Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Die heb ik nu een aantal keer met 'lastige' paarden zien werken, maar dat ging echt geweldig. aeolusnr1 schreef:Voel je niet aangevallen door wat ik ga zeggen, maar dit is een onopgevoed paard, paard kan daar zelf niet veel aan doen, dit gedrag is er als het ware door jullie zelf ingetraind.
Het paard leren braaf zijn voetjes te geven is niet de taak van de hoefsmid, ook niet van de dierenarts, eigenlijk moet de ruiter/eigenaar dit voor elkaar krijgen, kan hij dat zelf niet, das niet zo erg, maar dan moet je een trainer in dienst nemen of je paard in training plaatsen , dit kan echt elk paard leren, dus ook jouw paard.
"Make the good things easy, the wrong things hard"
Ik ga ervan uit dat ook jouw paard dit kan leren op bv één week training.
Of het ook echt zo is dat dit onder controle te krijgen is door ander gedrag van TS, dat weet ik niet. Nu is het natuurlijk wel zo dat een angstig paard zich wel ook nog laat leiden door de leider, en zal dus minder angstig worden bij een sterke leider. Of het dan ook helemaal in orde is? dat is denk ik niet gemakkelijk..