Hoe werkt de KNHS?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam_x

Hoe werkt de KNHS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:36

Hoi!

Ik kon dit onderwerp niet specifiek vinden, dus maak ik er een topic van. Als er al wel een topic van is, zeg het maar!
Ik heb gisteren gehoord van mijn instructrice dat ik wat haar betreft mag gaan starten met mijn E-pony! Ik ben 18, dus ik ga tussen de paarden rijden.
Alleen ben ik echt totaal niet bekend met de KNHS en hoe het werkt. Met lid worden en een startkaart aanvragen en dat soort dingen.
De enige wedstrijdjes die ik heb gereden waren onderling op de manege, 5 jaar geleden.
Kunnen jullie mij uitleggen hoe de KNHS werkt en hoe je je moet inschrijven en alles? Ik heb op de site gekeken van KNHS, maar ik snap de site niet echt..
Heel erg bedankt!

Groetjes Mirjam

Anoniem

Re: Hoe werkt de KNHS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:38

http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=1901 ... le=11&men=
Zoek eerst een vereniging. Dit kan enkel een papieren constructie zijn (je staat ergens ingeschreven maar voor de rest heb je er niks mee te maken) tot elke week clubles en verplichte onderlinge wedstrijden. Zoek iets wat voor jou werkt.
Vraag daarna bij de KNHS je startkaart aan.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:39

Maar ik zit niet bij een vereniging.. ik sta gewoon op een pensionstalletje.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:40

Je moet lid zijn van een rijvereniging om een startpas aan te kunnen vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:41

Mirjam_x schreef:
Maar ik zit niet bij een vereniging.. ik sta gewoon op een pensionstalletje.

Dan moet je lid worden van een vereniging :)

Je hoeft niet persee daar op stal te staan, maar je moet wel lid zijn van een vereniging.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:41

Hmmm er is bij mij wel iets van de Rhoonse Ruiters. Dat is een soort clubvereniging? Telt dat mee?

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:42

Maar moet ik daar dan ook verplicht gaan lessen?

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:44

Je kunt op de site van de knhs allerlei verenigingen vinden. Of de lessen verplicht zijn ligt aan de vereniging, dat moet je dan daarmee afstemmen.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:45

Oke, dank je wel! Het is nu een stuk duidelijker :) Ik wilde namelijk een startpas aanvragen op MijnKnhs, maar dat kon niet, en dat begreep ik niet. Nu dus wel!

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:47

Succes met het zoeken naar een vereniging en met je wedstrijden in de toekomst ;)

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:48

Dank je wel!

Lies09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:50

Bij een vereniging word je federatielid (startend lid) je betaald dan een bepaald bedrag per jaar. verder hoef je dus niet te lessen of andere dingen. Ten minste, niet waar ik lid van was. Bedoel dan bijvoorbeeld, helpen op een wedstrijd die door jou vereniging word georganiseerd of sponsors zoeken etc. bij mij hoefde dat dus niet, maar dat moet je even navragen :) als je dan lid bent van de vereniging moet je een mail sturen dat je wilt gaan starten. En verder hoef je eigenlijk niet zo veel te regelen, behalve dat je je rekeningen betaald van de startpas en de vereniging :) als je je startpas binnen hebt, kan je je gaan inschrijven voor wedstrijden.

Zo hoop dat je iets van mijn verhaal begrijpt :)

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 14:02

Ja hoor, je verhaal is duidelijk!
Ik hoop dat mijn vereniging ook zo makkelijk wordt, want echt tijd heb ik niet om te gaan helpen op wedstrijden. Ookal lijkt me dat wel erg leuk.
Dank je wel voor de info! Dan ga ik me nu snel inschrijven bij de Rhoonse Ruiters, die zijn aangesloten bij de KNHS. Komt helemaal goed!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:19

TS, ik begrijp je vraag heel goed. Het antwoord is gewoon niet te vinden op de site.

Heel typisch voor de KNHS. Ze vergeten dat er ook mensen zijn voor wie de KNHS níet vanzelfsprekend is. Gevalletje beroepsblind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:24

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:55

Er staat één regeltje dat je aangesloten moet zijn bij een vereniging, pas heel laat in het artikel. Terwijl dat voor leken toch essentiëel is. Het zou de eerste regel moeten zijn. Dat bladiebla-verhaal over de startpas en MijnKNHS is alleen relevant voor mensen die al insider zijn.

Bovendien is helemaal niet duidelijk van wat voor vereniging je dan lid zou moeten worden. Wat ís een vereniging? Waar kun je die vinden? Is dat een manege? Moet je daar ook op stal staan? Hoe kan je daar lid van worden? Moet je daar een eigen paard voor hebben?

Als je het allemaal weet is het duidelijk, maar voor zo iemand als TS niet. Die gaat inderdaad proberen zelf via MijnKNHS een startpas aan te vragen. Logisch, want het wordt gesuggereerd dat dat kan in het eerste deel.

Ik merk zelf hoe ingewikkeld het is als ik probeer mensen uit te leggen hoe het in de western werkt; wel met verenigingen, maar die zijn ras- of onderdeelgebonden en hebben geen eigen faciliteiten, zonder coupons, zonder startlijsten, startnummer moet je zelf aanvragen, soms per wedstrijd, etc. Dat is bijna niet te doen als ze altijd onder de KNHS hebben gereden. Andersom is het ook bijna niet te doen, en dat zou de KNHS zich moeten realiseren. De paardensport in Nederland is veel breder dan de KNHS alleen.

Gewoon even een pagina maken waarin het allemaal wordt uitgelegd, from scratch :). En het zou ook wel fijn zijn als die pagina vanaf de homepage direct te vinden is.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 11:31

@LindyH : bedankt! Je hebt zeker gelijk, het staat er erg onduidelijk. Gelukkig is het dus niet zo gek dat ik het niet begreep haha. De KNHS gaat er inderdaad vanuit dat je maar meteen weet wat je moet doen.
Ik dacht dus eerst ook dat je een individueel lidmaatschap moest aanvragen ( heb ik niet gedaan hoor), en dat het verenigingslidmaatschap iets heel anders was, dat dat voor een vereniging in zijn geheel was.
Het is inderdaad erg zoeken op de KNHS site.