Kan iemand mij helpen? Paard rent naar de wei..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

Kan iemand mij helpen? Paard rent naar de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 00:18

Hallo,

Ik heb al eerder een bericht geplaatst hierover maar het probleem is nog niet opgelost.
Ik heb dus een grote Merrie van 11 jaar. In de omgang, met rijden enz is het een schat, doet geen vlieg kwaad. Maar bij in de wei zetten is het een draak!
Ze trekt zich zo'n 10 meter voor het hek los, en geloof me je kan haar echt niet tegenhouden. Ze loopt gewoon rustig mee, en ineens gaat ze. Op haar vorige stal werden ze altijd gewoon losgelaten en moesten ze zelf naar de wei, denk dat het daardoor komt, maar op deze stal is het anders.. Met hoofdstel met hengstenketting eraan gaat het wel, maar het losmaken is dan erg moeilijk want dan gaat ze al. Heb al eten geprobeerd maar dat werkt ook niet. Grondwerk doen we, ze is dan hartstikke Braaf en werkwillig.
Ik weet niet meer wat ik moet... Hebben mensen hier ervaring mee en willen die mij helpen?? Ze staat in Noordwijk.

Groetjes

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:21

Je zegt dat het met hengstenketting wel gaat waarom loop je dan niet eerst een rondje door de wei tot je paard gekalmeerd is en dan pas los maken al moet je de eerste keren 20 keer een rondje lopen pas losmaken als het paard rustig wordt. Of naar de wei lopen en voor je in de wei bent weer omdraaien en terug net zo lang tot het paard normaal en rustig met je mee loopt.

countrygirl

Re: Kan iemand mij helpen? Paard rent naar de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:26

Je schrijft dat ze op haar vorige stal altijd gewoon werden losgelaten. Het is dus niet zo gek dat je merrie dit doet, want het is haar nu eenmaal zo geleerd.
Zij denkt dat ze het dus goed doet! Wat je kunt doen: het hek dichtlaten zodat ze er niet door kan. Komt ze nl. wél (door losrukken of zo) in de wei wordt haar gedrag beloond en dat wil je niet.
Verder zou ik steeds haar stil laten staan. Stapje lopen, en weer stil staan. Dit braaf stil staan belonen!
Net zolang totdat je die 10 meter naar het hek voorbij bent.
Eenmaal het hek geopend en zij naar de wei.... altijd je paard omdraaien zodat het hoofd naar jou toegekeerd is, dus niet zomaar loslaten. Eerst netjes meelopen en JIJ laat haar los.... het is niet zij die beslist.
Succes!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:28

Ik ga mee met voorgaande tip.

En als ze echt blijft trekken, meteen omdraaien. Dus ze loopt áchter jouw als je naar de wei gaat, zodra ze ook maar enigzins voorbij jouw arm gaat terugzetten en dat blijven doen, al ben je 70 jaar bezig. Als ze dan toch opeens naar voren gaat meteen met haar hoofd terugdraaien, en dan vindt ik dat je best even een beste ruk mag geven (en nu ga ik wss heel Bokt over me heen krijgen := ) en desnoods zet je haar de laatste 20 meter achterwaarts richting de weide.

Of gewoon vanaf het begin achterwaarts (weet niet hoe lang het stuk is) en dan steeds dat stuk dat je achterwaarts gaat korter maken. Dus dan eerst 2 meter vooruit en dan pas achterwaarts en zo steeds verder afbouwen totdat je op den duur alleen bij het halster afdoen nog achterwaarts staat.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:29

Dit is heel duidelijk een dominantieprobleem, jouw paard neemt op die momenten even de leiding van je over.
ik heb al meerdere malen bij mensen aan zulke problemen gewerkt, en al die paarden kon je na enkele dagen niet meer herkennen, ze deden dit gedrag dus niet meer.
Het kan dus echt wel, en het rare is de fout zit niet bij het paard.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:17

aeolusnr1 schreef:
Dit is heel duidelijk een dominantieprobleem, jouw paard neemt op die momenten even de leiding van je over.
ik heb al meerdere malen bij mensen aan zulke problemen gewerkt, en al die paarden kon je na enkele dagen niet meer herkennen, ze deden dit gedrag dus niet meer.
Het kan dus echt wel, en het rare is de fout zit niet bij het paard.

niet om het een of ander...
wat is jou tip dan..

wij hebben jonge haf..
die dus bij ons op het laantje ging rennen naar huis terug..
wat ik deed is even de halstertouw om zijn neus heen doen... (ja zal bokt ook wel over me heen krijgen :o ) maar dit heeft dus wel geholpen..
en loopt nu netjes achter me aan zonder te gaan rennen..

suc6 met komt vast goed.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 08:43

Ik denk eerder aan een gewoonte dan aan een dominantie probleem.. Vooral omdat ze verder gewoon ontzettend braaf en rustig is.
Omdraaien of een ruk geven, daar heb je gewoon echt geen tijd voor, als ze besluit te gaan dan is ze weg. En met al die kracht sleurt ze je gewoon mee als je niet meteen loslaat. Alleen hengstenketting door bit is dan snel genoeg. Maar zo wil ik het natuurlijk niet :(

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 09:22

Aeolusnr 1: wat zijn je tips dan?

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:39

Wat je wellicht kan proberen is om je paard voor te zijn al vorens ze de wei in rent, echter is dit makkelijk gezegd als gedaan.
Laat je paard niet voor je uit lopen op het pad, maar zorg altijd dat ze een stukje achter je loopt. Mocht ze toch voor je uit lopen
onmiddelijk terug zetten, desnoods draai je een paar keer om. Gebruik duidelijk een harde stem zodat je paard weet dat ze
bij je moet blijven. Loop rustig de wei in en laat je paard niet gelijk los maar probeer haar rustig te laten staan en of te grazen.
Pas als ze helemaal gekalmeerd is laat je haar los, het probleem zal niet gelijk verholpen zijn en zal veel oefening kosten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:08

Er zijn echt duizenden mogelijkheden(duizenden is mssn beetje overdreven) maar het is onmogelijk zo via een geschreven tekst wat tips te gaan opnoemen, het is altijd actie en reactie, dus je moet het paard bezig zien, en daar dan ook dadelijk gepast op kunnen reageren, timing is hier heel belangrijk.
Het gaat er eigenlijk ook niet om wat je juist doet, maar eerder de manier waarop je het doet, en dat kan je echt niet beschrijven via een tip hier op een forum.
Ik begrijp echt je ongeloof wel hoor, het klinkt soms heel gek , tjaaaa die denkt dat hij het weer weet, ik ben er zeker van dat ik ook dit paard, dit zou kunnen uitleggen, maar dat kan alleen via gevoel, je kan nooit zeggen doe dit of doe dat, want het paard zal je aangeven wat mogelijk is, en daar kan je dan enkel in volgen of juist niet volgen.
Dit is geen hocus-pocus, dit is natural-horsemanship.

Latisha schreef:

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:10

ik heb wel een tip voor het loslaten,
draai je paard eerst met zijn hoofd naar het hek toe, voor je hem losmaakt, hij eerst moet draaien. dat gaat veel makkelijker.

succes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:22

Touwhalster aandoen, principe wijken voor druk leren.

Onderweg naar de wei aandacht eisen en het hoofd jouw kant op laten wijzen. Eenmaal in de wei stukje lopen, stilstaan op plek naar keuze, naast de schouder staan en hoofd jouw kant op houden (ook tijdens het losmaken) dan zelf weglopen. (Niet rennen)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:06

Latisha schreef:

pff heb jij geen pb gehad dan..
ik kreeg er een nou hij voelde zich aangevallen vind erg jammer dat hij zo reageerde naar mij toe..
had toch niks verkeers gezegd...
vroeg ook naar ze tips... :D :D

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:14

Met kaptoom het naar het land brengen, als ze gaat trekken gelijk om trekken en weer terug lopen. even tot rust, en weer richting land. af en toe halt houden en aandacht naar je toe vragen. een een keer een volte ook al is ze braaf. steeds herhalen en uitmuntend belonen voor het goeie gedrag.
Als je denk dat je haar met kaptoom ook niet houd even om een sterke man vragen.
( maar de truc zit het hem vooral in het voor zijn van je paard, goed naar het oren spel kijken)

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 23:00

Ik krijg veel tips van jullie over het losmaken enz en omtrekken, wat ik overigens ook gevaarlijk vind, Maar daar heb je bij dit paard echt geen tijd voor. Nogmaals, als ze eenmaal gaat is ze echt weg en laat zich door niks tegen houden, alleen een bit met hengstenketting dan. Dus ik denk niet dat de oplossing daar zit. Wel bedankt voor het meedenken hoor, maar ben op zoek naar een andere oplossing denk ik.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:11

Maar kent het paard het principe 'wijken voor druk'? Dat is geen overbodige luxe bij dit probleem, en zo aangeleerd.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 23:15

Ja dat kent ze. Ze is sowieso hartstikke braaf en luistert altijd goed. Ze loopt ook gewoon braaf achter me aan tot een bepaald punt en dan gaat ze. Dan maakt niks haar mee uit.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:16

Maar met een kaptoom werk je anders in. Hiedoor kun je je paard veel beter sturen.
Het je controle aan het hoofd,heb je het ook aan zijn lijf.
Als je geen kaptoom hebt.is een goed passend koehalster ook een prima oplossing.
(kaptoom met ketting op neus gedeelte zou wel even beter en duidelijke.zijn)
Ik praat geen poep, herken je vraag,mijn ijslandse merrie van 1.36 presterende het om te gaan rennen terwijl ze.door twee man iedereen aan een kant en touw vastgehouden werd.
Het zit hem niet in de grote van je paard,maar hoe slim hij is.
Maar prima als je om tips vraagt en.ze vervolgens in de wind slaat.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:27

springt ze ook over het hek? anders het hek eerst dichtlaten...
staat ze met meerderen in de wei? misschien moet je haar als eerste in het land zetten, wat vroeger dan anders... en als ze zich lostrekt, eens even alleen laten staan in de wei... mijn merrie vind dat nooit een strak plan! verder weet ik wat het probleem is... je hebt erbij die lopen gewoon en ineens zijn ze foetsie en sta jij met blaren in de handen, zonder dat je ook maar iets hebt kunnen doen..
ik zou rustig aan proberen met een longeerlijn haar naar de wei toe te longeren als daar de ruimte voor is, dit heb ik in het begin gedaan toen ik mijn merrie kocht...
krijg je haar gewoon te pakken als ze zich lostrekt en in de wei staat? anders zou ik dat eens een tijdje oefenen... naar de wei lopen, trekt ze zich los, ophalen, en opnieuw proberen...
heel veel succes

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:33

Ik ken een paardje die deed dit naar de stal toe geen houden aan. Nu loopt hij braaf de stal in.
Mijn tip ga voordat je paard gaat ( soms natuurlijk niet bekend maar misschien begint ze ergens) Draai haar om en loop met haar achteruit naar de wei toe. Werkt super. En anders toch met hoofdstel blijven oefenen, en gewoon echt vasthouden! Alle krachten verzamelen haha, misschien met meerdere? Zodra zij weet dat ze niet wint ? Ken de merrie natuurlijk niet, maar sommige kennen hun krachten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:04

Latisha schreef:
Ja dat kent ze. Ze is sowieso hartstikke braaf en luistert altijd goed. Ze loopt ook gewoon braaf achter me aan tot een bepaald punt en dan gaat ze. Dan maakt niks haar mee uit.

Het is dus wel altijd hetzelfde punt? Misschien niet de paardvriendelijkste manier, maar als ze echt niet te houden is (al denk ik dat dat eerder een timingsprobleem van jouw kant uit is), dan zou ze van mij een dikke pets op d'r neus krijgen van de leadrope. ACHTER mij is ACHTER mij lopen. En als die pets haar ook niks doet, dan issie niet hard genoeg ;)

Maar zeker als ze het principe wijken voor druk kent, dan is het dus een kwestie van het hoofd erbij houden en zodra ze haar gewicht er in wilt gooien ook meteen de achterhand wegsturen. Met een ontkoppelde achterhand kunnen ze niet rennen/hun gewicht erin gooien.
Hoe sneller je paard weg is hoe sneller jij door je fases moet gaan, als je de tijd niet krijgt dan is het in het begin een ruk aan het hoofd en tegelijkertijd een pets op de kont.

Eerst moet je doorkomen, daarna kun je pas gaan verfijnen.

Probeer ook op te letten of ze vantevoren al kleine signalen afgeeft (grotere neusgaten, hoofd iets omhoog, spierspanning die verhoogt, ogen die minder knipperen etc. hoe eerder jij het kan herkennen, hoe eerder je erop in kan spelen (door bijv. even om te draaien en opnieuw de rust weder te laten keren)

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 09:41

Sorry kvika, ben erg dankbaar hoor voor jullie tips! Maar dat heb ik allemaal al geprobeerd.. :( Soms geeft ze het wel aan, dan geef ik inderdaad een paar petsen op dr neus, dan loopt ze dwars dus kan ook niet echt snel weg. Maar ik bouw daarmee wel veel meer spanning op.. Waardoor ze dus eigenlijk nog harder en sneller weg wilt... ze laat zich heel makkelijk weer pakken, en als ik t dan opnieuw probeer is ze braaf.. Zo stom... Maar de volgende dag weer niet. Maar als ze niks aangeeft dan ben ik dus echt niet op tijd. Zat Miss te denken aan een sluis maken? Dat ze iig niet de wei in kan. Dan eerst rustig daar in staan voordat de wei open gaat?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:44

Waarom doe je haar niet gewoon het hoofdstel om en dan inderdaad met hengsten ketting. Richting de wei lopen (klein stukje) terug lopen, belonen en weer een stukje die kant op. Dus al terug gaan als het nog goed gaat. Niet als ze al fout gaat.

Als dit goed gaat, kun je daarna een halster met hengsten ketting en zo steeds verder afbouwen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:48

bij mijn paard helpt zwaaien haar het hoofd ook heel erg averechts en juist energie wekkend. Vaak helpt naar de borst zwaaien dan meer (dat is immers 'achteruit') of in eens omdraaien, waardoor hij dus als hij niet oplet een behoorlijke ruk van het touw krijgt. Binnen een paar keer hebben ze het dan wel door ;)

Sluis maken is sowieso inderdaad een goed idee want als ze zich losrukt en de kans krijgt om de wei in te gaan heeft ze gekregen wat ze wilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:53

Het komt op mij ook over als een dominantieprobleem. Je paard is blijkbaar verder wel braaf maar als ze naar de wei toe wil overrulet ze jou. Daar komt nog eens bij dat ze het dus gewend is.

Ik zou, als ik jou was, het paard afleiden en ervoor zorgen dat ze zich op jou focust. Zet haar bijvoorbeeld volledig achterwaarts richting de wei. Zo rukt ze zich praktisch gezien minder snel los, is gedwongen op jou te letten en daarbij is achterwaarts zetten een teken van jouw dominantie.
Of, zet haar op stukken achterwaarts. Ik weet niet of je aan voelt komen dat je paard zich los wil rukken of dat op een bepaald punt doet? Meteen afleiden, dus bijv. (komt ´ie weer) achterwaarts zetten of een rondje draaien en een stuk teruglopen, etc. Ook wanneer het al te laat is en je paard zich heeft losgerukt, weghalen bij het hek en het hele stuk dat ze gerend heeft achterwaarts zetten.

Kortom, sneller zijn en denken dan je paard. Dat hoeft niet gepaard te gaan met een hengstenketting (hoewel ik daar absoluut niet op tegen ben) maar kan ook gewoon op brains aankomen. Succes! ;)