verschrikkelijk lompe tinker!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

verschrikkelijk lompe tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 00:29

Hoi allemaal..
We hebben weer een aankoop gedaan hoor :') Tinker merrie 3 jaar.

Eergister was het dan zo ver. Ik mocht mijn nieuwe paard op gaan halen. Helemaal leuk natuurlijk! Begon al dat ze de hele trailer af begon te breken.. Nu staat ze 24/7 in de wei met andere paarden ( 4 hec) om over te scharrelen met zn alle.

Nu ben ik haar in deze 2 dagen al spuug en spuug zat.
Ze is nu 3 (!!!) keer. Expres vol op mijn voet gesprongen. Zonder te schrikken oid. Als ik sta te poetsen gooit ze ineens haar voorbeen opzij om vervolgens vol boven op je voet te belanden -O- en gericht! Dit 2 x in nog geen 15 min gister. En vandaag gewoon wééér... Vanacht vond ze het nodig uit te breken.. Draad natuurlijk kapot is ze door het bosje ( +-800 meter) naar voren gekomen om de stal even compleet te terroriseren... Een halve ton haver helemaal leeg gevreten.. 3 hooinetten leeg gegeten, waarvan 1 stuk getrokken.. Toen dat allemaal op was is ze een kijkje bij de SILO wezen nemen die ze vervolgens OPEN gekregen heeft en daar een halve nacht onbeperkt biks heeft kunnen eten... Vanmorgen het draad weer gemaakt paard weer terug gezet.... Smiddag's.. Ja hoor... Wéér dwars door het draad heen...... Met wandelen loopt ze ook maar door te duwen... En over haar eigen benen te struikelen....
Hoe krijg je in godsnaam dit over lompe gedrag uit een paard? Ik ben bekend met grondwerk dit wil ik ook gaan doen ... Maar dit is wel érg lomp...
Er staat meer dan genoeg stroom op het draad ( de opfok hengsten blijven er ook gewoon achter)

Caily

Re: verschrikkelijk lompe tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:32

Heerlijk, kom maar brengen :D

Nee, effe zonder gekheid, idd gewoon grondwerken, maar haar ook op tijd rust geven, beessie is nog zo jong en een verhuizing is enorm aangrijpend. Heb je enig idee wat er tot op heden mee gedaan is en of ze al eens eerder verhuisd is?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:35

Haha, sorry maar moest wel lachen om je stukje, voor jou natuurlijk helemaal niet grappig maar je beseft toch wel dat je een tinker hebt gekocht?
Tinkers hebben nu eenmaal een aparte humor en zijn erg lomp aangelegd, dat in combinatie met misschien niet goed opgevoed krijg je wat je nu doet. Weet je zeker dat er genoeg stroom op de draad staat? Mijn tinker ( kruising eigenlijk maar 75 % tinker ) weet als je door de draad loopt je maar even stroom hebt en het erna over is, of hij kruipt onder of tussen de draad door :+

Ik heb me heel vaak aan mijn tinker geergerd, maar heb door lessen in grondwerk de humor leren inzien van hem, niet altijd mijn humor maar hij is nu eenmaal een grote clown.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:40

Mijn Tinkers zijn anders verre van lomp >;) Kwestie van opvoeden. Ze zijn alleen vaak nogal slim en goed behaard waar je ze niet achter een enkel draadje kan houden, en ze geven zich niet zomaar over aan iedereen, heb respect voor hun en ze hebben respect voor jou. Niet met zo boos mogelijk worden, maar juist met kort en krachtig, consequent, optreden kan ze prima leren waar ze hun voeten laten.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:41

laten rennen in bak in stapmolen zetten flink aan werk zetten en moe maken!
Tinker op onze manege tilt met springen haar benen niet op al 6 nieuwe balken doormidden :P maar lekker aan het werk zetten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:44

Ach ja, gewoon overvragen, dat klapt ze vanzelf een keer dicht, en dan weet je zeker dat je het gouden karakter van je paard pas goed beschadigd hebt. Nogmaals, een Tinker werkt met je, niet voor je.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:45

Hou dan maar goed in de gaten, dat het paard niet doodziek wordt, van al dat voer.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 00:55

Heb haar heel de dag in de gaten gehouden.... Ze heeft geen koliek of kramp verschijnselen laten zien... Loopt eet vrolijk door drinkt dus alles gaat gewoon goed.

Ik heb een aantal jaar terug een tinker gehad. ( een 2 jarige) die was zo super braaf en ook echt voorzichtig.. Deze is het tegen deel ervan.

Ze heeft vanaf veulen af aan tussen de koeien gestaan :') En snapt dus ook nog totaal niets van de paarden en de lichaamstaal e.t.c Alles is vreemd.. Ik snap ook wel dat ze moet wennen en ze daar misschien maanden voor nodig heeft... Geeft niet ik heb de tijd.... Ze is inderdaad gewoon super slim....

Ik ben zeker niet van plan haar hard aan de gang te zetten. Dan is de kans dat ze mentaal instort door veranderingen etc erg groot... Dit heb ik afgelopen jaar zelf gehad, en dat gun ik niemand. Ook een paard niet :D wél ga ik haar bezig houden met verschillende dingen als grondwerk etc...

Wat doen jullie dan als een paard gewoon 2x over vol je op voet springt? de 1e keer heb ik even tot 10 geteld... De 2e keer ook. 4e keer zag ik dr kijken en toen ineens stond ze al vol op mn voet... Toen ben ik wel even uit mn panty gesprongen zeg maar...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:01

Die heeft gewoon nooit een normale omgang geleerd, icm een wat dominant karakter heb je dan de perfekte terrorist.

Wbt je afrastering; zoveel mogelijk stroom opzetten, heb je ook gecontroleerd of er overal daadwerkelijk stroom op staat? Met een spanningsmeter dus? Desnoods nog eens controleren of je afrastering overal vrij is.

Verder veel in hand nemen duidelijke lijnen trekken, tot hier en niet verder.
Alle basis dingen weer opnieuw bevestigen, denk aan stilstaan als je met haar bezig bent, netjes naast je lopen, niet duwen en trekken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:03

Zodra een paard mij pijn doet roep ik een keer waarschuwend en geef ik indien nodig ook lichamelijk even druk om te laten weten dat dat niet de bedoeling is, veiligheid voor alles. Zoals ik al zei, kort maar krachtig en consequent optreden. Dan bereik je zoveel, en je kan in eerste instantie beter te streng dan te voorzichtig zijn hoor, paarden zij vrij vergevingsgezind, terwijl als ze eenmaal doorhebben dat ze hun kracht tegen je kunnen gebruiken krijg je dat er niet meer uit :o

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 01:09

Ze komt nu iedere dag in de hand :D qua wandelen etc blijft ze gewoon netjes achter me lopen als ik stop stopt zij ook. Poetsen staat ze ook wel stil maar af en toe zijn het ineens die uitschieters dat ze niet oplet en gewoon vol tegen je aan loopt op je voet springt etc.. Echt spatjes...
We gaan het morgen gewoon weer proberen en inderdaad misschien maar wat doortastender op haar reageren wanneer dat nodig is.
Ik heb niet met een spannings ding gemeten maar er staan ruim 60 paarden met allemaal even veel spanning op de draad en er is er geen één die ook maar vlak langs het draad gaat staan. Staat écht véél spanning op! Echt heel veel. Vorigjaar perongeluk naast de handgreep het draad vast gepakt :') voel het nu nog als ik er aan denk... :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:10

Is het dat ze iets ziet gebeuren om haar heen dat ze dan opzij springt? Concentratie proberen bij jou te houden? Als dat nodig is weer opletten dat je niet te lang achter elkaar bezig bent...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:12

WhySoWhite schreef:
Wat doen jullie dan als een paard gewoon 2x over vol je op voet springt? de 1e keer heb ik even tot 10 geteld... De 2e keer ook. 4e keer zag ik dr kijken en toen ineens stond ze al vol op mn voet... Toen ben ik wel even uit mn panty gesprongen zeg maar...

Dat doet ze bij mij geen tweede keer, of iig niet ongestraft.
De eerste keer krijgt ze iig een flinke por om het even duidelijk te maken maar als ze het echt opzettelijk doet houd ik ze wel in de gaten en ben ik het daarna meestal wel voor en krijgen ze meteen een flinke knal na. In de meeste gevallen is het kwartje dan meteen goed aangekomen, een enkel hardleers geval heeft nog een extra geheugensteuntje nodig.

Maar dat ze bij de koeien op het land heeft gestaan, al vanaf klein veulen af, daar ligt je probleem.
Zet haar eerst maar eens in een grote groep met een paar dominante tante's én zeker ook een paar jonge speelse paarden zodat ze kan leren hoe het is om paard te zijn.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 01:21

@ hijadeluna ( tik ik dit goed)? haha

Nee ze schrikt niet echt gewoon zomaar even pats zeg maar...

Ze staat nu in een groep met meerdere paarden ruinen en merries groot en klein jong en oud.. Ze is te dominant voor de groep.. Ze sluiten haar nu ''buiten'' de groep en word waarschijnlijk pas opgenomen als ze een onderdanigere positie aan neemt. en dat is alleen maar goed. :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:23

Nee dat is niet goed want ze heeft er geen benul van.
Ze weet niet dat ze onderdanig moet zijn, ze heeft geen idee waarom ze buiten gesloten wordt en ze weet niet hoe ze vriendjes moet maken.
Zoek een vriendelijke maar dominante merrie uit de groep en zet haar daar tijdelijk mee apart, kijken hoe ze zich dan red.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 01:43

Ik denk dat als ze zich wat meer overgeeft en niet steeds weer aan komt lopen van '' zo ik regel het hier wel even'' dat de groep haar makkelijk op neemt. Er staan verschillende 2 jarige in en wat van +- 12 en nog wat van in de 20.. Ze trekt langzaam iets richting een ijslander ( die overgens ook altijd alleen van de groep af staat... Ik kijk het gewoon even een paar dagen aan.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:08

Allereerste gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Dat ze nog geen opvoeding heeft gehad, kan ze natuurlijk zelf niets aan doen. Mocht ze nu geen aansluiting vinden op niet al te lange termijn, dan zou ik toch eens kijken of je haar niet apart kan zetten met een eerlijk, maar dominante merrie.
Wat betreft het bovenop je springen, gelijk korte metten mee maken, kort maar krachtig dus. Leer haar dat ze uit jouw persoonlijke ruimte moet blijven. Dat is denk ik ook iets waar je nu als eerste mee aan de slag moet. Ik zou in het begin die ruimte groot houden, later zou je die nog altijd kunnen verkleinen als je dat prettiger vind. Zorg dat je altijd een lang touw en eventueel een zweepje bij je hebt om je eigen ruimte te bewaren. Bouw de druk tijdens het trainen op (tijdens het trainen dus, niet als ze ineens bovenop je springt), dus eerst met je armen wapperen, dan met touw zwaaien en als het dan nog geen indruk heeft gemaakt, kun je een tik tegen haar boeg geven met het zweepje. Geef haar wel de kans om te reageren op kleinere hulpen. Verder kun je ook gaan werken aan wijken voor druk.
Wat betreft het door de stroomdraden lopen, misschien kun je een waar ijzerdraadjes in haar manen en aan haar halster vastmaken. Is heel zielig als ze dan een keer de stroomdraad aanraken, maar het leert ze wel dat ze respect moeten hebben voor de draad. Hopelijk is het wel een dubbele draad en geen enkele, mijn tinker schoot in het begin ook wel eens onder een enkele draad door. Door de dikke bos manen, voelde hij het ook bijna niet, terwijl er toch echt meer dan voldoende stroom op stond. Na 1 keer een goede aanvaring te hebben gehad met de draad, deed hij het niet meer.
Tinkers kunnen soms wel lomp uit de hoek komen, maar als je werkt aan respect en vertrouwen, dan heb je er heerlijk dieren aan die ontzettend graag voor je werken. In het begin schoot mijn tinker zonder reden regelmatig alle kanten op, echt ineens een explosie van energie. Probeerde zich los te rukken en durfde zelfs te bokken. Inmiddels heb ik er een heerlijk paard aan en is het explosiegevaar gereduceert tot een nulpunt.
Veel succes met je merrie!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:02

WhySoWhite schreef:
Ik denk dat als ze zich wat meer overgeeft en niet steeds weer aan komt lopen van '' zo ik regel het hier wel even'' dat de groep haar makkelijk op neemt. Er staan verschillende 2 jarige in en wat van +- 12 en nog wat van in de 20.. Ze trekt langzaam iets richting een ijslander ( die overgens ook altijd alleen van de groep af staat... Ik kijk het gewoon even een paar dagen aan.

Waarom zou ze zich "wat meer overgeven" in de groep, als de groep haar gewoon niet opneemt? Paard heeft geen benul dat ze in die groep zou horen, heeft geen benul wat die groep haar nu vertelt en heeft geen benul wat ze er mee moet. Ze doet maar wat.
Beste oplossing is grenzen geven, zowel in de groep (dus een andere, degelijker groep) als in je eigen omgang. Een hoef op jouw voeten parkeren is niet een "misstap" maar een "misdrijf", zo moet je er mee omgaan. Niks tot 10 tellen, direct een linkse directe. Je zegt dat je uit je panty ging, hoe deed je dat? Was dat een hoop kabaal dat ze kon negeren of had het iets om het lijf waarvan ze echt onder de indruk was?
Belangrijk bij grenzen stellen is dat je het verder zonder emotionele balast doet, dus niet blijven hangen in boosheid, maar na je correctie (zo zacht als mogelijk, zo HARD als NODIG) weer gewoon verder met de dagelijkse gang van zaken.
Mijn jonge paard had losse achterbenen toen ze bij ons kwam, die kreeg de eerste keer dat ze dreigde met haar achterbeen al een duidelijke waarschuwing, bij een volgende dreig een volle schop onder haar kont. Binnen 2 weken was het heel duidelijk bij haar dat er niet naar de baas werd gedreigd, laat staan getrapt of op tenen gestaan of overlopen. En denk maar niet dat ze door deze behandeling schuw is geworden, het is een eerste klas knuffelkont, dat was ze toen al en dat is alleen maar "erger" geworden :P Daarnaast stond ze in een groep met een uitgesproken directrice-haflinger, directeur-paard en nog wat speelse ruinen. Een perfecte opvoedgroep voor zo'n onopgevoede kleuter. En wat me ook opviel was dat ze blij was met de duidelijke grenzen die ze kreeg. Best een bizar effect als je je paard een schop onder haar kont geeft en ze er van gaat ontspannen ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:11

Inderdaad, net als kinderen, hebben paarden duidelijke grenzen nodig, dat biedt rust. Ze weten waar ze aan toe zijn en hoever ze kunnen gaan.
Over het gedrag in de kudde, ik las toevallig vandaag het artikel op pagina 21 van dit online magazine, daar staat een stuk over hoe je paarden die niet bij andere paarden zijn opgegroeid, in een kudde kan introduceren. Hopelijk heb je er iets aan.
http://issuu.com/eisma/docs/bit_194_lr

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 12:33

Ik heb toen inderdaad kort maar krachtig maatje 46 opgetild... Het gaat inmiddels goed in de groep! ze staat niet meer afgezonderd. Een ijslander merrie heeft haar langzaam wat mee genomen de groep in... Ik ga nog even niets veranderen. Verwacht dat ze nu snel opgenomen gaat worden tussen de andere paarden.

_Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:52

Gelukkig lijkt het steeds beter te gaan! Consequent zijn in je communicatie naar haar en probeer kalm te blijven. En inderdaad zal grondwerk ook veel helpen. Ik hoop dat je haar zover kan krijgen dat ze zich gedraagt ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 19:21

Gaat super goed nu. Ze staat tussen de paarden in en heeft wat vriendinnetjes :) niet meer op mn voeten gestaan haha.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:23

Paarden gaan in een kudde ook vaak op elkaars voeten staan. dit wil zeggen dat je in hun ruimte staat. Des al niet te min ben jij de leider en mag zij dus niet bepalen of je wel of niet in haar ruimte gaat staan.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:39

OH eindelijk iemand die dat ook meemaakt, op de voeten trappen! Zo herkenbaar :') ! Mijn merrie van toen 3 j deed dit ook toen ik haar pas gekocht had. Eerst dacht ik dat ze het per ongeluk deed maar nee hoor, het interesseerde haar niet dat mijn voet daar eerst stond :j .
Is wel gestopt, ben paar keer ontzettend kwaad geworden en haar een tik verkocht en ook paar keer zelf op haar hoef gaan staan :)) . Tja het is in ieder gaval gestopt en nu doet ze het niet meer. Struikelen deed ze ook veel, trek je het niet aan ligt beetje aan de leeftijd denk ik.