden op het wedstrijdgebeuren is niet toegelaten. Werd al verschillende keren uit de binnenpiste gegooid (was leeg) omdat de andere ruiters ook niet van dat voordeel hebben kunnen genieten (lessen van de manege of zo)

De wedstrijden hier zijn wel anders dan in Nederland, er zijn maar twee ringen (in de winter een) en het inrijterrein is een stukje er naast of een ongebruikte rijbak.

@angela, zal proberen te zoeken naar gaatjes zondag :-)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:02

Ileton schreef:
Ik heb er ook altijd grote moeite mee! Maar goed, al doende leert men!

Wat ik vooral erg jammer vind, is dat sommige ruiters de voorrangsregels niet lijken te kennen. Als ik iemand tegemoet rijd; pas ik automatisch de voorrangsregels toe. Maar sommige ruiters willen dan ineens ook via de hoefslag inhalen, terwijl ze op rechts rijden :o. Achja, ook dat moet ik leren!

Van de zomer ga ik ook wat springwedstrijden rijden, maar daar zie ik wel erg tegenop. Ik moet altijd heel veel achtjes rijden om hem lekker los te maken, en dat kan dan waarschijnlijk niet. Ook heb je dan altijd nog van die troela's die gewoon vlak achter de hindernissen langs rijden, ook zo heerlijk!

waarom kan dat niet?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:23

Ik heb weleens met een stuk of 20 ruiters los moeten rijden op een oppervlakte die ongeveer 1,5 rijbak was, niet te doen dus!

Heb zelf wel regelmatig dat ik zo gefocust ben dat ik eigenlijk totaal niet op anderen let, gelukkig ben ik daarin meestal een van de weinige dus nog nooit ongelukken gehad.. := Probeer altijd gewoon voor mezelf lekker te rijden op een kaal stukje, losstappen op een andere plek, kan me ook zo mateloos ergeren aan mensen die paard aan de hand gaan los/uitstappen op een inrijterrein.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:31

Als je een beetje controle hebt over je paard is het best te doen, zoals al gezegd werd; er is meer ruimte dan er ruiters zijn.
Met een heel jong paard is het wellicht lastiger maar als je paard al een pasje opzij kan en vrij direkte wendingen kan maken kun je overal wel tussendoor, mocht je eens iemand voor je krijgen zet je hem een pasje opzij en rijd je verder.

In de springring rijd ik ook gewoon rechtsom, het is wel opletten omdat niet iedereen het verwacht maar met een beetje creativiteit en controle kom je een heel eind.
En wat is er mis met 'troela's' die voor de hindernis langs rijden? Als je afwend om de sprong te nemen roep je toch hindernis vrij? Dan zal er niemand zijn die je in de weg staat hoor.

Het is leven en laten leven, iedereen heeft een andere techniek en elk paard heeft een andere aanpak nodig, beetje rekening houden met elkaar en er is niks aan de hand.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 01:04

Ik bedoel op wedstrijden. tijdens opwarmen rijden de ruiters altijd aan rechterkant en 1 richting.
tijdens trainingen in manege rijden we ook door elkaar. meestal let iedereen op elkaar. bv als ene voor u volte maakt dan doe ik het ook aan andere kant.

ideaal oplossing om geen botsingen te krijgen is achter elkaar rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 01:15

Ik heb het ook over wedstrijden hoor, daar gaat het topic toch over?
Achter elkaar rijden is niet haalbaar, elk paard heeft andere gangen, iedereen rijd ander tempo enz.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:14

Ik heb soms weleens het gevoel dat ik een van de weinigen in de betreffende losrijring ben die een rem en een stuur heeft := Gisteravond ook, pfff.. Er wordt gewoon afgesneden en totaal niet opgelet. Sommige mensen rijden gewoon alsof ze euro's aan het zoeken zijn voor het startgeld ofzo.

Ik probeer altijd zoveel mogelijk te anticiperen en gaten te zoeken inderdaad. Is ook nog eens handig om mijn paard los en oplettend te krijgen, ook een paar gecontroleerde noodstops zijn weleens behulpzaam voor het reactievermogen. Je moet er toch een beetje het positieve uit halen, als het zo druk is..

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 18:38

Dat bedoel ik nu juist Niobe, ik ben zo gefocust op anticiperen en in de gaten houden, dat ik er bijna mijn eigen rijden door vergeet. Als ik dan nog maar een paar minuten heb voor het mijn beurt is, besef ik dat ik lang nog niet klaar ben inrijden zoals ik het gepland had...