Bij welke maneges strandritten met eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deatasja

Bij welke maneges strandritten met eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 23:11

Hoi,
Ik zou graag met mijn paard deze zomer een strandrit willen maken.
Ze is echter nog nooit op het strand geweest. Ik weet absoluut
zeker dat ze er niet met mijn vandoor zal gaan, maar aangezien
zij nog nooit op het strand is geweest ga ik liever in een groep.
Kennen jullie enkele maneges, bij voorkeur zuidelijk, waarbij het
mogelijk is met je eigen paard met een groep mee het strand op te gaan?
Alvast bedankt!

Silence

Re: Bij welke maneges strandritten met eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:00

Ik zou de eerste keer juist niet met een groep onbekende paarden het strand op gaan.
Je weet niet hoe hun reactie gaat zijn en het zal niet de eerste groep zijn die er keihard vandoor sprint zodra ze het strand zien.
Mijn inziens kun je beter alleen gaan of met 1 maatje erbij.

Deatasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 14:41

Bedankt voor je advies, maar ik ken haar en als ze alleen is of met 1 maatje
wordt ze erg angstig en onzeker. Ze moet dus absoluut in een 'kudde' zijn
om geen onnodige risico's te nemen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:09

Deatasja schreef:

Ik woon vlakbij strand en heb maar 1 tip, ga niet met een groep mee!
De manegepaarden zijn erop afgebakken om voluit te gaan , daar waar jij wrs gewoon nog in de recratiestand sta.....
Met een ander, of gewoon alleen,gewoon doen.
Ik ga altijd alleen, of het de 1e x is of niet, altijd zo gedaan, dat is veel relaxter dan met meer, je paard is toch anders dan anders op het strand, laat hij zich op jou focussen, en leer hem geen gecross aan.

Deatasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 15:52

Okee dat wil ik wel van jullie aannemen.
Het enige waar ik zelf wat bezorgd over ben is
wat als ze ergens enorm van schrikt en ik val eraf?
Krijg ik mijn paard ooit dan nog wel terug? Of schrikken
paarden niet zo snel op het strand?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:17

Deatasja schreef:

Paarden zijn onder de indruk op het strand, en juist, is mijn mening,relaxter dan anders, ga op tijden dat het rustig is, kijk vtv of er vliegeraars zijn of veel loslopende honden, dan moet het wel heel raar zijn, mocht hij zomaar schrikken.
Je mag best een x met mij mee,mocht je in de buurt zijn, 1 ervaren pony/paard erbij is handig, zo doe ik het ook met mijn dochter(11j), die is nu 2 x op het strand geweest met haar jonge pony, die plakt lekker achter me, en zodra je ziet dat er geen stress is, kun je een tandje bij zetten, indien gewenst.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:20

Deatasja schreef:

:o een groep kan ik je ook niet aanraden om te doen manege paarden weten maar 1 ding op t strand gas...heb een paard gekend die ging voor t eerst mee naar t strand iedereen in volle gallop en t paard snapte er helemaal niks van en is maar naar huis gegaan.
en je paard word misschien een heel stuk drukker van al die hypo actieve gevallen op t strand die niet eens normaal stil kunnen staan of een normaal hand gallopje...en ga met het bovenste mee leer je paard niet enkel racen..

en zelf niet onzeker zijn gewoon lekker heen gaan je valt er niet zomaar vanaf
ga desnoods een keer gewoon wandelen met longeerlijn op t strand

Deatasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 16:29

Oke bedankt!
@mammaslama Dat aanbod zou ik graag aannemen! Alleen waar ergens ga jij naar het strand?
Woon in het zuiden dus Noord-Holland zou ik mijn paard qua reis erheen niet aan willen doen haha.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:38

Deatasja schreef:
Oke bedankt!
@mammaslama Dat aanbod zou ik graag aannemen! Alleen waar ergens ga jij naar het strand?
Woon in het zuiden dus Noord-Holland zou ik mijn paard qua reis erheen niet aan willen doen haha.

Burgh-Haamstede, Zeeland, mag je de hele dag het strand op....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:46

Wat een onzin zeg, hoe bedoel je alle maneges over 1 kam scheren???

De manege waar ik altijd reed vroeger, daar raceten de paarden echt niet onder de ruiters weg bij het zien van het strand hoor :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:59

mammaslamma schreef:
Deatasja schreef:

Ik woon vlakbij strand en heb maar 1 tip, ga niet met een groep mee!
De manegepaarden zijn erop afgebakken om voluit te gaan , daar waar jij wrs gewoon nog in de recratiestand sta.....
Met een ander, of gewoon alleen,gewoon doen.
Ik ga altijd alleen, of het de 1e x is of niet, altijd zo gedaan, dat is veel relaxter dan met meer, je paard is toch anders dan anders op het strand, laat hij zich op jou focussen, en leer hem geen gecross aan.

Ik heb jaaaaaren op datzelfde strand gereden en ik kan je een tip geven: Ga niet met een groep mee!!!!!!
Tenzij je Mammaslamma zo ver krijgt dat zij die groep vormt, dan heb je een behoorlijk goede kans dat je in ieder geval verantwoordt op het strand rondrijdt.

Marije_jiplover schreef:
Wat een onzin zeg, hoe bedoel je alle maneges over 1 kam scheren???

De manege waar ik altijd reed vroeger, daar raceten de paarden echt niet onder de ruiters weg bij het zien van het strand hoor :n

Zoiets heeft een naam: Ervaring.........

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:59

Hoi, ik ken een goede plek, maar dat is dus wel Noord Holland. Je kunt vragen om met een ervaren groep mee te mogen of je kunt een individuele rit boeken met een gids en dan krijg je begeleiding op maat (wel duurder). Als je met een groep meegaat wil iedereen wel in rengalop. Wil je dat?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:04

Waar woon je in NH?
Ik ben nu 2x op het strand geweest met een vriendinnetje en de eerste keer hebben we zelfs alleen maar gestapt. Ik kan je iemand als mijn vriendinnetje aanraden, die het op jouw tempo doet met een paard die bekend is met strand en ook gewoon kan stappen op het strand.
Ik zou nadenken over het aanbod van mammaslamma, klinkt alsof ze weet waar ze over praat.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:48

Polly schreef:
Waar woon je in NH?
Ik ben nu 2x op het strand geweest met een vriendinnetje en de eerste keer hebben we zelfs alleen maar gestapt. Ik kan je iemand als mijn vriendinnetje aanraden, die het op jouw tempo doet met een paard die bekend is met strand en ook gewoon kan stappen op het strand.
Ik zou nadenken over het aanbod van mammaslamma, klinkt alsof ze weet waar ze over praat.

Klinkt niet alleen zo hoor......
Net nog geweest, de ideale omstandigheden, geen mens/hond/kind/vlieger, een leeg strand, ideaal.
Even het gaspedaal open, was in m'n uppie, heerlijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:16

@ ikke: bedoel je nu dat bij onze manege de ruiters ervaring hebben?
Of heb je ervaring met elke manege die strandritten organiseert?

In beide gevallen klopt het niet, wij reden ook met niet al te ervaren buitenrijders naar en over het strand en wij galoppeerden nooit op hetzelfde stuk en kwamen altijd rustig in stap het strand op, zonder problemen. Op sommige ritten wordt helemaal niet op het strand gegaloppeerd.
Dus ik blijf erbij dat het alle maneges over 1 kam scheren is, terwijl er absoluut maneges bestaan waar het voor de paarden geen automatisme is om in galop weg te racen zodra ze het strand zien.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:46

Inderdaad, niet bij alle maneges gaat de hele groep hysterisch het strand over. Bij onze manege doen ze meestal 2 galopjes, een handgalop en een rengalop en bij de rengalop moet je gas terug nemen zodra er iemand de (van tevoren afgesproken) voorste ruiter voorbij gaat. Zo voorkom je dat het hele spul aan de kletter gaat en als je niet altijd dezelfde stukken racet wachten de paarden netjes.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:54

Deatasja schreef:

juist wel is mijn ervaring, voor het eerst het weidse en denk ook aan de aanrollende golven, vliegers en honden.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:38

Aanrollende golven heb je zelf in de hand, vliegeraars zie je van verre...
Mijn pown moet ook nog steeds weinig hebben van golven, waarom zou ik het dan opzoeken, als ik met 1 ben die er wel in gaat, gaat hij wel, maar anders rijd ik op het middenstuk van het strand, daar waar het hard is.

Vliegeraars kom ik regelmatig tegen, door je paard naar de andere kant te laten kijken en bezig te houden,dwz, actief rijden/schoudervoor oid, is ook dat geen (groot) probleem.

Honden is altijd afwachten, de beste remedie voor mij is de aanval, dus komt er 1 achter je aan, omkeren en er tegen in gaan, moet je es kijken hoe gauw ze afdruipen.
Heb er ook 1 al eens kilometers mee genomen, de eigenaren waren niets van plan, na herhaaldelijk vragen of ze hun hond bij zich wilden houden, maar helaas, geen initiatief van hun kant.....
Vond het wel komisch, ik gallopeer weg en hond erachter aan, toen gingen ze ineens roepen, maar helaas, hondje vond dit erg leuk en zo was ik, met hond en al, uit het zicht verdwenen.

Nu was dit geen kwaadaardige hond, anders doe je dit niet, maar een vrolijke frans, die zin had in een verzetje....

Ieder heeft zijn eigen ervaring,maar doe wat je hart je ingeeft, ckeck goed de manege waar je evt wilt gaan, via Bokt of andere forems, dan hoor je gauw genoeg hoe of wat.