Advocaat inschakelen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

surfsan

Advocaat inschakelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 10:58

We zitten met een dilema. Wij hebben begin mei een paard gekocht bij een handelaar. hij is gekeurd door zijn dierenarts klinisch en rontgelogisch , en met uitzondering van een chipje goedgekeurd. Ook de verzekering nam hem op met uitsluitsel van het chipje. Binnen een week kwamen wij erachter , dat 1 oog niet goed functioneerde. Na bezoek van een dierenarts die constateerde dat er vertroebelde lens , en negatieve pupil reflex was, wat niet acuut ontstaan is (dus in 1 week). Is het paard weer terug gegaan naar de handelaar. Die heeft die dierenarts er weer na laten kijken ,en kwam tot de zelfde conclusie als onze dierenarts . Had het dus over het hoofd gezien , wat volgens onze dierenarts kan gebeuren als er niet heel goed naar gekeken wordt. Het probleem is dat de vorige eigenaar (particulier) zegt dat het jammer is maar zijn probleem is. We hebben inmiddels zelf een brief naar de handelaar opgesteld waarin we schrijven wat er gebeurt is op welke datum en dat we het volledige aankoop bedrag en de keurings kosten terug willen, en het rapport van onze dierenarts erbij gevoegd. de handelaar is druk bezig om de vorige eigenaar zover te krijgen om het in orde te maken.
Ik vraag mij af , moeten we er een advocaat bij halen , en de handelaar officieel aansprakelijk stellen? Hoe veel tijd moeten we hem geven om het in orde te maken? Dat het niet opeens het verlopen is? We willen liever dat we het op een normale manier afhandelen. Maar inmiddels zijn we al bijna 3 weken verder. Wat is wijsheid?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:11

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering.
Om eerlijk te zijn vraag ik me af hoe reeel het is om ook de keuringskosten terug te krijgen, maar aankoopbedrag moet geen probleem zijn. Wat ik me in je verhaal wel afvraag is van wie je het paard nou hebt gekocht. Als jij het paard hebt gekocht van die handelaar is jouw zaak alleen met die handelaar. Wat hij kan regelen met de oude eigenaar is dan zijn probleem, daar sta jij buiten, lijkt me.

aslo

Re: Advocaat inschakelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:29

In principe heb je 6 maanden de tijd omdat je het paard van een handelaar hebt gekocht. Ook is de handelaar zelf inmiddels overtuigd van het feit dat het voor levering aan jou al aanwezig was. In dit geval moet de handelaar met een oplossing naar jou toe komen. Hetzij het aankoop bedrag terug (al dan niet de keuringskosten), hetzij een ander gelijkwaardig paard aanbieden. Jij hebt niets te maken met het geschil tussen de vorige eigenaar en de handelaar, dat moeten die 2 samen maar oplossen.
Heb je tot nu toe alles (dus de bevindingen na aankoop) telefonisch geregeld of ook op schrift?
Indien niet op schrift, alles op papier zetten en aangetekend naar de handelaar opsturen. Als ik goed ben geinformeerd kun je in die brief ook een termijn stellen, maar sowieso oplossing stellen voor de uiterlijke datum, dus max. 6 maanden na aankoop.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:27

Wat een vervelend verhaal.

Maar even voor de duidelijkheid: van wie heb je het paard gekocht? Van een handelaar of particulier? Of was het paard ten tijde van verkoop in eigendom van de particulier en trad de handelaar namens de particulier op?

Aan wie heb je het geld betaald?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:07

Waren de keurginskosten bij afkeuring voor de verkoper dan? Aangezien je deze kosten ook terug wil?

surfsan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:59

bedankt voor alle reacties. Wij hebben het paard bij de handelaar gekocht, daar hebben wij ook aan betaald. We hebben eerst alles via de telefoon gedaan , maar later alle bevindingen inclusief dierenarts rapport met een aangetekende brief naar hem verstuurd. Inmiddels wel inlichtingen ingewonnen bij een advocaat. Die adviseert ons om een dead-line op te stellen met de handelaar. Het zij een ander paard , anders het geld of via een regeling terug te krijgen.Maar in ieder geval een data vast stellen, anders blijft het zo voortslepend. Mocht dat niet gaan , adviseert de advocaat onsom een kort -geding te starten. Schijnt snel geregeld te zijn.

keuringskosten , zouden wij betalen bij goedkeuring.(hebben we dus ook gedaan). Aangezien er niet goed door de dierenarts is gekeurd proberen we die kosten ook terug te krijgen. Uiteraard is het bedrag van het paard belangrijker.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-06-12 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:36

Ik wil even inhaken op het stukje omtrend een kort geding.
Doe dit alleen als je echt niet anders kan. Een kortgeding is echt niet zo snel geregeld.
Zelf heb ik 4 zaken lopen ( wel iets anders kwa inhoud dan dat van jouw) waarvan 1 nu is afgesloten na uitspraak via kortgeding en ik in het gelijk ben gesteld. Dit heeft wel een jaar geduurt en betaling heeft nog 3 maanden opzich laten wachten. De andere 3 zijn allemaal ook opgestart maar als ze net als de eerste doen verwacht ik pas volgend jaar goed resultaat.

Het is dus niet even snel geregeld zoals aan jouw is verteld. Het is dat ik gewoon weet dat ik in mijn gelijk sta en dat het om redelijke tot grote bedragen gaat anders hadden we het niet gedaan. Het scheelt daarnaast ook dat ik een hele goede advocate hebt.

Succes ermee!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:42

Ik zou ook niet zo snel voor een juridische procedure gaan als je verwacht het onderling op te lossen. Een juridische procedure is duur, neemt veel tijd in beslag en stopt de meewerkendheid van de handelaar.
Ik zou in de brief goed op papier zetten wat er precies mis is, dat je hem aansprakelijk stelt voor het aankoopbedrag+keuringskosten. Ook idd een datum erbij vermelden voor de duidelijkheid voor beide partijen(handig mocht het ooit toch tot een procedure komen). Of hij iets terug kan krijgen van de vorige eigenaar is voor jou niet relevant.

surfsan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 07:09

Bedankt voor het advies..zodra we meer weten laat bik het nog even weten.