Paardje wassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Paardje wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 01:56

2 jaar geleden heb ik een mini paardje gekocht van toen twee jaar, meneer is ondertussen al weer 3 jaartjes oud. Vrijwel alles wat we tot nu toe samen hebben gedaan en hebben geleerd ging of in een keer goed of met wat oefenen ging het super. Er blijft alleen 1 klein probleem.. en dat is wassen. Hij heeft er veel moeite mee gehad vanaf dat hij bij mij kwam, dit was gewoon simpel met een sponsje de beentjes af doen maar dit was toch erg akelig. Nu zijn we zo ver dat hij wel wat spanning heeft maar netjes stil blijft staan en het eigenlijk niet zo heel erg meer vind.

Nadat de spons goed ging ben ik met de slang aan de gang gegaan, achterbenen, staart en billen is geen probleem voor hem, hij hapt rustig zijn grasjes en ik kan zijn staart lekker wassen. Nu een tijdje terug was het nogal warm en hij schuurde een beetje bij zijn manen dus ik wilde het zweet er lekker even afspoelen, dacht dat ponylief het een welkom iets zou vinden. Weer rustig achter begonnen en op ons gemakje naar voren gewerkt, ik kan tot na zijn schoft komen en dat begint het gestress. Narmate ik verder probeer te komen hoe meer hij gaat draaien en hoe meer gestressed hij raakt. Inprincipe spuit ik op hem totdat hij rustig word, als hij rustig is haal ik meteen de straal van hem af, maar op zijn nek word hij zo heet dat stilstaan er niet meer bij is en mijn tactiek niet echt meer werkt.

Ik was dus benieuwd of jullie tips hebben hoe dit op te lossen zonder meneer zo ver in de stress te laten schieten dat hij zich los wil gaan trekken of omhoog komt ofzo. Dit is de eerste keer dat ik hem richting zijn nek ben gegaan en omdat dit niet zo ging als de bedoelling was wil ik niet verder gaan voordat ik goede tips heb. Ik wil dat hij snapt wat de bedoelling is en het niet ziet als een bedreiging.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen! :)

zilverkenny

Re: Paardje wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 07:28

Mijn pony (arabiertje) was eerst ook nogal bang van afspoelen (ook van plassen in het bos trouwens).
Wat ik toen heb gedaan is met de slang een emmer water gevuld en haar dat op laten drinken. Toen ze doorhad dat ik haar aan het afspoelen was met dat onschuldige spul wat ze altijd drinkt, was het ineens niet meer eng! Ik heb geen idee of dit bij jouw paard gaat werken hoor, ik zeg alleen dat het bij haar werkte ;).

Wat je anders ook kunt proberen is om bij de voorvoeten te beginnen. Dus eerst gewoon de hoeven spuiten en dan langzaam omhoog werken. Wat daarbij ook kan helpen is om met je hand de straal te volgens (dus je hebt je hand op het paard liggen, daar waar de straal hem raakt). Als je dan met je hand beweegt en dan de straal iets later mee beweegt, voelt hij eerst de veilige druk van je hand en daarna pas de straal.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt ;).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:14

Je past denk ik een prima methode toe, maar net "te ver". Je moet dus al veel eerder op de hals deze tactiek gaan toepassen. Zoek het maximale punt waar hij rustig blijft, en ga daar 1 cm overheen, en weer terug naar de comfort-zone, gaat dat goed? Dan rustig naar 2 cm verder, en weer terug (en zo verder). Bij mijn paard helpt het ook altijd als er naast het water ook een hand over hem heen gaat, dat geeft veel meer rust als alleen de waterstraal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:31

misschien toch andersom beginnen?
de nek levert stress op,dus dan zou ik aan de voorkant beginnen.

mijn pony houdt er ook niet van,zeker als hij wat op zijn hals geschuurd heeft dan voelt het water er niet zo fijn aan.
ik begin bij het onder voorbeen,spoel deze af,ga dan naar boven, over de hals en dan de rest van het lichaam omdat dat bij hem wel ontspant.
kan net zijn dat je dus even andersom moet beginnen :j

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:56

ik ga met de hierboven benoemde mee en heb als toevoeging dat je ook een zachte borstel kan gebruiken de borstel houd meer water vast en is vaak ook vertrouwd bij het paard(je) wel oppassen met de schuur plekken die zou ik gewoon met de hand bevoelen zeg maar.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 03:44

zilverkenny schreef:
Mijn pony (arabiertje) was eerst ook nogal bang van afspoelen (ook van plassen in het bos trouwens).
Wat ik toen heb gedaan is met de slang een emmer water gevuld en haar dat op laten drinken. Toen ze doorhad dat ik haar aan het afspoelen was met dat onschuldige spul wat ze altijd drinkt, was het ineens niet meer eng! Ik heb geen idee of dit bij jouw paard gaat werken hoor, ik zeg alleen dat het bij haar werkte ;).

Wat je anders ook kunt proberen is om bij de voorvoeten te beginnen. Dus eerst gewoon de hoeven spuiten en dan langzaam omhoog werken. Wat daarbij ook kan helpen is om met je hand de straal te volgens (dus je hebt je hand op het paard liggen, daar waar de straal hem raakt). Als je dan met je hand beweegt en dan de straal iets later mee beweegt, voelt hij eerst de veilige druk van je hand en daarna pas de straal.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt ;).

Opzich heb je daar echt super tips maar jammer genoeg niets waar ik zelf nog niet aan heb gedacht -O-
Toen ik de heftige reactie opmerkte besloot ik inderdaad om eerst te aaien ed en dan rustig met de straal erbij, maar meneer weet donders goed wat een hand is en wat daadwerkelijk het water is :o
Voorbenen afspuiten vind hij ook niet bepaald cool, hij laat het toe maar word wel onrustig. Al moet ik zeggen dat een sponsje ook voor wat onrust zorgt maar dit kan hij vele malen beter hebben.

De slang in zijn mond stoppen vind hij het mooiste wat er is :') ben bang dat dat hem er niet overheen helpt.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 03:49

Opzich is andersom beginnen helemaal niet zo gek eigenlijk.. Meneer zijn concentratie is nog niet altijd optimaal en bij iets nieuws doen we dit vaak ook maar kort. Met het wassen ben ik misschien wel gewoon iets te lang te enthousiast bezig. Als het weer eens lekker is (morgen waarschijnlijk) zal ik eens kijken waar zijn grens ligt en vandaaruit te werk gaan ipv meteen alles te willen doen.

De borstel gaan we zeker ook nog even eens proberen!

Voor het geval dat, hij had geen wonden van het schuren oid. Heb lang een exemertje gehad en zelf ook een huidziekte dus ik weet hoe gevoelig het kan zijn om met koud water aan te komen zetten :)
Hij had 1 korstje maar daar heb ik niet bij in de buurt kunnen komen, wilde puur uit voorzorg lekker wat zweet er af spoelen.

Bedankt voor de tips, ik ga er eens rustig mee aan de gang!

Nog wel 1 vraagje, is het handiger om er een sproeikop op te hebben zodat ik het water helemaal kan laten stoppen of is het beter om met de slang te werken en deze van hem af te halen maar wel zodat het water door blijft stromen?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:45

Gewoon regelmatig eens afspoelen met water, en elke keer het volledige lichaam doen tot aan de schoft. Dan zorg je dat je zeker een heel zachte straal water hebt staan. Nu spuit je heel even tot voorbij de grens voor hem. Met heel even bedoel ik ook echt minder dan een seconde. Het is de bedoeling het niet tot stress te laten komen. Dan ga je op een lange tijd stilaan langer en langer voorbij de grens spuiten, totdat het kan.
Het kan zijn dat het paard er minder moeite mee heeft als je aan de voorbenen begint, en zo naar boven werkt overheen de borst van je paard. Sommigen hebben dan minder moeite.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:46

Het is sowiezo beter met een sproeikop te werken omdat je dan de straal water kan versprijden en zacht kan zetten. Het beste is om een srpoeikop te gebruiken met mistfunctie voor de eerste keer hals en gezicht.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 10:12

jensvl schreef:
Het is sowiezo beter met een sproeikop te werken omdat je dan de straal water kan versprijden en zacht kan zetten. Het beste is om een srpoeikop te gebruiken met mistfunctie voor de eerste keer hals en gezicht.

Bedankt voor de tip, dan ga ik eerst naar een sproeikop opzoek voordat we verder gaan met oefenen :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:16

graag gedaan, en nog veel succes. Ik heb de indruk dat op de manier waarop jij bezig bent, het wel gaat lukken.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 07:49

jensvl schreef:
graag gedaan, en nog veel succes. Ik heb de indruk dat op de manier waarop jij bezig bent, het wel gaat lukken.

Bedankt voor het 'compliment'. Het is mijn eerste jonge paardje, heb hem nu twee jaar en tot nu toe gaat alles goed zolang we alles rustig aan doen moet me gewoon aanpassen aan zijn tempo he. Komen we ergens niet aan uit heb ik gelukkig mensen op bokt die me willen adviseren :)