Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
carmab schreef:Als je paard niet taktzuiver is in de oefeningen hoor je daar ook een laag punt te krijgen!
.
)
mistid schreef:Ik heb wel een protocol terug gehad waarbij ik op veel drafonderdelen een 5 had en vervolgens op de draf zelf een 9.
Als jij de onderdelen uit het boekje doet, maar je paard loopt niet echt tactmatig (maar wel regelmatig) of whatever, dan zit daar inderdaad verschil in.
Ik heb ook wel eens geschreven bij een jury, meisje kwam met een goedgekeurde jonge dekhengst de baan in, er ging heel wat fout, maar er zat geweldig gangenwerk in. Dan kan je niets anders dan hoge punten kwijt.
En net andersom ook, super gereden proef, maar gangenwerk niet zo super.
_brunette schreef:Bij de beoordeling volg je het Skala. De takt is daarin het eerste punt een dus ook erg belangrijk voor het cijfer van de oefening. Als een paard onzuiver beweegt in een oefening kan het al geen voldoende meer zijn.Ik neem aan omdat je dan op de oefening wordt beoordeeld en niet op de gang. Dan kan de oefening wel in die gang zijn, maar het gaat om het geen wat wordt gevraagd.
Anne_GTI schreef:Nee, iemand kan bijv. een paard hebben met een heel goede draf maar erg slorig rijden. De drafoefeninngen kunnen dan best 5en en 6en zijn terwijl de draf zelf een 8 of een 9 oplevert.Toch hoort volgens mij het cijfer voor een gang het gemiddelde te zijn voor de gereden onderdelen in die gang. Gangen beoordelen hoeft een dressuurjury niet te doen; dat hoort in een bestgaande rubriek thuis.
Scum schreef:In de hogere klasses zie je in de stap vaak grote verschillen. In de verzameling kan een paard lateraal worden en een 4 scoren terwijl de uitgestrekte stap zuiver en voor een 8 kan zijn.Ik vind het wel een beetje vreemd. Met name de stap. Daarin rij je niet zoveel figuren. Verruimen in de stap gebeurt meestal tijdens het van hand veranderen. Kan me niet zo goed voorstellen dat je paard bijvoorbeeld tijdens het verruimen wel heel mooi taktmatig zou stappen en dan op andere momenten niet. Dus juist bij het punt voor de stap zou ik aan het eind eerder een gemiddelde verwachten, een 7 in dit geval.
Anne_GTI schreef:Toch hoort volgens mij het cijfer voor een gang het gemiddelde te zijn voor de gereden onderdelen in die gang. Gangen beoordelen hoeft een dressuurjury niet te doen; dat hoort in een bestgaande rubriek thuis.
jury schreef:tja, en twee verschillende cursusleiders willen toch echt dat je het niet goed kunnen van de contra meeneemt in de kwaliteit van de galop.
Maar ik begrijp jouw uitleg helemaal.....

KarinvdM schreef:Een paard dat galoppeert voor een 8, maar een keer omspringt in de contra krijgt van mij voor die contra een dikke onvoldoende, maar de kwaliteit van de galop wordt daar niet anders van, die blijft een 8.
Je kijkt naar de kwaliteit/zuiverheid van de gang en niet naar de dingen die in de oefeningen niet goed gingen.