Paard bang voor de tuinslang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riaaantje

Paard bang voor de tuinslang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 11:57

mijn verzorgpaard is als de dood voor de tuinslang.
Afsponzen en emmers water er over heen gaat prima vind ze heel lekker.
Maar als er dan iemand de tuinslang pakt ook staat ze aan de andere kant van het erf.
Ze schrikt zich helemaal dood.
Laatst wou ik haar proberen af te spuiten.. gwn haar benen dan.
maar toen ze alleen de tuinslang al zag was het mis.
Ik had de kraan niet aan maar helemaal achteruit lopen, hoofd omhoog en dan gwn weglopen(wat niet lukt want ik heb haar wel vast)
Ik probeer het zo rustig mogelijk te doen en ben er al een poosje mee bezig, maar het gaat niet echt vooruit... |(
Heeft iemand nog een goed idee?

Amado7

Re: Paard bang voor de tuinslang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:59

Durft ze er wel langs te lopen?

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 12:01

Bijna niet
Alleen als ik er op zit of na 10 min prutsen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:02

EHm, en als je hem uitrolt? durft ze er dan wel over heen?

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 12:02

Maar als je dan de tuinslang pakt dan is ook net zo hard weer weg

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 12:03

Nee dus
echt niet
in haar ogen is het iets dat haar opeet ofzoo

btw wat extra info
het is een merrie van bijna 10
ik verzorg/rij haar nu vanaf november.
Toen ik begon was ze helemaal verknalt
En had ze dit soort dingen dus niet geleerd..

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:27

Ik heb er 2 jaar over gedaan om mijn merrie te kunnen afspoelen... Jouw verhaal totnutoe lijkt heel hard op dat van mij. Probeer je paard niet TE veel te forceren zodat ze er ook geen trauma aan overhoudt, het zal zeker niet in 1 dag lukken. Ik heb vanalles geprobeerd... (2 jaar lang, wat wil je ;-) ). Wat uiteindelijk geholpen heeft bij mij, is dat ik haar eerst netjes leerde achterwaarts sturen, bijvoorbeeld in de piste tussen kegeltjes, slalommen etc van op de grond.

Als ik voorwaarts naar de tuinslang liep (of alleen maar moest voorbijkomen, staakte ze en ging ze in volle kracht achteruit, mij meesleuren... Hoe meer ik tegentrok, hoe verder weg ze was...
Door de oefeningen wist ik haar behoorlijk goed achteruit te sturen van op de grond... Dus dan heb ik haar met haar kont naar de tuinslang gezet en achterwaarts tot erbij, snoepje geven en weer weg
volgende dag opnieuw en opnieuw en opnieuw.

Dan leg je de tuinslang eens 'recht' en ga je je paard tot ernaast sturen. Zo ga je opbouwen en is het mij uiteindelijk toch gelukt. Nu heb ik haar vaste manier, en als ik het anders doe, dan lukt het mij nog steeds niet...
Ik bind haar (NIET VAST, maar enkele lussen rond) rond een baar, kan ik de kraan gaan aanzetten en de tuinslang voorzichtig afrollen en tot bij haar komen om de voetjes te doen...
Het blijft een moeilijke kwestie op verplaatsing, maar het lukt thuis eindelijk!

Veel succes, en niet opgeven... (Probeer je ook niet kwaad te maken, want dat zal niet helpen!)

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 12:45

Bedankt!
Boos word ik niet, maar op een gegeven moment wel gefrustreerd..
Je ziet gwn duidelijk hoe eng ze het vind terwijl ze het toch wel lekker vind.. water dan

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:53

En dat achteruit gaan gebruik ik nog als ze ergens écht niet door wil ;-), is gewoon een handig truucje, al moet ik er mijzelf soms helemaal tegen gooien voor ze een stap verzet.

JA wel het is dat gefrustreerde wat ik bedoel. Inderdaad, eenmaal ze worden afgespoeld of met een spons en water, zie je dat ze ervan genieten. het blijven paardjes hé ;-)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:29

Misschien kun je haar rustig laten wennen aan een tuinslang door een tuinslang die niet vast gekoppelt zit aan een kraan een keertje uitgerolt in de bak te leggen en haar te laten snuffelen, overheen stappen etc.

Niet te lang doen uiteraard, maar gewoon heel luchtig houden.

Zo heb ik dat gedaan bij mijn paard die toen ik haar kocht bang was van de zweep.
Ik kan prima zonder zweep rijden maar het was erg vervelend als je paard bijna in je broekzak wil kruipen als een stalgenoot met een zweepje aan het rijden is of iemand aan het longeren is.

Als je paard echt bang is gaat dit ook niet in een dagje over.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:09

Ja! Dat vind ik ook een goed idee, gewoon een stukje tuinslang in de bak leggen, volgende dag loopt ze er denk ik wel overheen :)

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:21

Ik heb dit probleem zelf ook gehad.
Mijn tip is:
Nog ff doorgaan met het afsponzen, maar dan bijv. op 10 meter afstand de tuinslang neerleggen. elke keer dichterbij. als ze het erg eng vind leg je hem weer verderweg. aks jhe de tuinslang er uiteindelijk gewoon recht naast kan leggen, zet je hem heeeel zachtjes aan, en ga je in stapjes harder. Uit eindelijk probeer je rustig de onderbenen een beetje te spuiten, en ga je daar weer mee naar boven. mijn pony vind het nu helemaal goed!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:25

Tuinslang aanzetten en met je pony gaan rondlopen in de buurt van de slang, ook eroverheen en door het water etc.
Daarna slang (uit) over zijn lijf aaien en als dat goed gaat beentjes afspuiten, rustig aan beginnen ;)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:42

@ Amigo, ik kon nog niet binnen een afstand van 10m komen van de tuinslang hihi, ongeveer 1 jaar van de 2 heeft het geduurd eer ik erover kon stappen ;-).

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 19:30

Ik denk dat het bij mij ook zon verhaal word..
Als ze hem alleen maar ziet dan wil ze er gwn niet langs.
Kan je doen wat je wilt.
Het mooie is dat ze wel alles voor me doet en me vertrouwd dus veel dingen waar ze bang voor was is al goed, maar dit...

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:13

Misschien is het nog een idee om op een afstand een ander paard die er wel tegen kan met de tuinslang af te spuiten. Zodat ze kan ervaren dan anderen paarden het niet eng vinden. Of met een klein stukje tuinslag beginnen. Knip er een stuk af en ga oefenen. Blijf altijd rustig en bij de minst geringste vooruitgang heel veel belonen.

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:32

We proberen het met haar moeder maar dat maakt niets uit.
ze wil als een gek weer weg

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:41

Paarden zijn bang voor objecten, en helemaal voor objecten die bewegen en geluid maken.

En dan maakt het niet uit wat dat object is. Of dat een zweep is, een tractor of een tuinslang.

Bij het trainen van paarden ga je het paard sensibiliseren voor dingen, zoals beenhulp, stemhulp.
Je desensibiliseert hem ook voor dingen zoals die tractor, die tuinslang, de druk van het zadel, geluiden.
Het is belangrijk om de balans te vinden tussen sensibiliseren en desensibiliseren. Desensibiliseer je teveel, dan gaat je paard nergens meer op reageren. Sensibiliseer je teveel, dan gaat je paard bij het minste of geringste op zijn rug liggen.

Dus als je aan het desensibiliseren bent, wat je met die tuinslang wilt doen, dan is het belangrijk dat je weet wanneer je kunt stoppen, en dat je weet wanneer je door MOET gaan, ook als het paard ervan schrikt.

Dus wat doe je bij een schrikreactie? Bijv. met de tuinslang?
Haal je die tuinslang weg als ze schrikt? Ga je haar geruststellen? Dan bereik je juist het tegenovergestelde wat je wilt bereiken. Je sensibliseert je paard voor die tuinslang. Hij leert: ik schrik, eng ding gaat weg.
Je moet je paard juist leren: ik ontspan en eng ding gaat weg.

In het geval van een tuinslang: zoek een beginpunt op. Als dat 200 meter van die tuinslang is, dan is dat 200 meter. Je gaat spuiten met de slang, als je paard schrikt, dan blijf je spuiten. Blijft hij minstens 15 seconden stilstaan of likt hij zijn lippen, stop je met spuiten. Daarna begin je weer, doorgaan als hij schrikt, stoppen als hij ontspant. Gaandeweg kun je steeds dichterbij komen, tot je hem ermee af kunt spuiten.

Het helpt als je voorbereidend werk dmv grondwerk gaat doen. Verdiep je eens in Parelli. En bekijk onderstaande filmpjes eens goed. Kijk wat er met het paard gebeurt, probeert te snappen waarop de man op de grond doorgaat op de momenten dat het paard schrikt, en wat voor veranderingen je in het paard krijgt als je het goed aanpakt.

Cassidy schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0_Ks&lr=1

Methode Clinton Anderson, op jonge en voorheen verwaarloosde merrie Fancy. Even dag 1 tm 8 goed doorkijken. Dit is een samenvatting van work in progress, dus geen gelikt demonstratiefilmpje.

Aks de basis er goed inzit, kan uiteindelijk op de derde dag na zadelmak maken dit parcours meegenomen worden.

http://www.youtube.com/watch?v=dHi7YGCK ... ature=plcp

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:06

Mijn merrie was er in eerste instantie ook bang voor.
Als ze in de paddock stond ging altijd express de waterbak vullen met de slang ipv de H2O bag. Op den duur bleef ze gewoon eten en liep niet meer weg.
Benen afspuiten was een drama, achteruit lopen echt gewoon bang.
Laast kwamen bijna alle paarden nat van het zweet van de weide af (gewoon van de warmte). Ik wilde haar graag even afspoelen en probeerde het weer met de slang. Op het moment dat ze het water eruit hoorde komen weer achteruit lopen. Stal genootje heeft haar voor mij vast gehouden en ik heb er de broeskop opgezet. Ook dit vond ze iets eng maar wel al minder.
Maar ik kon niet met de straal bij haar benen komen, weer achteruit lopen...
Ik heb toen heel gemeen misschien de straal direct op haar borst gezet. Wonder boven wonder vond ze dat heerlijk en bleef d'r lekker voor staan, en heb haar helemaal af kunnen spoelen. Bij haar is het dus echt het geluid ervan wat ze eng vind.
Bij haar moet je dus gewoon gelijk de slang erop zetten en dan is het prima....

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 01:50

Mijn paardjes zijn ook niet dol op afspuiten,en mijn ruintje accepteerd het wel als het moet...Maar mijn merrie maakt een drama ervan.
Wat ik bij haar altijd doe...Ik druk de slang een beetje af,en laat het als een regenbui op haar afkomen :)
Gewoon de slang zo hoog mogelijk houden en dan afdrukken zodat ze als het ware onder een koele douche staat.
Dit gaat vrijwel altijd goed,en als ik haar dan echt wil wassen of natter maken,ga ik langzaam telkens iets verder.
Als ik de waterslang er zo opzet,en ookal begin ik netjes bij haar benen,dan breekt ze de tent af!
Probeer het dus voor ons allebei zo leuk mogelijk te houden,en maak het voor haar zo aangenaam mogelijk,en zorg wel dat er gebeurd wat moet gebeuren :)

DennisXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:11

Ik heb dit probleem ook.
Niet heel erg maar wel lastig.
Mijn paardje is heel jong en begrijpt
Het niet. Das niet erg maar ik weet niet
Hoe ik hem moet afspoelen. Want voor de
Slang is hij niet bang.