Ik en mijn zusje hebben een 16-jarige c-pony. Maar we zijn nu toch wel een beetje groot geworden en willen het wat rustiger aan gaan doen met hem. Hij is niet de makkelijkste, grondwerk is erg lastig met hem en ook voor de kar beleren zal een drama worden aangezien hij niet alleen van het erf af durft. Wel wordt hij gigantisch snel veelste dik. Hij staat nu overdag buiten, we willen overgaan op dag en nacht buiten, zodat hij toch wat meer beweging krijgt, waardoor hij hopelijk op gewicht blijft. We staan op een hele leuke stal, waar veel mogelijk is en we willen hier graag blijven staan. Er is een weitje met schuilstal wat ongebruikt is en hier zou hij mogen staan. Het nadeel is dan wel dat hij afscheid moet nemen van zijn grote vriend, mijn Engelse volbloed ruin. Deze kan niet in de wei erbij omdat de stal te klein is en de omheining te laag. En hun, sinds een half jaar, nieuwe vriendinnetje. Als alles doorgaat kopen we er een shetje bij, waarmee hij samen kan staan. Ik vraag me nu af hoe erg het is om hem van zijn vriend te scheiden? Ze staan inmiddels 5 jaar samen en lopen bijna altijd vlak naast elkaar. Als ze gescheiden worden kunnen ze flink in de stress zitten (het is wel wat minder geworden de laaste tijd). Tevens is het gewoon erg handig dat ze zo goed samen kunnen, als we bijvoorbeeld met beide paarden op stap gaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Denken jullie dat ze elkaar erg zullen missen, of zal dat snel overwaaien? Ik heb nog wel de mogelijkheid om ze af en toe een uurtje samen in de wei te zetten. Zal dit helpen, of zal het gemis hierdoor alleen maar erger worden?
Tevens is de wei wel iets kleiner dan waar ze normaal lopen. In het weekend hebben ze altijd vrij en dan lopen ze in een natuurgebied met vijvers van 1,5 ha waar hij het echt naar zijn zin heeft. Doordeweeks lopen ze in een kleiner weitje dus dat zal niet heel veel uitmaken. De wei waar hij nu misschien heen gaat is 1000 m2. Zal hij hier echt iets van merken? Pony is snel humeurig als hij niet gelukkig is met zijn leefomgeving, en dat wil ik heel graag vermijden.
(ik hoop dat het hier goed staat ik zat een beetje te twijfelen.. sorry anders)
Waarom doe je hem geen graasmasker op zodat hij bij zijn weidegenoten kan blijven staan? Ik heb er ook twee die snel te dik worden, dankzij hun graasmaskers kunnen ze gewoon in de kudde op de wei blijven.
susannevdv
Geplaatst: 01-06-12 22:22
Mijn jonge merrie en oude e-ponyruin zijn onafscheidelijk geweest in de tijd dat ze samen stonden bij mijn ouders thuis.hij was erg lang hengst geweest en zie liepen in pas de deux door de wei. In december hebben we de merrie echter dichter bij mijn gezet en ik verwachte ook grote problemen. Het voel echter reuze mee, de pony om witte ik me het meest zorgen maakte at savonds al weer rustig en de merrie had zo weer nieuwe vriendjes op haar andere stal. Nu heeft ze de afgelopen werken toevallig weer thuis gestaan en waren ze weer vriendjes als vanouds. Morgen verhuist ze weer terug en ben benieuwd waar er dam gebeurd maar ben nu minder bezorgd dan de vorige keer.
Benita een graasmasker heeft hij wel een tijd opgehad. Maar het probleem is meer dat z'n vriendjes allemaal 's nachts in een box staan. Hijzelf komt dan dag en nacht buiten te staan zodat hij meer beweging krijgt, en dit is niet mogelijk om hem overdag bij de rest in de wei te zetten als hij 's nachts in een ander land staat. Ik denk dat hij door dag en nacht beweging al slanker blijft. En als hij op stal zou blijven staan krijgt hij ook meer hooi tegen verveling e.d., in de wei kan hij gewoon korte grasjes blijven plukken, en op stal krijgt hij ook een beetje bix omdat hij anders zo zielig is als de rest wel wat krijgt en hij niet.