buitenrijden: schrik paard wil toch steeds voorop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

buitenrijden: schrik paard wil toch steeds voorop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 18:48

Het is buiten redelijk serieus dressuren (zo serieus als kan tot aan officieel wedstrijden/proeven rijden: daar heb ik geen trek in) in de bak of in het weiland, of zelfs gewoon op een schouwpad (ik doe het met mijn paard B.J. zodra ik de kans krijg) mijn grote wens lekker met hem op avontuur/lange buitenritten te gaan.
Maar het buitenrijden met hem is, nu hij 7,5 jaar is nog steeds wel een linke aangelegenheid.
Ik zou het liefste met hem er alleen op uit gaan, dat heb ik ook wel gedaan, maar ik moet zeggen: dat ging dan ook maar steeds NET goed... pfffttt...

Uiteraard ben ik ook met een goede vriendin, of twee andere mensen met redelijk bomvaste paarden mee gegaan.
Met de lieve 1.43 Haf van 22 jaar was er het probleem: mijn paard heeft 7-mijls laarzen aan (lees: deze Tink x Fries van 1.65 neemt in stap al zo veel grond, dat je hem vanaf vertrek zo enorm moest inhouden en de Haf er steeds bij moest draven). Ook heeft meneer een behoorlijk temperament, dus door het inhouden werd hij nou niet bepaald relaxed. Integendeel. Hield ik hem niet in en liet hem zijn eigen ruim tempo stappen (dus om gedribbel de voorkomen) was je in NO TIME 20-30 meter voor op de Haf. En moest ze weer bij draven of soms zelfs galopperen.

Leuk was wel altijd: zodra wij dan in het veld op galop overgingen, kon mijn B.J. die ouwe kleine Haf dus ECHT niet bijhouden. Kleine Heidi de Haflinger gaf hem echt het nakijken!

De eigenaresse van Haf Heidi is verhuisd, dus nu ging ik met twee anderen op buitenrit: een KWPNer en een Fries. Grote passen, a la mijn paard.
Dit werd echter toch vervelend, want Jaopie wilde daar steeds links of rechts langs, ik moest hem dus WEER steeds inhouden. Gewoon in stap, bedoel ik.
Hierdoor kregen we weer gedribbel, en geschrik.
Of bijna hakkepezen-getrap.

Dus lieten we Jaopie uiteindelijk maar voorop. Toen was er nergens schrik voor. Reeen, fazanten, gekke boomstronken, het was goed.
Dat ging dan wel okee, maar die anderen konden dat tempo IN STAP NOG STEEDS! weer niet bijhouden,IN STAP, dus reed ik af een toe gewoon een ruime cirkel terug. Alles in stap, om hun weer terug op te pikken.
Dit vonden zij niet zo leuk, er was ook geen sprake van "met ons drietjes samen rijden", op die manier.
Ik moest weer achteraan.
Dat werkte alleen enigzins relaxt, als ik Jaopie op een bepaald moment wegdraaide, 20 meter terugreed, en dan weer in stap er achteraan reed. Dan ging hij overigens helemaal niet dribbelen, maar gewoon met zijn 7-mijls laarzen bij stappen.
Tot-ie weer op hun hakken zat, en ik hem weer continu moest inhouden, waardoor weer gedribbel en gestress bij Jaopie ontstond.

Alles gewoon in stap.

Zo wordt het wel lastig om een buitenrit met Jaopie te maken.

Ben wel eens achter een vriendin met aanspanning aangereden ook.
Reden we gewoon achter die Menwagen aan. Ook toen liep Jaopie in stap gewoon sneller (nou eigenlijk RUIMER) dan dat paard voor de wagen, en dat was een grote Fries, ik moest hem er steeds achter houden.
SCHUIN er achter, zodat menpaard ons ook kon zien (er wordt niet met oogkappen gemend).
Schrikt dat menpaard opeens ergens van, draait de aanspanning weer om, moest ik ook weer mee terug, want kreeg ik Jaopie niet meer dan 20 meter door gereden.
Hoezo niet?
Toen ik Jaopie een aansporing met de dressuurzweep gaf, hoorde dat menpaard dat en raakte in paniek.
Kon ik dus niet gebruiken.
"Wil je dat niet meer doen?!?" zei menster "Mijn paard schrikt er van".
Okee dan.

Zo is er steeds weer wat, of zo lijkt het dan.

Het liefst ga ik er alleen met hem op uit.
Dat is echter redelijk gevaarlijk, aangezien hij helemaal NIET verkeers/hond/ etc. betrouwbaar is.

Suggesties?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:38

http://www.nvvr.info }:)

Niet dat de NVVR jouw probleem oplost, maar binnen de vereniging zijn wel mensen die snappen wat jouw probleem is en je daarmee kunnen helpen.
Kom naar een weekend (volgende maand crosstraining in Renswoude, bijvoorbeeld) en leg contacten met mensen die je vooruit kunnen helpen.

De oplossing is namelijk even simpel als problematisch: jij hebt een rijmaatje nodig die net zo'n race-pees heeft als jij. Nou, die zijn er bij de NVVR!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:48

Yep, ik heb er daar bijvoorbeeld eentje van, alleen zit ik niet in Drenthe ;)
Maarre, zijn er mensen met Ijslanders bij jou in de buurt? Veel Ijslanders hebben namelijk ook een aardig tempo in stap (of smokkelen lateraal).

terpentijn

Re: buitenrijden: schrik paard wil toch steeds voorop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 13:42

Ja, in mijn eigen dorpje heeft iemand twee IJslanders aan huis, heb er echter nog nooit iemand (buiten) op gezien. Weet dus helemaal niet OF er wel op gereden wordt. Maar vragen staat vrij, dus zal daar eens heen lopen (vanuit mijn achtererf kijk ik er zelfs op).

Van de NVVR ben ik al jaren lid, maar ik heb geen rijbewijs en geen trailer, dus hoewel ik soms kwijlend boven het boekje (het NVVR blad) met al die leuke bijeenkomsten en buitenritten hang, zie ik geen kans daar heen te reizen.

Het is ook zeker niet dat meneer BJ buiten, in een groepje, moeilijk te "houden" is, hij heeft gewoon een mega-ruime stap en als je net op weg bent ook een flink temperamentje. Dat is redelijk normaal, hij is dan enthousiast. Ben je inmiddels een eindje onderweg, en lekker gedraafd e.d. gaat hem al gauw het vuur uit de sloffen, en is hij met een losse teugel nog met gemak in een handgalop te rijden. In galop gaat hij er overigens ook nooit vandoor.
Jammer is het wel... we vinden buitenrijden beiden helemaal geweldig, we kunnen op deze wijze echter te weinig veilig "oefenen" om er alleen op uit te kunnen....

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:49

Is het grootste probleem niet dat ie NIET verkeersmak/honden etc is? dat worden ze echt alleen maar door te doen.
Is toch een rijvereniging in Zuidlaren? briefje ophangen voor mensen die graag samen willen rijden.

En met paarden met meer tempo gaan rijden, ik hoef doorgaans ook niet met pony's /koudbloeden op stap, gaat gewoon te langzaam voor de mijne.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:52

En hoe is het dan als je een stukje gaat draven? Mijn paard stapt bijvoorbeeld ook langzamer dan zijn buitenritmaatje, maar in draf is er geen enkel probleem. Als je stap en draf een beetje kunt afwisselen, bouwt hij misschien minder spanning op.

Succes in ieder geval!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 15:23

Neuh, ben ik met Jaopie en 1 of meer andere paarden buiten, die ook wel enigzins ruim/vlot van stappen zijn en ook vrij snel op de geeigende stukken in de buurt (en dat zijn er genoeg, de stukken om op de rijden bedoel ik, niet de rij-maatjes)) in draf of evtl. zelfs een redelijke galop willen/durven, is er daarna weinig tot niets meer aan de hand. Die zijn er blijkbaar niet.
Dat stukje draven is het punt niet, het is meer dat de anderen dan liever eerst 10-30 minuten (en overigens ook het meeste van het traject) willen stappen. Dat duurt gewoon te lang, het gaat ook te langzaam voor Jaopie zijn grond-tempo.
Gingen ze nu meteen of na 5 minuten een eind draven, was het bij Jaopie al veel gauwer opgelost.

Nu krijg ik natuurlijk weer adviezen met: eerst longeren in de bak, of eerst losrijden in de bak, tsja, heb ik dus allemaal al gedaan.
Maar zoals de meesten weten: BUITEN is heel anders dan "in de bak".
Als je hem lekker los maakt en laat darren in de bak, zeg een half uur, heb je precies hetzelfde als je opstapt en naar buiten rijdt.
Buiten = avontuur.

En UITERAARD is het een probleem dat Jaopie niet bepaald - indien alleen met hem naar buiten - verkeersmak en hond-mak is, dat komt gewoon door gebrek aan training/gewenning. Dat wil ik dus nu juist op veilige wijze trainen door met 1 of meer andere ruiters vaker mee naar buiten te gaan.
En dan zijn we weer terug bij waar ik dit topic over begon.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:38

Oproepje op bv endurance gedeelte van bokt? in zuidlaren en omstreken zijn er hoogstwaarschijnlijk wel wat actief. Meer km's en hoger tempo :Y)

Heb net op kaart gekeken en zuidlaarderveen ligt voor mij stuk uit de route. Sta sinds april in noordlaren en rijden meer richting midlaren/zuidlaren/zeegse/schipborg/onnen/eelde.
Mocht je over vervoer beschikken is ander verhaal, dan zijn er hier zat waarbij je vast aan kan haken :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 17:37

Ik haak meer dan graag aan!!!
Zuidlaarderveen is ook zo'n klein klein klein dorpje, van hier uit gaat niets, zelfs geen normale bus.

Stel ik vind iemand die het ook leuk vindt om vanuit een enigzins naburig dorp een buitenrit te maken wil men tegen kosten mij en Jaopie dan met een trailer ophalen en naar Zuidlaarderveen na afloop terugbrengen?
Jaopie is niet moeilijk met andere paarden en ook niet met op/in een trailer gaan.
Waar zou ik die oproep voor een buitenrit dan moeten zetten.
Endurance? Jaopie is geen endurance type. Het is een Tionker x Fries van 7,5 jaar met weining trainings-conditie.
Een groepsrit zou echter wel helemaal TOP zijn.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:01

Waar rij je normaal? Mijn merrie stapt behoorlijk door (à 8 km/u, soms sneller :=) je mag gerust een keer aanhaken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 21:29

Zuidlaarderveen.Zuidlaren, Kiel-Windeweer, andere kant op Spijkerboor, richting Annen. die omgeving, in een straal rondom waar ik woon eigenlijk. Ook wel Nieuwe Compagnie... gewoon, rondom waar ik woon.
Jaopie kan wel WAT aan hoor (het is geen endurance paard) maar 10-20 kilometer haalt hij echt wel op zijn Tinker sloffen.
Normaal rij ik in het natuurgebiedje vlak achter mijn huis op grens Groningen-Drenthe. Soms naar het Prinsenbos er vlak achter.Verder over de schouwpaden en de dreven, waar het maar mag. Gelukkig mag er hier veel.