groot probleem met voetjes geven.. de gouden tip!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iccc

groot probleem met voetjes geven.. de gouden tip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 18:46

hallo,

een paard kan al ze hele leven geen voetjes geven.. ze hadden de hoop een beetje opgegeven. maar ik ben toch benieuwd hoe je dit kan leren.
we zijn nu wel zo ver dat hij even ze voorvoeten kan optillen maar maait dan gelijk met ze been naar voren. achter is helemaal lastig want hij trapt gelijk na.. na ons weten is er niks gebeurd. wat is een goede manier om te oefenen? doe nu soms een touw op ze been om hem in de kootholte omhoog te krijgen dit werkt voor wel. maar achter weet hij dit nu en trapt gelijk met ze been omhoog..
dus iemand voor mij de gouden tip?

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:58

Dat had ik ook, ik heb her verholpen door mee te gaan in het maaien van de voet. Dus voet vasthouden, pony gaat maaien en jij gaat mee in die beweging, zodat hij niet echt weerstand voelt. Dat had de pony waar ik mee bezig was nodig. Ik weet niet of het de gouden tip is, maar het is wel de moeite waard om te proberen.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:58

wij hebben er ook een waar je achter niets mee kan hij is inmiddels al 13 jaar zo , ook hij mept gericht.
we hebben van alles geprobeerd bij hem kon je eerst ook niet aaien of borstelen bij de achtebenen door dat vol te houden door hem tijdens het borstelen/aaien van zijn achterbenen af te lijden met een 2e persoon die voor hem stond met een emmer voer en als hij lelijk wou doen duwde hij de emmer onder zijn neus en vergat hij ons even stapje voor stapje inmiddels al wel 3 jaar kunnen we zijn achter been aanraken en vastpakken en een stukje liften van hoeven krabben of bekappen is nog absoluut geen spraken.

ik heb niet de gouden tip maar mischien kun je het proberen om het paard dus af te lijden met iets te eten onder zijn neus duwen als hij het niet meer leuk vind.

succes

44Myrthe44

Re: groot probleem met voetjes geven.. de gouden tip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:06

Geen gevaarlijke dingen gaan doen, eerst zorgen dat hij het toestaat dat je al zijn benen aanraakt met een stok/ lange zweep/ iets anders langs. Dan zelf zijn benen gaan borstelen, dan beginnen met voetjes.
En oh ja, wees consequent: 1 keer trappen? --> direct een flinke mep verkopen.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:08

annet_v ja dat is erg lastig in meegaan hij is zo snel hierin .. maar ga idd wat proberen ja

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:17

Wat is de reden dat het paard het nooit geleerd heeft? Over het algemeen leren ze het al vroeg ivm de hoefsmid hoe gaat dat als hij daar naar toe moet?
Hoe oud is het dier nu en je zegt dat ze de hoop op gegeven hebben dus wat hebben ze zoal geprobeerd en hoelang zijn ze er mee bezig?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:07

IVAANAA__ schreef:
annet_v ja dat is erg lastig in meegaan hij is zo snel hierin .. maar ga idd wat proberen ja

Ik vind dat maar een gevaarlijke methode hoor! Straks heb je een mep te pakken!
Waarom zou je het toestaan dat hij trapt? Ik leer de paarden altijd meteen dat dat absoluut 'not done' is, volgens mij is dat veel veiliger. En ook duidelijker voor het paard, dan weet hij tenminste waar hij aan toe is.
Jij bent de leider, dus jij bepaalt de grenzen. Paarden vinden het ook fijn als jij duidelijk je grenzen aangeeft!

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 23:11

maar om meteen een mep te verkopen.. ik merk ook dat die gewoon wat bang is.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:18

Trappen is vaak uit angst, als je dan zelf gaat staan meppen en schreeuwen maak je het alleen maar erger.
Kan je hem niet ergens tegenaanzetten met zn kont? Als hij dan trapt, trapt hij daar tegenaan. Dat doen ze meestal niet zo vaak, voelt niet zo lekker. Moet je wel met zn 2en zijn, en gewoon heel rustig blijven.
Benen afspuiten werkt ook vaak goed. Zodra ze de straal goed accepteren kan je er met je hand ook beter bijkomen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:25

Ieder paard kan leren zijn voetjes braaf te geven , dus ook jouw paard.
Er is niet één gouden tip, de één doet het zo de ander net iets anders, maar het uiteindelijke doel moet wel zijn dat ieder persoon dit moet kunnen uitvoeren bij hetzelfde paard, dus ook de stalhulp en de dierenarts en de hoefsmid.
Mag dit lang duren om zoiets aan te leren, nee want als iets lang duurt, dan is er iets dat je fout aanbrengt, dan is er twijfel, dan is het dus niet duidelijk genoeg naar je paard toe.
Ik ga er van uit dat ook jouw paard dit kan leren op één week tijd, contacteer me maar.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:21

Heb zelf zeer goede ervaring met de 'touw methode' . Binnen een week geven doorgaans de meest lastige paarden keurig alle 4 'voeten'. Google hier maar eens op en de methode staat ook wel in andere topics beschreven. Simpel, veilig, vriendelijk en doeltreffend.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:20

Trappen om wat voor een reden dan ook, angst of wat anders, het mag gewoon NIET!
je paard moet dan maar leren om zijn angst op een andere manier te uiten, iig nóóit door te trappen!