Vliegendeken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Vliegendeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 08:34

Hallo bokkers.

Dat ik nog eens een deken vraag zou stellen :+

Ik werk absoluut nooit met dekens in bijv. de winter.
Maar nu staan de paarden sinds januari op een nieuwe stal en hun wei grenst direct aan de bosrand.
Met als gevolg dat een van de twee volledig lekgestoken wordt en vol staat met kleine bultjes.

Echt last lijkt hij er niet van te hebben, maar ik kan natuurlijk niet in zijn gevoel kijken.

Zouden jullie in zo'n geval voor een deken kiezen ?
En zoja, met of zonder hals?

Alvast bedankt.

pieps

Re: Vliegendeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:52

Moeilijke keuze he? Zo'n dek de hele tijd is eigenlijk ook niks maar een vlieg/mug vrij plekje opzoeken kunnen ze ook niet want er staat een hek om.
Als hij het meest 's avonds/'s nachts gestoken wordt kun je nog iets bedenken met overdag geen dek en 's nachts wel (veeeeeel gedoe).
En misschien zijn er nog andere opties te bedenken zoals iets met knoflook gaan bijvoeren en kijken of hij minder lekker wordt voor de vliegjes? Of dagelijks inspuiten met een paar soorten vliegensprays (combineren van sprays werkt beter dan 1 enkel merk)?
Of toch maar een dek?
Een schuilstalletje plaatsen? (vliegen gaan niet zo snel een donkere ruimte in)
Kortom, ik zou wel iets proberen te doen voor hem!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 08:55

Ja precies dag en nacht (op stal) zo'n deken op vind ik ook weer zowat met dit weer.
Mijn andere paard staat veel vaker in het schaduw gedeelte en die heeft er weinig tot geen last van.
In sprayen wordt ie elke dag flink gedaan inderdaad.

Schuilstal laat de gemeente helaas niet toe,, is al een hoop gedoe over geweest op de vorige stal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:24

Ik heb voor dezelfde twijfel gestaan maar heb omwille van de nadelen van een deken er toch niet voor gekozen.
Ik doe het nu met Atex spray en dat werkt tot nu toe prima.

Onlylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:28

Een goeie vliegendeken is niet warm met dit weer hoor;) ik heb hem bij m'n eigen pony nu ook al op en die heeft nergens last meer van. Nadeel van vliegenspray vind ik altijd dat je ze om de paar uur in moet spuiten en op een gegeven moment raken de vliegjes er aan gewend

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:31

Zo'n vliegen deken is niet warm, dus hij heeft er geen last van denk ik ;)...
vliegenspray raad ik niet aan, want dat moet je vaak inspuiten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:39

Maar hoe kan een vliegendeken niet warm zijn? Het is toch altijd een extra stukje stof dat je erop legt? Hoe dun, licht en ademend de stof ook is, het is altijd een extra laagje. En de paarden zweten bij deze temperaturen sowieso al een beetje.

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:41

Jaa gini, maar het is niet dat hij zich kapot zweet ofzoo, hij zal het wel merken, maar niet dat hij het er super warm door heeft ;)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:42

Als je een witte of andere licht gekleurde vliegendeken neemt dan is je paard eerder koeler dan warmer onder de vliegendeken.
Mijn friezen zijn veel warmer zonder dan met vliegendeken in de zon. Dus valt best mee. Als je paard erg last van vliegen en dazen heeft dan doe je hem/haar een groot plezier met een goed passende vliegendeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:45

Goh, nu begin ik weer te twijfelen. Maar zoals je ziet ook hier weer twee verschillende antwoorden: hippepony zegt dat het paard het wel zal merken (dus toch ietsie warmer wordt), terwijl aisie juist zegt dat haar paarden koeler zijn onder de deken.
Als ik het nou gewoon even zou kunnen uitproberen, maar een goede vliegendeken gaat al snel boven de 100 euro zitten en dat vind ik nou net iets te veel om uit te proberen.

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:47

Gini het licht aan de vacht kleur van je paard, wat voor kleur heeft jou paard/pony?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:17

Simpel bruin. Maar ik wil nou ook niet het topic van Silence kapen. :+ Volgens mij heeft zij een vos en een Fjordje.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 21:20

O dat geeft op zich niet hoor ;)

JdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:58

Ik zit zelf ook met deze vraag en ben er nog niet uit..

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:23

Hier ook de ervaring dat zwarte en (donker-) bruine paarden koeler blijven met een zilver/wit vliegendeken. Ik ga mijn vos eerdaags ook onder een vliegendeken zetten ondanks dat ik liever een paard zonder dek heb staan. Hij zit onder de insectenbultjes en ik kan mij niet voorstellen dat dat lekker is met rijden aangezien er ook regelmatig een bult onder het zadel zit. Hij heeft net zoals jouw paard niet direct last van de vliegen/steken zelf, maar hij heeft er achteraf wel erg last van de jeuk. Sommige paarden zijn er gewoon veel gevoeliger op denk ik.

Maar jouw paard staat dag en nacht buiten begrijp ik? Ik weet niet of het dan handig is om een vliegendeken te gebruiken. Wellicht een vliegendeken met grote mazen? Kan de vacht toch nog functioneren en ademen maar de meeste insecten kunnen er dan niet bij.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:00

Ik heb een zwarte pony met een witte vliegendeken met hals. Pony word panisch van vliegen, maar ondanks de hals en staartflap toch al bijna geen manen meer en een half kale staart. |( Weet ook niet meer wat ik daar aan moet doen!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:24

MissAmazone schreef:
Ik heb een zwarte pony met een witte vliegendeken met hals. Pony word panisch van vliegen, maar ondanks de hals en staartflap toch al bijna geen manen meer en een half kale staart. |( Weet ook niet meer wat ik daar aan moet doen!

Heeft je pony last van zomerexceem dan? Misschien kun je in dit topic wat ideeen op doen.
[MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4