Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

nicky_rilana schreef:dit heb ik ook wel eens met een paard gehad.
probeer eens als ze stil gaat staan haar niet aan te kijken, touw op spanning, maar niet trekken. en dan even wachten loopt ze niet mee, draai je om ( kijkt haar nog niet aan) duwt met je vinger in haar borst en geef een komando voor achteruit ( ik maar een soort kus geluid). doet ze dat een paar passen? draai je weer om en loop naar voren. stopt ze weer, laat haar weer achterwaart gaan, en prik je weer in haar borst en geef je comando voor achterruit. loopt heeft ze weer een paar passen achteruit gedaan loop je weer naar voren. dit haar haal je gewoon een paar keer en dan word het vanzelf beter.
het paard waar ik het bij had, heb ik eerst wel 20 min gestaan. maar de keer erna was het maar 10 min.
nynke55 schreef:Achteruit laten lopen is inderdaad een goed idee. Nog beter is het om haar achteruit de goede kant op te laten lopen. Dus als ze stil staat, draai haar dan om en drijf haar achteruit. Na een aantal passen kun je haar dan weer omdraaien en weer vooruit laten lopen.
MyrtheJ schreef:Ik zou zeggen, neem wat grondwerklesjes, een touwhalster en een leadrope.
Dan kan je vanaf de plek waar jij al staat met je leadrope richting billen zwaaien en haar op die manier aanmoedigen weer te gaan lopen. Ik bedoel dit overigens alleen als (versterking van je) hulp, niet als een manier om te straffen.
Verder is het niet zo handig geweest om in het begin geduldig op haar te gaan staan wachten tot ze weer wil lopen... jij bent toch zeker de leider die bepaald waar jullie heen lopen en wanneer?