Ik weet dat er al meerdere topics zijn over trailer laden, maar ik heb nog niet iets gelezen wat maar een beetje lijkt op mijn probleem..
Ik heb een 12 jarige pony merrie, die niet vaak op de trailer word geladen. Toen ze werd gebracht naar waar ze nu staat (dat is ongeveer 3,5 jaar geleden) wilde ze niet graag op de trailer, het duurde heel erg lang voor ze erop stond. Of ze daarvoor ook nog op de trailer heeft gestaan weet ik niet.
Toen is ze een keer hier ingeladen, ook toen wilde ze niet. Het duurde weer erg lang maar toen ze erop stond was het goed. (dit was door de oude eigenaresse gedaan, ik heb otje overgekocht)
Ik besloot met haar te gaan oefenen, en gek genoeg liep ze er toen zo op
We zijn een keer weggeweest, hebben meerdere keren ingeladen en ik heb nooit problemen gehad.Vorige maand zijn we weer weg gegaan, dit een jaar na haar laatste keer laden. Het inladen ging perfect, ze liep er gewoon in en knabbelde haar hooitjes onderweg op. Ze was een beetje bezweet toen ze uit de trailer kwam, ze had er een half uurtje op gestaan dus het was wel begrijpelijk dat er een beetje spanningszweet was.
Het inladen op de terugweg ging lastiger.. het duurde denk ik een kwartiertje en met een beetje geduld ging ze er toch op! Niet gestampt oid onderweg.
Vorige week ben ik naar herperduin gereden, het inladen ging al slecht, otje had er écht geen zin in maar toch heb ik haar erin gekregen, vaak opnieuw proberen en zonder longeerlijn/zweep. Alleen toen we aankwamen drupte het zweet er vanaf, ze stond te shaken op haar benen en je zag haar oogwit. Terwijl ze er maar 20 minuten op had gestaan.. Ik heb haar rustig gekalmeerd en gestapt, en toen hebben we heerlijk gereden.
Het terug inladen was een hell.. Otje deed het gewoon niet. Ze gooide haar achterhand steeds naar rechts en verder dan 2 benen op de laadklep kwam ze niet. Met geduld, met brokjes, wachtend tot ze zelf de stap zal zetten, met een zweepje achter haar bibs, met of zonder druk.. ze deed het niet. nooit.
Na 1,5 uur was ik het proberen zat, het lukte gewoon echt niet meer
we moesten 12 km naar huis stappen langs de weg.. in het donker. Ik was om half 1 weer op stal terug..we waren allebei kapot.Normaal zal ik nu niet in een lichtelijke paniek raken en even rustig bezig gaan met oefenen, maar over 4 weken ga ik op vakantie naar zeeland (2,5 uur in de trailer) en dan gaat otje mee! Alleen ik weet niet hoe ik haar nu nog veilig kan vervoeren.. ik krijg haar er niet meer op.. weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken, en al staat ze erop, ze kwam er zo bezweet en trillend af dat dit niet gezond kan zijn voor 2,5 uur!

Heeft iemand hier ervaring mee? Voor zover ik weet heeft ze tijdens die rit geen enge ervaring gehad! Het was gewoon rustig, we hebben geen file of hoge hobbels gehad ofzo.
Ik ga vanavond weer de trailer erbij pakken om te kijken hoe ze nu reageerd, maar hoe krijg ik haar binnen 4 weken over die angst heen?
die liep er zonder twijfel op en heeft haar aangemoedigd met zachte hinnikjes!