ik vroeg mij af hoe het zit met fructaan in paardengras. mijn paardje is anderhalf jaar geleden hoefbevangen geweest, hij loopt hele dagen met grasmasker op een stuk wat ingezaaid is met paardengras. nu vroeg ik me af in hoeverre dit gevaarlijk kan zijn voor mijn paardje, en wat de voordelen zijn van paardengras.
Branca
Geplaatst: 30-05-12 00:11
Ik heb mijn weides ingezaaid met Horsemaster, paardengrasmengsel zeg maar. Dit vanwege het lage groeipunt en de diversiteit. Als je bijv een mengsel net als bij een koeienboer zou gebruiken, heb je vetter en malser gras. Is ander mengsel en over algemeen meer eiwitten. Dan kan je je gras ook sneller en beter laten groeien met drijfmset of kunstmest. Ik gebruik beiden, ook vanwege het 'arme' land hier. Ik heb een shet waarmee ik op moet passen.. deze mag een paar uur in de wei met graasmasker. Nu mag ie korter op een klein stukje wat weer wat kaler is. Maar let op met deze tijd en dit weer; het is groeizaam weer, gras wil groeien, dus schiet uit met de sukers in de punten. Dan zou je weer beter lang uitgegroeid gras geven..maar dat werkt weer niet met een masker. Dus, ik zou niet kiezen voor een hele dag grazen, maar paar uur, daarna of ervoor op het zand met hooi. Hou de hoeven in de gaten (ook de smid) en hoe je paard loopt... je kunt t toch niet altijd voorkomen.
het paardengraslandje heeft op dit moment aardig lang gras, je ziet idd duidelijk dat er verschillende soorten gras groeien, het bredere grove gras is vrij lang en het hele fijne gras nog een stuk korter, ik heb verder geen verstand van gras maar dit zijn de 2 die elke dummie kan onderscheiden. het gras ziet er ook veel minder smakelijk uit dan de andere weiden waar "koeiengras" groeid. maar ik zou graag wat meet info willen over paardengras
Branca
Geplaatst: 30-05-12 11:11
Het verschil in gras gaf ik al aan. En gras is gras mbt fructanen enz.. muv kruiden. Kijk eens op de site van de Horsemaster (van Barenbrug).
mij is ook juist verteld dat als je helemaal niet mest de grond te arm word en je daardoor eerder gestrest gras hebt en daardoor een hoger fructaangehalte.
joyce B
dat laatste klopt, wat barbar zegt. Het gaat echter ook om het totaal aan suikers wat een paard binnen krijgt. Dat is vooral met begrazen van belang.
Dus veel gras eten van fructaan arm gras, of weinig gras van gestrest en fructaanrijk gras, kan per saldo evenveel suikers opleveren...
Ga je hooien dan is bemesten beter omdat het gras dan langer is met per saldo minder suiker per "cm" dan bij kort gras dat niet goed heeft kunnen uitgroeien.
ik lees veel dat paardengras een laag groeipunt heeft, betekend dat dat het gras snel hersteld na het kort is afgegrazen? ja toch? en hoe snel is snel? een groot deel van het land word nu door andere pony's begrazen en die vreten het erg snel op, dus als die straks weer naar een ander stuk gaan hebben mijn paardje en die andere pony nog maar een klein stuk waar normaal gras staat, dit gaat niet zo snel op omdat lester met masker loopt en die andere niet zoveel gras eet, maar dat gaat natuurlijk niet heel lang goed dus ik hoop dat de rest van het landje snel weer bijgekomen is. de andere stukken land zijn allemaal dijkland en omdat lester een peesblessure heeft mag hij niet schuin staan. de rede dat die andere pony's ook op dit landje staan is omdat het dijkland even bij moest komen en het paardengraslandje de pan uit groeide.