Wat voor bodem in een kleinvee/shetten trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Wat voor bodem in een kleinvee/shetten trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 14:03

Ik heb voor mijn shet een kleinvee trailer gekocht

zoiets als hier onder voor de gene die niet weten wat ik bedoel :o dit is NIET mijn trailer
Afbeelding

Het is een opknappertje, maar we doen het graag en mijn vriend (automonteur) is erg handig.

Wat voor bodem moet ik in de trailer leggen? Het trailer bedrijf kwam met betonplex, en mijn stal eigenaar zei dat steigerhout ook makkelijk kan.
Voor over de bodem heb ik zowieso rubber matten. Er zitten nu trouwens gewone planken in, en de vorige eigenaar (ook de eerste eigenaar) heeft er 15 jaar lang 2 minishetlanders en 1 veulen in vervoerd

Ik ben hier echt een leek in, wie o wie kan me helpen? Alle tips zijn welkom

samoth

Re: Wat voor bodem in een kleinvee/shetten trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:55

Heey Esmee!

Ik heb bij mijn trailer hardhouten planken van ongeveer 2 cm dikte, rubberen vloer hebben we gewoon teruggelegd en alles is heel mooi dichtgekit.

Maar je kan idd ook betonplex of steigerhout nemen...

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:32

Betonplex is inderdaad waar je het meest wijs aan doet, 1 volledige plaat geeft altijd meer stevigheid dan verschillende planken steigerhout of hardhout ;)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:43

Ja, een volle plaat is wel meer stevigheid.

Bij mijn trailer hoort er gewoon planken in te zitten ipv betonplex plaat, dikke planken ook nog.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:46

Th0mas schreef:

Bij mijn trailer hoort er gewoon planken in te zitten ipv betonplex plaat, dikke planken ook nog.

Hoe bedoel je dat??? Want van origine hebben vrijwel alle trailers 1 vaste plaat die je in verschillende diktes kan krijgen al word tegenwoordig meestal 24mm gebruikt ;)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:53

Daarvoor zat er al planken in ipv een van een vaste plaat, toen deden we gewoon weer nieuwe planken in en is echt heel mooi geworden.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 12:45

Haaaaay Thomas!!! :)

Er zitten nu ook planken in bij mijn trailertje, en ik heb hem van de eerste eigenaar, deze had hem dus nieuw gekocht, en nooit iets aan gedaan, maar misschien is dat anders met een klein vee trailer als met een paardentrailer, dat weet ik niet, een schaap weeg natuurlijk anders als een KWPN :)

Ik was gister bij de bouwmarkt geweest en betonplex is 95,00 weet iemand anders nog een cheap adresje?

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:55

Bij een groothandel van hout, daar is volgens mij goedkoper dan in karwei ofzo

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:40

Th0mas schreef:

Dat klopt ook wel. Vroeger, voordat de verordening EG1/2005 van kracht werd, golden de volgende maten:
Zachthout: 40mm
hard hout: 30mm
Hechthout: 25mm (multiplex)

Dat die planken dit zijn, is dus hieruit wel te verklaren.

Voor TS: mijn persoonlijke advies is nog altijd: watervast verlijmde multiplex in buitenkwaliteit; 25mm dik. Die plaat helemaal op maat zagen, alle gaten boren en daarna voorzien van 4 - 5 lagen hufterproof lak, bijvoorbeeld de Beer autolak of iets soortgelijks uit de autoschade- of botenhoek. Losse rubber mat van goede kwaliteit erover en klaar. Gietvloeren zijn voor mietjes.........
Ik heb dit tien jaar geleden bij mijn trailer gedaan en die vloer is nog piekfijn in orde!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:50

Thnx voor de tip!!! Ga vd week ff informeren;-)

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:54

Voordeel van planken is dat als er na verloop van tijd ergens een rotte plek in komt je dan niet de hele vloer maar slechts 1 of 2 planken hoeft te vervangen. Nou valt dat met zo'n klein vloertje in jouw trailertje wel mee qua oppervlakte, maar ik heb voorheen bij vele trailers de oude bodem vervangen door vuren balkhout van 20 cm breed en 5 cm dik .En dat beviel prima! Onderkant in de oude motorolie en de bovenkant instrijken met ecoleum.
Maar in jouw geval zou ik er gewoon een betonplexplaat met antislip van 20mm inleggen of bv hardhouten terrasdelen van 20 mm

En die maten die hierboven worden genoemt gelden alleen voor koeien en paarden. Voor shet's ,geiten schapen etc gelden ander (dunnere) normen!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:23

hout altijd bij de houthandel halen, bij een bouwmarkt betaal je altijd teveel ;)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:16

Karreman schreef:
Voordeel van planken is dat als er na verloop van tijd ergens een rotte plek in komt je dan niet de hele vloer maar slechts 1 of 2 planken hoeft te vervangen. Nou valt dat met zo'n klein vloertje in jouw trailertje wel mee qua oppervlakte, maar ik heb voorheen bij vele trailers de oude bodem vervangen door vuren balkhout van 20 cm breed en 5 cm dik .En dat beviel prima! Onderkant in de oude motorolie en de bovenkant instrijken met ecoleum.
Maar in jouw geval zou ik er gewoon een betonplexplaat met antislip van 20mm inleggen of bv hardhouten terrasdelen van 20 mm

En die maten die hierboven worden genoemt gelden alleen voor koeien en paarden. Voor shet's ,geiten schapen etc gelden ander (dunnere) normen!

Thats true, maar nu zitten er ook planken in en die zijn allemaal rot, ik weet niet of ze behandeld zijn ... ik vind h erg lastig aangezien al jullie meningen en ervaringen zo uit een zijn

:@ loulou, thnx voor de tip ook dat is natuurlijk waar!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:58

alles rot op den duur, als het nat wordt.

het meest gangbare voor een vloer is hardhouten planken of een multi beton plex.

ik heb zelf voor hardhouten planken gekozen die ik heb behandeld, maar ieder zo z'n voorkeur. ik heb recent een topic gehad waarin je kon volgen hoe ik mijn trailer op heb geknapt, ik wil hem wel even terugzoeken voor je als je wilt.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 17:09

Nou bokkers ik ben er uit, ik kies toch voor betonplex, maar nu het volgende;
Welke dikte? 18mm of dikker? Het word op 4 plaatsen ondersteund, en wat zal een shet van 1m nou eenmaal wegen?

Ik heb verschillende bedrijven gebeld, en iedereen zegt iets anders, gek word ik ervan! Wie o wie heeft het verlossende antwoord?

greetzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:49

hallo ik ben ook mijn trailer aan het opknappen de bodem die er bij mij inlag was een betonplex plaat van 30 mm dik geschikt dus voor kleine en grote paarden. ik wil er graag een zelfde bodem in leggen maar nu lees ik veel over russisch/aziatisch fins berken o.i.d welke houtsoort hoort er nu in.

ik zou in jouw trailertje gewoon een plaat van minimaal 24 mm betonplex leggen dan weet je zeker dat ie sterk genoeg is.