Zelf een rijjasje maken #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cillusion
Berichten: 484
Geregistreerd: 27-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:50

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn jasje is bijna klaar. Morgen knoopsgaten afmaken, nog een mouw zomen en knopen aanzetten. Begint er op te lijken!

Nynke_Z
Berichten: 107
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:20

Wauw, ziet er netjes uit! Mooie combi dat grijs met rood. Ben benieuwd naar het hele jasje nu :)

Regendans

Berichten: 4986
Geregistreerd: 17-01-12

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:24

ik zi edit topic nu pas!mooi hoor die bovenste!

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:18

Ik ook Nynke_Z!! Ziet er onwijs gaaf uit, cilllusion!
Vooral de split vind ik erg leuk gevonden! Als ik een jasje laat maken wil ik dat ook!

cillusion
Berichten: 484
Geregistreerd: 27-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:04

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Klaar! Knoopsgaten maken werkte nog even niet mee; maar we zijn diktevreden, zaterdag mag hij mee naar een bixiewedstrijd :D ! (Ware het niet dat als ik even tijd over heb er nog een naadje voorbuste links in de herkansing gaat,....)

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:38

Afwerking kan nog beter, maar gaaf jasje hoor!!! Pfff, krijg ik echt niet voor elkaar.
Denk dat hij 'aan' ook beter is, of niet???

YvonneV
Berichten: 8789
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:01

Wauw wat mooi.

IK heb in 3 kwartier jasje laarzen en cap gepimpt, materiaal kosten €2,50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

YvonneV
Berichten: 8789
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:02

Afbeelding

Afbeelding

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:19

Yvonnedv, leuk gedaan, dat jasje. Jammer dat het op de streep van de cap scheef zit.
Wat voor materiaal heb je gebruikt? Hotfix??

YvonneV
Berichten: 8789
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:28

Janine1990 schreef:
Yvonnedv, leuk gedaan, dat jasje. Jammer dat het op de streep van de cap scheef zit.
Wat voor materiaal heb je gebruikt? Hotfix??


Na het zien van de foto heb ik de streep op de cap nagemeten maar hij zit niet scheef, op de een of andere manier vertekend het op de foto.

Ja ik heb het met Hotfix gedaan.

Aestrith

Berichten: 270
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Aruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:36

wauw dat lijkt me echt onwijs moeilijk om zo'n jasje helemaal vanuit het niets te maken!

ik zit al tijden telkens te kijken naar een prachtig spaans rijjasje, super mooi versierd, maar die is ook al minimaal 400€.... heb daarom nu een jasje gekocht wat er heel erg op lijkt, zonder de versieringen (voor 10€ op marktplaats :P) en als ik ooit weer eens in een creatieve bui ben ga ik die pimpen

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:38

yvonnedv schreef:
Janine1990 schreef:
Yvonnedv, leuk gedaan, dat jasje. Jammer dat het op de streep van de cap scheef zit.
Wat voor materiaal heb je gebruikt? Hotfix??


Na het zien van de foto heb ik de streep op de cap nagemeten maar hij zit niet scheef, op de een of andere manier vertekend het op de foto.

Ja ik heb het met Hotfix gedaan.


Zal dan wel door de 'kralen' komen in combinatie met het licht.

Aestrith, wat voor jasje bedoel je???

Aestrith

Berichten: 270
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Aruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:45

zijn hier trouwens ook mensen die op andere vlakken ook zo creatief zijn met naald en draad?

ik wil namelijk een zadelhoes hebben voor over mijn zadel, van een echt stevige en goede stof, katoen of linnen vind ik er mooi bij passen denk ik. dat moet dan precies over mijn zadel passen, zodat ik er ook op kan rijden. het gaat om zo'n zadel: http://www.elmosquero.de/images/product ... IL-116.jpg

misschien zou het me zelf ook wel lukken, maar wil liever dat iemand met meer ervaring en betere gereedschappen dit voor mij gaat doen.


ik bedoel jasjes zoals dit:

http://www.elmosquero.de/popup_image.ph ... ej8nu67125

http://www.elmosquero.de/popup_image.ph ... ej8nu67125

en ik heb hier een prachtige poster aan de muur hangen met een nog mooier versierd jasje <3

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:48

cillusion schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Klaar! Knoopsgaten maken werkte nog even niet mee; maar we zijn diktevreden, zaterdag mag hij mee naar een bixiewedstrijd :D ! (Ware het niet dat als ik even tijd over heb er nog een naadje voorbuste links in de herkansing gaat,....)


Wauw echt heel erg mooi zeg!!

Leuk gedaan Yvonne! Ik heb toevallig hetzelfde jasje

Ik twijfel heel erg wat ik zal doen....eigenlijk wil ik een fluor groene binnenkant bij mn jasje.
Maar ik kan dus of mijn jasje een fluor binnenkant geven....maar ik moet hem ook helemaal in nemen omdat ik zo ben afgevallen.
dit jasje verkopen en een volledig nieuwe maken of deze "opknappen"

X_Michelle_X

Berichten: 3630
Geregistreerd: 06-10-09
Woonplaats: Assendelft

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:53

Wauw, érg mooi dat grijs met rood! Het jasje is niet zelf gemaakt, of wel? Ik wil ook zoiets, Wauwie!

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:57

Gaaf Aestrith!! Dat lijkt me zeker niet makkelijk om na te maken zeg... Maar volgens mij zijn er wel van die 'linten' met zo'n printje om op een jasje te maken, als het jasje dat je nu hebt er wat op lijkt...

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:08

Aestrith schreef:
zijn hier trouwens ook mensen die op andere vlakken ook zo creatief zijn met naald en draad?

ik wil namelijk een zadelhoes hebben voor over mijn zadel, van een echt stevige en goede stof, katoen of linnen vind ik er mooi bij passen denk ik. dat moet dan precies over mijn zadel passen, zodat ik er ook op kan rijden. het gaat om zo'n zadel: http://www.elmosquero.de/images/product ... IL-116.jpg

misschien zou het me zelf ook wel lukken, maar wil liever dat iemand met meer ervaring en betere gereedschappen dit voor mij gaat doen.

Linnen zou ik niet aanraden; heeft wat een lossere "schering en inslag" dan katoen. Zou eerder kiezen voor een keperkatoen omdat je er ook op wilt rijden :j
Het is wel te doen om zelf zo'n hoes te maken zonder patroon en op maat. Je kunt zelf een patroon maken door gebruik te maken van een oud laken. Dat erover heen leggen, met spelden (of rijgdraad) de achterkant en wrongen op maat maken (beetje lastig om het goed op te schrijven maar ik heb op die manier wel eens hoezen gemaakt over stoelen). Daarna van goede/stevige stof naaien. Maar waarom wil je over zo'n mooi zadel een hoes hebben waar je ook mee kunt rijden? Ik kan me voorstellen voor in de zadelkamer, maar om mee te rijden????

Edit: ik zag op die site dat ze wel een schaapsvel hebben voor dat zadel http://www.elmosquero.de/product_info.p ... cts_id=360

Aestrith

Berichten: 270
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Aruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:42

Dankje voor de tips! Schapenvacht wordt me uit ervaring wat te warm in de zomer, en het wordt zo snel vies. Ik wil er zo'n hoes overheen maken omdat het zadel bruin is, en ik wil hem in zwart :P ik heb hetzelfde wel eens van schapenvacht gemaakt, om er een bareback pad van te maken, en het soort schapenvacht wat ik hiervoor wil gebruiken kom ik eigenlijk nooit tegen, moet kort krullend zijn, hooguit 1,5 cm dik, anders vind ik het veel te fluffy

in mn hoofd heeft het wel een mooi effect, houd mn zadel als nieuw en ik kan het er makkelijk afhalen en wassen als ik er geen leer in ga verwerken, denk ik :')

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 05:32

Mijn zadel is volledig van bont (Christ BBP) maar vind hem juist minder warm in de zomer dan het leren zadel :+.
Nou is zuiver bont héél lastig te verwerken en vereist toch wel enige kennis en zeker een goede naaimachine. Dat bont is overigens wel te koop hoor met die schering van 1,5 cm in het zwart; ik heb 2 jaar terug zo'n vacht gekocht. En met de speciale shampoo is bont makkelijk zelf te wassen.
Probeer het anders eerst eens om een lap zwart erover heen te leggen om te kijken of je het effect krijgt wat je voor ogen hebt ;)

Edit: mijn bontzadel is overigens donkerbruin dus ziet er niet zo snel vies uit als de naturel kleurige versie van hetzelfde zadel.

Nynke_Z
Berichten: 107
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:56

cillusion schreef:
[foto's]

Klaar! Knoopsgaten maken werkte nog even niet mee; maar we zijn diktevreden, zaterdag mag hij mee naar een bixiewedstrijd :D ! (Ware het niet dat als ik even tijd over heb er nog een naadje voorbuste links in de herkansing gaat,....)


Mooi zeg! Ik vind het echt een top jasje geworden. Ik ben er even uit, welk model is deze?

Succes met de wedstrijd zaterdag!

Kaula

Berichten: 2494
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:56

cillusion schreef:
[foto's]

Klaar! Knoopsgaten maken werkte nog even niet mee; maar we zijn diktevreden, zaterdag mag hij mee naar een bixiewedstrijd :D ! (Ware het niet dat als ik even tijd over heb er nog een naadje voorbuste links in de herkansing gaat,....)


Leuk idee met dat rood zeg! Dat is erg goed gelukt.
Kun je de naden in de buste niet nog even goed persen/strijken? Wie weet scheelt dat al een hoop.
Zonde trouwens dat de onderste flap een beetje wijkt, of valt dat mee als je het jasje zelf aan hebt?

cillusion
Berichten: 484
Geregistreerd: 27-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:44

Kaula schreef:
cillusion schreef:
[foto's]

Klaar! Knoopsgaten maken werkte nog even niet mee; maar we zijn diktevreden, zaterdag mag hij mee naar een bixiewedstrijd :D ! (Ware het niet dat als ik even tijd over heb er nog een naadje voorbuste links in de herkansing gaat,....)


Leuk idee met dat rood zeg! Dat is erg goed gelukt.
Kun je de naden in de buste niet nog even goed persen/strijken? Wie weet scheelt dat al een hoop.
Zonde trouwens dat de onderste flap een beetje wijkt, of valt dat mee als je het jasje zelf aan hebt?


Dank voor de complimenten allemaal!
Onderste flap wijkt niet hoor, lijkt zo op de foto. En, de bustenaden zijn al geperst, valt inderdaad beter als je hem draagt, maar ik blijf er naar kijken,... zeker op de foto als ik het zie, dan baal ik wel weer! Dus dat kost nog een keer een avond.... Probleem is het patroondeel van het frontdeel, nog eens goed bekijken voor het volgende jasje. Het is een Jean Heardy 870, maar wel een stuk korter gemaakt als het orginele patroon. Ik ga er nog een maken, voor mijn andere dochter, alleen jammer dat die niet van bling bling houd (eigenlijk super tevreden is met haar heerlijk elastische zwarte jas). Tja, aftasten wat voor een leuks ik ermee mag doen! In ieder geval maar grijs, met hopelijk een accentje paars....

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:16

Iemand nog een idee? :o

_Jessie schreef:
Ik twijfel heel erg wat ik zal doen....eigenlijk wil ik een fluor groene binnenkant bij mn jasje.
Maar ik kan dus of mijn jasje een fluor binnenkant geven....maar ik moet hem ook helemaal in nemen omdat ik zo ben afgevallen.
dit jasje verkopen en een volledig nieuwe maken of deze "opknappen"

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:16

_Jessie schreef:
Iemand nog een idee? :o

_Jessie schreef:
Ik twijfel heel erg wat ik zal doen....eigenlijk wil ik een fluor groene binnenkant bij mn jasje.
Maar ik kan dus of mijn jasje een fluor binnenkant geven....maar ik moet hem ook helemaal in nemen omdat ik zo ben afgevallen.
dit jasje verkopen en een volledig nieuwe maken of deze "opknappen"

Moet het jasje veel ingenomen worden? Als dat zo is, zou ik gaan voor een nieuwe met fluor binnenkant. Deze moet waarschijnlijk helemaal uit elkaar met het risico dat het model niet goed meer past als je hem inneemt. Dan is het net zoveel werk om een hele nieuwe te maken die wel goed past :o

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:23

Nou inderdaad ik moet alle splitten echt wel flik innemen en de knoopjes aan de voorzijde verzetten.
Ja denk ook wel dat het even veel werk is ja....plus dan is hij wel helemaal naar wens...hmm toch nog maar is met mijn tante bellen haha

Is trouwens een katoenen voering ook goed te doen?? Ik heb nu zo'n gladde voering maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet lekker zitten, plakt zo.
Deze kleur wil ik hebben
Afbeelding