help mini paard niet vooruit te branden met beleren/longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

help mini paard niet vooruit te branden met beleren/longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 20:36

ik ben bezig met een mini paardje van 1 meter aan het beleren. aan de hand naast je lopen doet ze aardig goed stap en draf op commando, soms een klein tikje met de zweep erbij.
nu wil ik haar ook gaan longeren en op zich wil ze wel een rondje lopen, eerst kwam ze steeds naar binnen,maar nu gaat dat wel beter, alleen is ze niet vooruit te branden. ze wil bijna niet draven. moet haar echt flink een tik met de zweep geven wil ze gaan draven. en het volgende moment trekt ze een sprint (soms nog met bokkesprongen erbij) om naar het gras te kunnen, helaas voor haar lukt dat niet omdat ik haar wel kan houden.
hebben jullie tips hoe ik ze beter kan krijgen,dat ze sneller reageerd, het lijkt wel of de zweep haar niks doet

xElienx

Re: help mini paard niet vooruit te branden met beleren/longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:48

Het klinkt alsof ze het niet snapt/onzeker is en zich daardoor afsluit voor je hulpen. Een paard zal zoiets niet doen om je te pesten

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 20:49

heb het nooit eerder met mijn grote paarden gehad

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:56

SMP-->OPG

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:40

Het wil niet zeggen omdat je het nooit met je andere grote paarden had dat je hier niet fout zit.
De fout zit zeker bij jou, en dus niet bij het paard.

nijland schreef:
heb het nooit eerder met mijn grote paarden gehad

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:48

nee dat zeker niet. geef je haar een beloning als ze klaar is?
hoe oud is ze eigenlijk?
mij verzorgpaardje (75 cm hengstje, maar dat merk je niet hoor ;) ) die is vaak ook lui maar ik zeg duidelijk: drrrraf! en ik trek een beetje (anders doet ie echt niks haha) en dan draaft ie met me mee, hij is nog maar drie en springt samen met mij 25 cm! ik vind dit super van hem ;) hij is zoooo lief zelfs als hij eet en je neemt hem weer mee word ie niet eens boos. en een topconditie dat ie heeft! als we 8 hindernissen springen staat het zweet op me rug en hij is nog hartstikke droog haha :D
als jij je paardje goed beloont (niet TE veel snoepjes, voorkomt happen. soms knuffels ofzo) dan zal ze meer inzet tonen denk ik. succes!

xisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:51

Je kan misschien ook met longeren eerst iemand naast hem laten lopen,
zodat hij het goed gaat begrijpen,
en je het daarna alleen kan proberen.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 08:01

ze was even wat trager van begrip dan de andere (grotere) paarden die ik voorheen heb beleerd, maar ze doet het inmiddels prima.
@ paardjuhh123 ze word bijna 6 jaar, dus oud genoeg om mee aan de slag te gaan. alle tijd gehad om uit te groeien tot de beauty die ze nu is. en een beloning krijgt ze ook als ze klaar is.
gaat dus helemaal goed komen. leuk dat die van jou springen zo leuk vind, zou ik ook wel eens kunnen proberen met haar

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 08:04

[quote="aeolusnr1"]Het wil niet zeggen omdat je het nooit met je andere grote paarden had dat je hier niet fout zit.
De fout zit zeker bij jou, en dus niet bij het paard.

ik heb niet gezegd dat de fout niet bij mij zou liggen, maar blijkbaar werk mijn methode uiteindelijk toch want ze doet het nu prima, het duurde alleen wat langer voordat ze het door had :D
mensen leren ook niet allemaal even snel ;)

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:25

@nijland oh oke. Het kan misschien helpen als je ook eens een soort spelletjes met haar doet, losgooien bijvoorbeeld dat vinden de meeste erg leuk :)
En je kan ook met haar oefenen aan de hand te draven, zodat ze leert dat als jij wilt dat ze draaft, ze ook moet draven. Succes! :)