Neuh, ben ik met Jaopie en 1 of meer andere paarden buiten, die ook wel enigzins ruim/vlot van stappen zijn en ook vrij snel op de geeigende stukken in de buurt (en dat zijn er genoeg, de stukken om op de rijden bedoel ik, niet de rij-maatjes)) in draf of evtl. zelfs een redelijke galop willen/durven, is er daarna weinig tot niets meer aan de hand. Die zijn er blijkbaar niet.
Dat stukje draven is het punt niet, het is meer dat de anderen dan liever eerst 10-30 minuten (en overigens ook het meeste van het traject) willen stappen. Dat duurt gewoon te lang, het gaat ook te langzaam voor Jaopie zijn grond-tempo.
Gingen ze nu meteen of na 5 minuten een eind draven, was het bij Jaopie al veel gauwer opgelost.
Nu krijg ik natuurlijk weer adviezen met: eerst longeren in de bak, of eerst losrijden in de bak, tsja, heb ik dus allemaal al gedaan.
Maar zoals de meesten weten: BUITEN is heel anders dan "in de bak".
Als je hem lekker los maakt en laat darren in de bak, zeg een half uur, heb je precies hetzelfde als je opstapt en naar buiten rijdt.
Buiten = avontuur.
En UITERAARD is het een probleem dat Jaopie niet bepaald - indien alleen met hem naar buiten - verkeersmak en hond-mak is, dat komt gewoon door gebrek aan training/gewenning. Dat wil ik dus nu juist op veilige wijze trainen door met 1 of meer andere ruiters vaker mee naar buiten te gaan.
En dan zijn we weer terug bij waar ik dit topic over begon.