Zelfvertrouwen kweken bij mijn paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Zelfvertrouwen kweken bij mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 12:32

Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een prachtige 6 jarige ruin, het is echt een ontzettende lieve schat maar als ik met hem buiten ga rijden dan ontstaan er gevaarlijke situaties...
Hij kan dan ook totaal niet genieten van het bos of de heide want hij is alleen maar bezig met hoe hij zo snel mogelijk weer terug kan naar de andere paarden.
Als ik dan doorzet dan pakt hij het bit vast, gaat aan de kletter, wilt omdraaien en begint soms zelfs te steigeren.
Meestal ben ik dan genoodzaakt er af te springen en naast hem te gaan lopen.
Ik vind dit echt heel erg jammer aangezien ik nogal een "einzelganger" ben en het juist lekker vind om lekker alleen naar het bos te gaan.
Ik kreeg het advies van iemand om hem een slof om te doen als ik naar buiten ga maar dat doe ik liever niet, aangezien ik dan niet het probleem aanpak en mijn paard misschien alleen nog maar banger maak, ook vind ik het belangrijk dat mijn paard ook plezier beleeft aan een buitenrit en niet alleen ik.
Heeft iemand tips hoe ik aan het zelfvertrouwen van mijn paard kan bouwen?
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:55

Deze problemen hebben niet te maken met gebrek aan zelfvertrouwen van je paard, maar met het feit dat hij de baas is en niet jij. Hij is niet bang, maar hij wil niet van huis, hij wil naar zijn stalgenoten.
Ik zou beginnen met niet meer (alleen) naar buiten te gaan en binnen de omheining werken aan het herstel van de onderlinge verhouding. Jij moet degene worden die hem vertelt wat er gaat gebeuren. Niet andersom.

Arrabel

Re: Zelfvertrouwen kweken bij mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 12:59

ok.. dat weet je zeker?
Het kan geen onzekerheid van hem zijn?
Straks is dat het wel en dan ga ik hem straffen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:29

Huh, waarom zou hij niet bang zijn op buitenrit? Het is voor een paard volledig normaal gedrag om in de stress te gaan als hij alleen op pad moet, dat is absoluut niet iets vanzelfsprekends om te doen voor een paard. Veiligheid is in de kudde, de kudde is thuis op stal, dus thuis op stal is het veilig.
Opbouwen van zelfvertrouwen van een paard kun je doen door hem onder gecontroleerde omstandigheden zijn grenzen een klein stukje te rekken. Steeds succesvol iets meer doen dan hij eigenlijk comfortabel vindt en dan enorm belonen, dan wordt hij trots op zijn prestatie.
In de praktijk: ga samen met een ervaren paard naar buiten en laat hem ontdekken dat er meer wereld is en dat het andere paard er niet van overstuur gaat. Bouw dit uit met steeds meer voorop laten lopen, laat hem rustig "enge dingen" oplossen die je onderweg tegenkomt met het ruggesteuntje van het ervaren paard.
Verder kun je thuis in de bak ook werken met obstakeltraining, daar kunnen ze ook veel baat bij hebben, mits je er verstandig mee doseert.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:34

Met de baas spelen bouw je geen zelfvertrouwen op.
Een paard kan leren als hij zich nog comfortabel voelt, niet als hij al over die grens heen is.
Ik denk dat je zelfvertrouwen opbouwt door niet zijn grens over te gaan, in welke vorm dan ook, en hem leren dat hij bepaalde situaties (onder jouw leiding) goed aan kan (hierbij denk ik aan schriktraining bijv.)
Als je alleen gaat rijden, kijk dan vanaf welk moment je paard gespannen wordt en rij niet verder dan dat punt. Ga weer terug richting stal, en rij (evt. een andere keer) weer weg tot het punt waar je paard spanning opbouwt. Je zal zien dat je steeds een beetje verder weg kunt, al zal het veel tijd kosten.
Als je het idee hebt dat je paard bang is om langs een object of bepaalde plaats te gaan (waardoor je niet verder komt), stijg dan af en leid je paard er meerdere keren langs tot het gerustgesteld op dat punt is voor je verder (of terug naar huis) gaat.

Deze aanpak kost tijd en geduld, maar kan je veel opleveren op het moment dat je paard doorkrijgt dat het niets meemaakt wat hij niet aankan. Betekent niet dat je nooit eens mag doorpakken of aanmoedigen) als je het gevoel krijgt dat je paard je in de maling neemt, maar als je paard vervolgens over de zeik is weet je dat je een aantal stappen te ver bent gegaan.

Ook zou ik voor echte buitenritten voorlopig lekker met meerdere mensen gaan. Ik denk dat je dan zelf ook meer ontspant dan wanneer je paard steeds onder je wegdraait of gaat steigeren. Op zulke momenten heeft je paard ook niet de rust om tot zichzelf te komen maar is hij alleen maar bezig met wegvluchten van de situatie.
Daarnaast denk ik ook niet dat zolang dit paard 'gevaarlijk' doet, je alleen met hem op pad moet. Je bent een gevaar voor jezelf en voor anderen op zo'n moment...

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:42

Arrabel schreef:
ok.. dat weet je zeker?

(gedeeltelijk) eens met Merlijn... hoewel onzekerheid en de onderlinge verhouding wellicht dichter bij elkaar liggen dan jij denkt ;)
Als jij namelijk een duidelijke baas/leider bent over het paard, heeft het paard vertrouwen in jou en dat zorgt voor meer zekerheid. Het paard heeft nu het gevoel dat hij er alleen voor staat en tja, dan is het op stal/bij de kudde toch een stuk veiliger.... ik neem aan dat je hem dat niet kwalijk neemt. Daarentegen is het aan jou de taak om ervoor te zorgen dat JIJ voor hem de 'veilige plek' bent, dus dat doe je niet dmv straffen maar door met grondwerk aan jouw leiderschap te gaan werken en daarna langzaam het buitenrijden te gaan opbouwen...
Als het goed is moet je paard ook op buitenrit helemaal niet letten op alles wat om hem heen gebeurt en daardoor in de stress te schieten, aangezien hij zijn aandacht voornamelijk bij jou heeft en niet bij de omgeving :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:12

Klimop, hoe vaak ga jij op buitenrit? Het is namelijk niet werkbaar als je een buitenrit van 2 uur maakt om je paard continu op jou te laten letten. Je gaat niet 2 uur lang dressuuroefeningen doen in het bos, meestal is de bedoeling van een buitenrit dat je ontspannen samen geniet van het buitenrijden en dus ook van de omgeving.
Mijn paarden kijken ook lekker rond tijdens een buitenrit, ze weten dat het OK is buiten in het bos en als er iets is dat ze spannend vinden krijgen ze wat ruimte om er naar te kijken en daarna kunnen ze er gewoon langs, desnoods met een mooie zijgang. ;)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:49

Imo zou een paard op buitenrit ten alle tijden net zo snel op je hulpen (of dat nou stem, been, teugel etc. is) moeten reageren als tijdens een trainingssessie in de bak bijvoorbeeld.. en om dat te kunnen doen moet een paard zijn aandacht bij jou hebben :) als ik met een paard aan de hand buiten loop accepteer ik ook niet dat hij mij niet meer ziet staan op het moment dat hij iets anders hoort/in het vizier heeft... dat kan nou eenmaal tot gevaarlijke situaties leiden.
Bij een paard waarvan ik weet dat ie bomproof is zou ik er misschien iets minder op hameren, maar als een paard alert is op z'n omgeving blijf ik altijd checken of ik tegelijkertijd ook nog (figuurlijk) 'in beeld' ben en mijn eigen paard heeft, als het goed is ;) standaard tenminste één oortje mijn kant op gedraaid als ik met haar bezig ben.

Dit is nog wel interessant (niet specifiek aan Waratje gericht) om te kijken/horen:

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:11

Er zit nogal wat tussen continu op je letten en totaal niet op je letten en je overlopen als het ze zo uitkomt. Een paard waar ik mee op pad ben (naast of op) moet zich er wel altijd van bewust zijn dat ik er ben en dat ik een aanwijzing kan geven die gewoon opgevolgd dient te worden, maar ze moeten vooral ook zelf opletten waar ze hun voeten laten en zelf zien dat er blaadjes aan de bomen zitten te bewegen.
Als een paard "teveel" op de ruiter is gefocussed en ze zien opeens die levensgevaarlijke witte steen onder zich heb je juist weer kans op explosies uit schrik. ;)

Met onze volwassen paarden check ik niet of ik in beeld ben, ik weet dat ik in beeld ben zodra het nodig is. Bij een jong/onervaren paard blijf ik uiteraard wel in vrij constante dialoog, zodat je van elkaar weet wat de status is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:14

Paard ziet geen leider in jou en voelt zich dan ook onveilig zonder z'n kudde op buitenrit. Hoe doet ie het met buiten wandelen?

Ik zou in ieder geval niet buitenrijden zolang je geen controle hebt. Hoe scherp staat hij in de bak aan de hulpen? Als dit nog niet is zoals je het wilt hebben zou ik daar ook eens aan werken. Zet ook eens een schrikparcours uit, zodat jij jezelf kan bewijzen in spannende situaties.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:10

Waratje schreef:
Er zit nogal wat tussen continu op je letten en totaal niet op je letten en je overlopen als het ze zo uitkomt. Een paard waar ik mee op pad ben (naast of op) moet zich er wel altijd van bewust zijn dat ik er ben en dat ik een aanwijzing kan geven die gewoon opgevolgd dient te worden, maar ze moeten vooral ook zelf opletten waar ze hun voeten laten en zelf zien dat er blaadjes aan de bomen zitten te bewegen.
Als een paard "teveel" op de ruiter is gefocussed en ze zien opeens die levensgevaarlijke witte steen onder zich heb je juist weer kans op explosies uit schrik. ;)

Met onze volwassen paarden check ik niet of ik in beeld ben, ik weet dat ik in beeld ben zodra het nodig is. Bij een jong/onervaren paard blijf ik uiteraard wel in vrij constante dialoog, zodat je van elkaar weet wat de status is.

Tja maar als een paard met zijn hoofd bij dat vogeltje boven in de boom zit is de kans weer aanwezig dat hij struikelt over die levensgevaarlijke witte steen en jij je nek breekt :)) ze hebben het ook zo zwaar die paarden.. moeten hun baasje in de gaten houden en tegelijkertijd ook nog eens letten op waar ze lopen... daarom is het imo heel belangrijk dat een paard vertrouwen heeft in z'n 'extra paar ogen', want de ruiter heeft (soms onbewust) zoveel invloed op het paard....
Niet alleen bij jonge paarden, maar ook paarden met een nieuwe eigenaar waarvan ze nog niet precies weten hoe de rollen verdeeld zijn en wat ze aan hun baasje hebben, moet er idd constant/genoeg contact zijn, in dit geval dus ook.
Voor TS lijkt het me goed om ten eerste te gaan grondwerken en ervoor te zorgen dat haar leiderschap op orde is, daarnaast schriktraining gaan doen, buiten gaan wandelen (ik ben ook van mening dat je gevaarlijke situaties voor jezelf gaat uitlokken door op een paard te zitten waarvan je weet er geen controle over te hebben...) zodat hij ook zichtbare steun aan iemand heeft, zich te verdiepen in de invloed van haar lichaamstaal en pas weer met haar paard naar buiten gaan als het paard zelfverzekerder is en TS zelf ook meer vertrouwen in haar paard heeft, alleen dan zal dit wederzijds kunnen worden... als TS gespannen is straalt ze dat natuurlijk ook direct uit naar het paard, dus eerst allebei de ontspanning vinden en van daaruit gaan opbouwen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:16

Ook ik ga volledig mee met de gedachte "Merlijn".
Jouw paard ziet jou niet als zijn leider, of toch niet altijd, en dus op die buitentochtjes is er twijfel.
Jij moet dus eerder aan jezelf gaan werken, jij bent het probleem niet het paard, neem dit niet aanvallend op hoor, ik bedoel het zeker wel lief, maar het is echt wel waar.
De onzekerheid is er wel degelijk, maar is niet afkomstig vanuit het paard, is eerder door het gebrek aan leiderschap, maar vergis je niet , ook al ben je nu ineens de top in leiderschap, jouw paard heeft dit gedrag nu inmiddels deels een beetje eigen gemaakt, en zal toch even een noot blijven die om aandacht zal vragen, maar dit kan echt wel opgelost worden.
Maar dit kan je echt niet leren door hier een paar tekstjes met antwoorden te lezen, je moet je dus laten begeleiden door les te volgen bij iemand die hier in thuis is.
Een goede correctie mag echt wel (als de timing goed zit) , maar je moet nieuw en ander gedrag nooit gaan dwingen door te straffen, je moet het aanreiken, aanbieden, je paard moet zelf zoeken naar het juiste antwoord, dan denkt het paard ik heb het gevonden.
Jouw vraag, moet dus zijn idéé worden, alleen op die manier zal je paard het ook echt willen doen.

Arrabel schreef:
ok.. dat weet je zeker?

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:19

Tja, ik heb zelf ervaring met een paard dat ook niet het bos in wilde in zijn eentje (samen met een ander was het geen probleem, dus het was niet dat het bos eng was). Hij wilde gewoon niet graag alleen zijn. Iemand bood toen aan om hem even met geweld door het bos te sturen, maar dat zou het probleem alleen maar erger gemaakt hebben want het was geen eigenwijzigheid maar angst.
Daarom hebben we toen geoefend met eerst gewoon een tijd in de bak te rijden en dan 5 minuten uit te stappen in het bos. Echt een ienie-minie rondje dat hij aankon voordat hij in de stress van het alleen-zijn schoot. Toen dat ontspannen ging, werd die tijd uitgebreid naar 10 minuten en zo werd het langzaam opgebouwd. Je moet dat niet te snel willen doen. En na een half jaar of zo liep hij gewoon 2 uur in het bos zonder dat hij in een kronkel schoot. (We maakten ondertussen heus wel langere ritten maar dan samen).
Hij had toen vertrouwen gekregen in zichzelf en in het feit dat hij niet permanent alleen zou moeten zijn omdat hij wist dat hij altijd weer thuis kwam bij de andere paardjes.

Misschien is dit iets waar TS iets aan heeft?

Arrabel

Re: Zelfvertrouwen kweken bij mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 10:16

Iedereen bedankt voor de antwoorden, ik kan hier zeker wat mee.
Ik ga proberen het rustig op te bouwen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:25

Ik heb mijn paard nu bijna 2 jaar, en heel veel naar het bos geweest, maar nooit alleen.
Mijn merrie is heel braaf en is heel looplustig buiten.

Maar toevallig pas afgelopen maandag ben ik voor het eerst in het bos geweest.
Het was dus een route die m'n paard al door en door kent, en volgens mij scheelde dat wel.
Dus ik dacht, dat dit misschien voor jou ook zal werken?

Ik merkte dat ze vooral in het begin ook wat onzeker was.
Stoppen voor dingen, waar ze anders nooit naar kijkt.
Maar ik heb een dik uur gereden en het laatste half uur was ze veel zekerder en liep goed door.