Bang van een klein monstertje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bumblehorse

Bang van een klein monstertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 11:41

Om te beginnen bij het begin moeten we even anderhalf jaar terug in de tijd.
Ik word verliefd op Ilona een paardje op de manege.
Iedereen haat haar, iedereen is er bang voor maar het is mijn lieveling!
Niemand wist haar naam, dus ik, die nog wat uurtjes stallen mesten op de manege noemde haar Ace.
Door omstandigheden kon ik er niet blijven en 3 maanden gingen voorbij. Gemis werd verlangen om haar weer te zien, dat verlangen werd weer gemis tot mijn moeder besloot dat het welletjes was geweest. We besloten Ace te kopen.
Gingen op zoek naar een weide, spraken af met de staleigenaar en in Februari 2011 was ze van mij *\o/*
Ze werd dikker en dikker, DA laten komen voor een check up, bleek ze drachtig. Over 2 maanden hadden we een veulentje.
2 weken gingen voorbij toen ik 20 maart 's middags de DA opnieuw belde. Het veulentje lag al in de weide.
Jethro was geboren en werd later op de dag helemaal gezond verklaard.
Het was een schatje! Karakter van de mama, lief, nieuwsgierig, koppig, volgzaam en aanhankelijk.

Paar maanden later verhuisden we terug naar de manege vanwaar Ace kwam. Stonden samen in een stalletje en overdag konden ze samen met mijn andere paardje op een aparte wei.
Tot het moment kwam dat we hem moesten spenen. Hij was ondertussen 5 maanden oud en het drinken vergde teveel van de merrie.
We zetten hem in een aparte stal, ander weitje samen met zijn ondertussen vriendje Boyo.
Hij wandelde tussen de draden door, zocht steeds naar zijn mama maar kon haar niet vinden.
Toen hij 9 maanden oud was wilden we nog wel eens proberen om ze alle 3 terug in de weide te zetten.
Het leek goed te gaan Ace liet niet toe dat hij nog dronk, maar na enkele dagen zat hij weer aan de melk.

We besloten hem naar een andere stalling te brengen waar er nog 2 andere hengstenveulentjes staan waar hij mee kan opgroeien.
Trailer kwam aan, hij stond er zo in, het brave en oh zo flinke kereltje dat hij was.
Alles was in orde, Jethro heeft zich voorbeeldig gedragen onderweg en staat hooi te eten in een stalletje.
Na een paar dagen mag hij de weide op.
Hij had het flink naar zijn zin met de twee andere mannetjes. Het waren onmiddellijk dikke vriendjes.
Nu hij in een soort van opfok staat dacht ik dat ik zo vaak niet moest gaan kijken, dus ik probeer elke maand 1x langs te gaan.
10 maanden oud, we willen hem poetsen en zijn hoefjes doen, hij was banger dan normaal, maar genoot na wat gewenning toch van de poetsbeurt. Hoefjes pakken was wat moeilijker maar gaf ze voor zijn 10 maanden nog goed.
Een maand later hetzelfde.

Drukke dagen kwamen, operatie rijker, lopen met krukken, doktersbezoeken... het maakte dat ik pas vorige week hem een bezoekje kon brengen.
Ik wou hem poetsen dat was mijn doel.
Ik zag hem al in de wei staan lekker grazen, hij zag mij en kwam al naar de draad. Even wat geaaid en toen nam ik hem mee aan het touw.
Liep netjes mee tot aan een bepaald punt. Hij ontdekte dat zijn vriendjes er niet bij waren, steigerde aan de hand en wou terug lopen naar de wei.
Ik werd bang, het schelle geroep naar zijn vriendjes en dat rare gedoe was ik niet van hem gewoon.
Hij wou resoluut terug naar zijn kudde. Ik ging een paar meters terug en daarna weer verder naar de poetsplaats. Zo heb ik een aantal keren gedaan tot ik hem terug in de weide zette.
Ik riep hulp in, maar was zo aangedaan, zoveel angst had ik nog nooit gehad, toch niet aan de hand.
Volgende dag opnieuw proberen, mijn vriend nam hem aan het touw, hij was zo mak als een lammetje, ik nam hem na een tijdje over en opnieuw hetzelfde gedrag, maar ik zette door ongeacht hoe bang ik was, Jethro moet het leren.
Het probleem zal wel bij mij liggen, ik vraag een lesje grondwerk, ik neem hem uit de wei samen met mijn instructrice. Alles gaat goed tot we aan de paddock komen. Roepen, roepen en nog eens roepen. (Het steigeren en rennen was gelukkig verdwenen) Door dat roepen werd ik al nerveus. Instructrice helpt me enorm goed, tot een moment dat ik moet proberen inbuigen.
Ineens bijt hij me in mijn buik (niet zo hard), ik corrigeer hem daarin, maar mijn angst hing aan een zijden draadje dat elk moment kon breken.
Opnieuw het inbuigen proberen maar ik kan het niet en barst in tranen uit.
Ik ben zo bang van hem terwijl hij helemaal niets verkeert doet. Hij is momenteel 1 jaar en 2 maanden oud, een echte baby nog.
Jonge kindjes gaan hem aaien, liggen erbij in de stal, hij is enorm lief naar mensen toe maar ik ben zo ontzettend bang.

I need help!
Bedankt om het hele verhaal te lezen! Als het niet goed staat excuses!

aeolusnr1

Re: Bang van een klein monstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 00:55

Ik begrijp heel goed jouw probleem, hij begint idd sterker te worden en kan je nu al gewoon omverlopen als hij dat zou willen doen.
Het paard doet idd niets fout, hij probeert en zoekt zijn weg, en jij moet als het ware als een rots in de branding er staan , en vol rust en duidelijk aangeven wat er gevraagt wordt, eerlijk en consequent, maar durven te corrigeren als dat nodig zou zijn, en dit wel binnen de 2 à 3 sec, want als je later reageert dan weet het paard niet waarom je ineens zo raar doet.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 01:02

Verkoop hem aan iemand met verstand van veulens of laat hem verder aan je vriend bijvoorbeeld. Je hebt niet genoeg ervaring hiervoor en je kan het maar 1 keer goed doen. Een veulen is zo verpest.
En een jaarling laten inbuigen? Waar is dat goed voor?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 01:03

Tjah ik denk dat het beter is hem met rust te laten tot hij ouder is en dan iemand te zoeken die het voor je doet.
Hij is nog te jong, te onbevangen, te impulsief en te beinvloedbaar. Je lokt heel verkeerde reactie's bij hem uit, voor je het weet zit je op een punt dat het zo erg is dat je er niet eens meer bij kunt. Als je zo angstig bent moet je helemaal niet met hem aan het werk willen, dat gaat geheid mis.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 09:15

Mijn vriend heeft nog minder kennis van paarden dan ik. Hij is gewoon zelfzekerder.
Ik dacht er wel aan om hem te verkopen maar wil hem toch zien opgroeien.
Ervaring moet je ook ergens kunnen opdoen. Met hulp moet het mij wel lukken, hij is braaf genoeg, ik te onzeker.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:26

Heb je dit met grote paarden ook? Ben je wat streken gewend zeg maar?

Ik zou begeleiding zoeken die vooral werkt aan jouw zelfvertrouwen. Een jaarling kan nog niet zoveel, dus extra veel tijd in de les over om aan jou te besteden.
Dingen als inbuigen zou ik dan ook even achterwege laten. Echt alleen de basis dingen die je met een jaarling kan doen, en de nadruk leggen op ontspanning en plezier.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 22:14

Sassol.
Dit heb ik met grotere paarden ook, maar veel minder.
De mama (Ace) durft op de cirkel nog wel eens te steigeren of gekke sprongen maken, maar hier was ik de 1e keer van onder de indruk en als ik weet hoe ik het beste kan reageren is het direct over.
Met rijden ben ik dan weer wel onzekerder, soms heb ik een moment dat ik opstap en de eerste 5 tot 10 min gewoon bang ben, maar eens ik me kan ontspannen is het over.
Dat is niet elke keer ik rijd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:25

Is hij al gecastreerd?

Veel van het gedrag dat je omschrijft is volkomen normaal. Een jaarling die niet gewend is met mensen om te gaan uit zn kudde halen, logisch dat hij dan roept om zn vriendjes. Bijten is ook logisch, het is een hengstje.

Als je echt hier aan wilt werken dan zou ik om te beginnen wat vaker op bezoek gaan zodat hij jou leert kennen en dan geen ingewikkelde dingen doen, gewoon appeltje geven, halstertje om, voetjes optillen, beetje borstelen.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 22:27

Nog niet gecastreerd.
Ik dacht eraan hem op het einde van het jaar de balletjes te laten verwijderen omdat de kans op ontsteking kleiner is?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:56

Bumblehorse schreef:
Mijn vriend heeft nog minder kennis van paarden dan ik. Hij is gewoon zelfzekerder.
Ik dacht er wel aan om hem te verkopen maar wil hem toch zien opgroeien.
Ervaring moet je ook ergens kunnen opdoen. Met hulp moet het mij wel lukken, hij is braaf genoeg, ik te onzeker.

Als je dit met grote paarden ook hebt kun je daar je ervaring opdoen. Als je zelfs met rijden op je eigen paard nog geregeld bang bent heb je nog veel te oefenen en ben je nog lang niet toe aan jonge paarden.
Jonkie's zijn geen geschikte oefenobjecten.
Ze hebben te snel door dat ze het bij jou wel kunnen flikken en als ze eenmaal zo ver zijn kun je niet meer terug.
Dus laat het iemand anders doen en oefen zelf op een ouder paard zodat je bij elkaar kunt komen als je allebei meer ervaring hebt.
Anders lijkt mij verkopen de beste optie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:58

Plan van aanpak:

1) castreren, deze tijd van het jaar is ideaal, want weinig vliegen. In het najaar heb je nog vliegen en je weet niet hoe de zomer wordt en of we geen nat najaar hebben.
2) maandje bootcamp inlassen. Als je dat zelf niet kunt, uit handen geven aan iemand die weet waar hij mee bezig is. En dat maandje Bootcamp kan ook met een jaarling. Bootcamp houdt in mijn ogen in: basisopvoeding laten doen. Persoonlijke ruimte respecteren, wijken voor druk, voetjes geven, trailer op.
3) Niet iedereen is geschikt om met jonge paarden om te gaan. Onderken dat en wees daar eerlijk over. Een jong paard is misschien wel goedkoop in aanschaf maar vraagt veel kennis van zaken en ervaring. Investeer in de opleiding van je paard. Als je een adres wilt hebben, kun je me PB-en.
4) Last but not least: groep van 3 hengsten is te klein. In het ideale geval heb je meer hengsten. Want met drie paarden is de kans groot dat je paard de baas is over de rest, en dat gaat echt niet helpen bij de opvoeding....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:05

Geen bootcamp voor een jaarling, dat is zeker in dit geval nergens voor nodig.
Probleem ligt niet bij het paard maar bij TS, paard moet gewoon blijven waar hij staat en TS moet zelf op bootcamp; veel verschillende paarden in handen hebben, verschillende situatie's overwinnen enz.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 08:16

Ik ga eens een afspraak maken met aeolus.
Kijken wat het beste lijkt.
Jethro wordt ook niet zo heel groot. Is momenteel 1.30 en de mama 1.51 papa is naar alle waarschijnlijkheid een kantjes man (zoals kantjes Ronaldo)
Ik zal na die afspraak zeker nog laten weten hoe het ging en aeolus zal dat hopelijk langs zijn kant ook doen :)

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 09:33

Zo, heb gisteren een lesje gehad bij Aeolus (Frank).
Hij kon me bepaalde dingen toch op een andere manier laten zien. Hij zag ook onmiddellijk dat ik te onzeker was en stelde ook voor om zoveel mogelijk andere paarden in de hand te hebben om zo meer te kunnen oefenen op de dingen die van belang zijn.
We hebben geleid naast het paard waar ik moet aangeven dat hij mag vertrekken als ik dat aangeef. Het stoppen hebben we ook gedaan met altijd de aandacht bij mij.
Zat uiteindelijk al wel goed.

Het voetjes geven heeft hij ook laten zien hoe ik dat het beste doe.
De voorbenen heb ik zelf geprobeerd. De achterbenen laat ik even aan mijn vriend over want dat was een stadium te ver voor me.

Ik ga hier toch wel hard op oefenen ook met andere paarden.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:44

Heel goed en heel knap! Wij hebben een dominante merrie net uit de opfok. Wij hebben van een vriendin geleerd in de bak "landje pik" te doen. In de buitenbak loszetten, zij gaat ergens staan, wij maken ons groot en jagen haar weg en gaan op haar plekje staan. Moet zeggen dat het bij haar heel goed werkt, gelukkig. Nu kan iedereen haar naar en van het weiland halen. Een heel fijn gevoel! Het kan dus best, geloof in jezelf!! En misschien gek, maar kijk eens naar die hondenfluisteraar Cecar. Ook al is het bij honden,het principe is wel hetzelfde. Neem en bewaak je eigen plek.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:23

We hebben idd vrij lang geoefend, en ik vond het zeker leuk en leerzaam.
Wat hebben we allemaal gedaan ?
Eigenlijk alleen basis gehoorzaamheid, leiden en begeleiden, hoefjes opnemen, basis grondwerk dus. hierin zat al wel een deel "body control" , de voorhand verzetten, de achterhand verzetten, waarbij dit laatste de achterhand verzetten eigenlijk het meest belangrijke is, want dit is vrij makkelijk uitvoerbaar en stelt ons in staat de stop bij het paard te instaleren, ook is dit een vrij veilige oefening daar het paard niet makkelijk je kan raken in die positie.
Het paard in deze casus is vrij rustig en cool, maar het is een jong dier, dus is soms eens springerig en wil soms te kennen geven dat het liever even iets anders doet, af en toe eens een steigertje en eens wegspringen, heel normaal gedrag voor zo'n jong dier.
Waak steeds ook over je eigen privé ruimte, je paard mag dit niet zomaar ongevraagt binnentreden, soms lijkt het wel lief natuurlijk, maar dit kan heel makkelijk leiden tot probleemgedrag, dus het makkelijkste is : hou het dier gewoon uit jouw privé ruimte.
reageer altijd snel (binnen de 2sec ) blijf zelf altijd rustig, nooit boos worden.
Als een paard niet juist uitvoert wat je van hem vraagt, ga er dan vanuit dat het dier jouw vraag niet helemaal verstaan heeft, leg het dan opnieuw uit, of stel je vraag net op een iets duidelijkere manier, zelf nooit boos worden, indien je boosheid voelt opkomen, stop dan even, ga een tasje koffie/thé drinken en begin nadien opnieuw alsof er niets gebeurt is.
Belangrijk is ook controle te krijgen waar het paardje zijn voetjes zet, dit kan je als begeleider echt perfect en haarfijn bepalen, en dit geeft extra veiligheid als je een paard begeleid.
We hebben nu één lesje gedaan, en je hebt dit heel goed uitgevoerd, maar ik zou zeggen herhaal , herhaal , herhaal, en neem af en toe nog eens een lesje.
Paarden denken niet op dezelfde manier als mensen, dus het is aan jou te leren denken als een paard, en te leren snel te reageren, als je eerst moet nadenken wat moet ik nu weer doen, tjaaaa dan zijn die 2sec al lang voorbij en kan je dus eigenlijk niet meer correct reageren op wat er gebeurde.
Jouw rust en leidersrol, brengt rust bij het paard, geeft meer controle en verhoogd de veiligheid aanzienlijk.
Let voorlopig even op jezelf wees voorzichtig (gewrichtsbanden)
succes verder zou ik zeggen.
Het was een leuke les.

Bumblehorse schreef:
Zo, heb gisteren een lesje gehad bij Aeolus (Frank).
Hij kon me bepaalde dingen toch op een andere manier laten zien. Hij zag ook onmiddellijk dat ik te onzeker was en stelde ook voor om zoveel mogelijk andere paarden in de hand te hebben om zo meer te kunnen oefenen op de dingen die van belang zijn.
We hebben geleid naast het paard waar ik moet aangeven dat hij mag vertrekken als ik dat aangeef. Het stoppen hebben we ook gedaan met altijd de aandacht bij mij.
Zat uiteindelijk al wel goed.

Het voetjes geven heeft hij ook laten zien hoe ik dat het beste doe.
De voorbenen heb ik zelf geprobeerd. De achterbenen laat ik even aan mijn vriend over want dat was een stadium te ver voor me.

Ik ga hier toch wel hard op oefenen ook met andere paarden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:58

aeolusnr1 schreef:
We hebben idd vrij lang geoefend, en ik vond het zeker leuk en leerzaam.

Eigenlijk alleen basis gehoorzaamheid, leiden en begeleiden, hoefjes opnemen, basis grondwerk dus. hierin zat al wel een deel "body control" , de voorhand verzetten, de achterhand verzetten, waarbij dit laatste de achterhand verzetten eigenlijk het meest belangrijke is, want dit is vrij makkelijk uitvoerbaar en stelt ons in staat de stop bij het paard te instaleren, ook is dit een vrij veilige oefening daar het paard niet makkelijk je kan raken in die positie.

En dat heb je gedaan met een jaarling?

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:50

Ja.
niet goed annelies?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:21

Ik ben er wel voor om een jong paard al de normale omgang te leren maar 'lang oefenen' met een jaarling en allerlei oefeningen gaan doen die jou zekerder maken vind ik overdreven.
Je kunt daarmee ook juist slecht gedrag uitlokken, ze gaan zich vervelend, willen terug naar de kudde en dan kun je niet meer zomaar toegeven en moet je goed afsluiten.
Als ik hoor hoe onzeker jij bent zou je jaarling daar best misbruik van kunnen maken en moet iemand anders het voor je oplossen.
Uiteindelijk ben je alleen maar verder van huis.

Nogmaals; jaarlingen zijn geen geschikt oefenmateriaal, zoek liever een manege in de buurt om met verschillende karakters te oefenen.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 18:28

Het is niet de bedoeling dat ik er een uur lang mee ga oefenen. Dat is voor hem al veel te lang.
Een kwartiertje zoiets dacht ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:03

Maar hoe vaak?
Ik vind dat je op zo'n jonge leeftijd alleen het hoognodige moet doen.
Ik maak ze in de eerste week handtam en tot een maand of 4 tillen we wekelijks alle voeten even op en aaien we over het hele lijf, dat duurt hooguit 3-4 minuten.
Daarna heb ik ze alleen in de hand wanneer nodig, dus bij hoefsmid, veearts of verweiden, dat is dus maar zelden en toch is dat genoeg om het te onderhouden, als ze 3 zijn zijn ze nog net zo handmak als wanneer ze bij mama weg gaan.

Maar om dat zo te houden moeten ze het wel leuk blijven vinden, dus vooral niet te vaak zodat het nog 'intressant' blijft en ophouden als ze het nog leuk vinden. Belonen doe ik alleen met stem, nooit met eten, daar krijg je happers van en zeker bij jonge hengsten.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 07:23

Dus jij vind Elke week maar 1x?
Ikzelf had wel gedacht om niet vaker dan 2x in de week te gaan eigenlijk, om die reden die jij vermeld hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:23

Hij is geen klein veulen meer toch? Hij kent de normale omgang al?
Dan doe ik alleen het nodige, dus eens in de 3 maanden hoefsmid, eens in het halfjaar verwijden en/of enten. Verder niets.

Iedereen heeft daar natuurlijk een andere mening over maar goed, ik denk dat je slecht gedrag juist uitlokt als je er teveel mee bezig gaat.
Dus als klein veulen leren meelopen en voetjes optillen en er verder gewoon afblijven.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 12:12

Ahzo, dat snap ik.
Hij is 1jaar en 2 maanden oud. Toen hij nog klein was gaf hij netjes voetjes maar dat deed hij nu niet meer en werd wat wild in de hand.