Ik ben sinds een aantal weken in het bezit van een geweldige 2 jarige haflinger merrie. De eerste paar dagen heeft ze alleen gestaan en was heel kalm en braaf. Omdat ik toch vind dat een paard niet alleen zou moeten staan heb ik een aantal dagen later mijn shetlander merrie opgehaald.
Sinds die dag is mijn haflinger vreselijk jaloers en onrustig. En zodra ik er iemand bij is valt ze mijn shet continu aan. Ook is ze sinds die tijd heel erg bijterig geworden naar mij toe.
Ik weet niet wat ik moet doen. Is dit een kwestie van wennen aan elkaar of zou ik mijn haf beter alleen kunnen zetten?
Of even een paar dagen een lijntje spannen tussen de haflinger en de shetlander.
_Dune_
Geplaatst: 03-06-12 21:30
Stond ze voorheen ook alleen, of in een kudde?
stoer
Geplaatst: 03-06-12 21:31
Ik denk dat jouw 2 jarige nu ook moet gaan leren wat haar plek is, jij bent de leider, dus als ze vervelend word, zet je haar terug en negeer je haar, is ze rustig beloon je dat gedrag. Als ze onderling echt gemeen en gevaarlijk worden zou ik er inderdaad een lijntje tussen spannen Als je niet in de buurt bent hoe staan ze dan in de wei? Misschien kun je dat van een afstandje ook eens observeren, daar leer je vaak een hoop van. Hoe heeft je haffie gestaan voor ze bij jou kwam?
Ik zou een lijntje spannen waar je shet onder door kan maar je merrie niet. Mocht het link worden dan kan je shet altijd zichzelf in veiligheid brengen. Jaloersigheid dat duurt wel even, mijn merrie Amber bleef een paar maanden jaloers. Gewoon duidelijk zijn dat je dat gedrag niet pikt. Waarschijnlijk gaat het wel goed als jij er niet bent.
Mijn haflinger heeft voorheen met 3 andere paarden op het land gestaan dit ging (voor zover mij verteld is) goed. Als ik van een afstandje sta te kijken laat ze de shet wel met rust. Maar ik moet haar dus wel duidelijk op haar plaats zetten als ze dit gedrag vertoond? En de jaloersigheid zal met de tijd hoogstwaarschijnlijk weer overgaan?
Ik denk het wel, je moet echt zorgen dat je nu heel consequent bezig gaat.. Ze zal sowieso haar grenzen gaan aftasten.. Ik zou ze als ze elkaar met rust laten gewoon lekker samen laten staan, als straks het nieuwe van elkaar af is zal ze ook wel iets rustiger worden.. Zelf heel duidelijk goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren, zorg er ook voor dat ze respect voor je ruimte houd, niet te dicht bij, niet opdringen Nog niet teveel met haar willen gaan doen ook, ze is nog heel jong.. Stapje achteruit oefenen, stukje om en lekker kroelen
Op het moment poets ik haar dagelijks en ga ik om de dag een stukje met haar wandelen en spelenderwijs het ho en achteruit meeneem. Voor de rest staat ze lekker de hele dag en nacht op het land